2007-11-19, 19:10
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!
är det stötande att läsa satanistiska bibeln när dom har ceremonier eller liknande ? , dom stirrade bara på mig sist
2007-11-19, 19:22
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
En av de saker jag reagerade på när jag läste på tråden var nog klädseln och utseende. Jesus sa, - kom som du är, och gjorde inte skillnad på någon.

Samma sak med att umgås väldigt lite med "denna världens människor". När man frågade Jesus varför han umgicks så mycket med skurkar och mördare så svarade han, - Det är de sjuka som behöver en doktor, inte de friska.

Men jag vet å andra sidan inte hur utbrett detta är inom organisationen.

Det är ganska svårt att sätta upp profetior, man kan ju istället göra en god gissning, och tydligt framhålla detta i så fall.

Ja men alla dessa USA-inspirerade sekter är väldigt materialistiska!

Nej man umgås helst med andra JV och det uppmuntras av ledningen förutom när det gäller att predika(knacka dörr)

Ja JV:s profetior har ju inte varit i närheten någon gång!
2007-11-19, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
är det stötande att läsa satanistiska bibeln när dom har ceremonier eller liknande ? , dom stirrade bara på mig sist

2007-11-19, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
För att kunna komma med en profetia måste du väl ha haft en dialog med Gud
eller på något sätt kontakt med honom.

Men man skulle känna igen falska profetior när det inte sker som man "gissar"
att det ska bli. Vem har gett människan rätten att gissa sig fram och sedan
vara tydlig med att det är en gissning? Inget vet när slutet skall komma
endast Herren. Jag tror att vi vill så gärna att slutet skall komma att vi till
slut tror att det kommer "på ett utvalt datum", hjärnan har ibland ett eget liv.

Tror inte det gynnar någon med en massa gissningslekar? Inte ens dig själv,
tänk vad onödigt besviken du blir när du gissat fel.

Jodå, jag instämmer med vad du säger. Jesus sa ju själv att, när vi minst anade det, skulle domedagen vara här.
2007-11-19, 19:45
Bannlyst
Citat:

Kanske var lite fel ställe att läsa den på?

Sen så var det väl i provokativt syfte antar jag. Nästa gång, gå in i kyrkan och se reaktionen, den lär bli ganska stor där också.
2007-11-19, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja men alla dessa USA-inspirerade sekter är väldigt materialistiska!

Nej man umgås helst med andra JV och det uppmuntras av ledningen förutom när det gäller att predika(knacka dörr)

Ja JV:s profetior har ju inte varit i närheten någon gång!

Man blir nog ganska styrd när man går med i en sån organisation, det har säkert sina nackdelar och orsaken till att jag läser på egen hand.
2007-11-19, 20:11
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Man blir nog ganska styrd när man går med i en sån organisation, det har säkert sina nackdelar och orsaken till att jag läser på egen hand.

Ja det är nog förståndigt Xcore. De erfarenheter jag har av sekter (på avstånd ska jag tillägga) är inte roliga.
2007-11-19, 20:17
Bannlyst
Citat:

Det är väl självklart att det är stötande att läsa ur den sataniska bibeln i en lokal full av kristna! Varför ska man göra det, bara för att provocera eller? Hur poppis skulle det vara om jag kom och läste mässan under en satanisk ritual?
Maken till dumma frågor...
2007-11-19, 20:19
Bannlyst
Citat:

Ja, alla sekter är hårt styrda. Självklart måste de vara det. JV är mycket hårt styrt, vet inte om det kategoriserar dem som en sekt. Men de har många sektliknande drag i alla fall, kan jag säga efter att ha "varit med" under ett antal år.
2007-11-19, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja det är nog förståndigt Xcore. De erfarenheter jag har av sekter (på avstånd ska jag tillägga) är inte roliga.

Jag förstår det av dina inlägg att döma.
2007-11-19, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, alla sekter är hårt styrda. Självklart måste de vara det. JV är mycket hårt styrt, vet inte om det kategoriserar dem som en sekt. Men de har många sektliknande drag i alla fall, kan jag säga efter att ha "varit med" under ett antal år.

Det gör att man blir så påverkad att man sällan ser något utanför "det egna", och det är definitivt inte bra.

Men många andra religiösa samfund tycks också lida av samma brister och efter ett antal år inom organisationen så blir man blind för det mesta utanför den.
2007-11-19, 20:26
Bannlyst
Citat:
Det gör att man blir så påverkad att man sällan ser något utanför "det egna", och det är definitivt inte bra.

Men många andra religiösa samfund tycks också lida av samma brister och efter ett antal år inom organisationen så blir man blind för det mesta utanför den.

Ja, självklart är det så. Särskilt om man, som inom JV, inte "får" läsa något som kan tänkas innebära den allra minsta lilla kritik mot den egna religionen/sättet att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in