2009-06-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag var med då och det var bara de som gått med för att rädda sina liv som kom med de spekulationerna.
Även Apostlarna hade felaktiga förväntningar, men varfö låta sådan skymma sikte,

Ser man inte vad som tornar upp sig i horisonten?

http://www.watchtower.org/z/20080801/article_01.htm

Har du inte skrivit att du har varit med i 30 år????
2009-06-04, 00:03
Medlem
Fortfarande inte tillstymelse till bevis

LillePrutt skrev:

"Oj, oj, oj.. du förstår fortfarande inte att man kan tillämpa ordet på Guds minne. Nej, för den slutsatsen du har kommit fram till måste vara den korrekta. "och alla läsare kan konstatera..." För du allas talan på FB nu också? Fantastiskt vilket självförtroende du måste ha levandes i din drömvärld över att alla slutsatser du kommit fram till måste vara korrekta.

Så duktigt av dig Rud. Du har förmågan att förvilla människor med ditt auktoritativa sätt att hävda att du har kommit fram till rätt lösning och med stora ord förvrider fakta och får det till att Jehovas vittnen är någon slags lögnaktig organisation som styr sina medlemmar. Tragisk människa du. Tråkigt nog så är inte alla lika insatta i Bibeln som en del av oss och det är lätt för dig att i stort sett hävda vad som helst som låter någorlunda sannolikt.[/quote]"

Svar:

Nya tirader men inte en tillstymelse till bevis att mnemeion kan betyda "Guds minne"! Du vägrar att framlägga sådana bevis , vilket betyder att du inte KAN. Det kan alla läsare se än en gång, så dina haranger har inget värde. Du levererar bara falska påståenden om att jag förvrider fakta, fastän det är du och JV som gör det. Kommit fram till rätt lösning? Rätt lösning i detta fallet har ALLA utom Jv kommit fram till. Jv vill begränsa uppståndelsen i strid med uttryckliga bibeltexter och har därför uppfunnit floskeln att mnemeion i Joh. 5:28 betyder "Guds" minne. Ingen språklig auktorítet, ingen utanför Jv, håller med om att mnemeion betecknar "Guds" minne.

Ordet menmeion om gravar började användas av greker som inte trodde på någon uppståndelse och som inte trodde att Gud skulle "komma ihåg" någon i en framtida uppståndelse. Det var de efterlevande, alltså människor, som man ville och hoppades skulle komma ihåg de begravna. Tanken att man genom att bygga något gravmonument skulle påverka Gud i fråga om framtiden var fullständigt främmande för alla människor i forntiden. De var inte så inskränkta att de trodde att människors ansträngningar i fråga om gravar på något sätt skulle påverka Gud. Som en framstående auktoritet säger om dessa forntida gravar: "Graves are indeed memorials for those who come after". (Kittel: Theological Dictionary of The New Testament Words, Vol. IV, s. 680) Gravarna hade bara till syfte att måminna de efterlevande människorna om de begravna. Såväl antika författare som LXX och NT visar detta med all önskvärd tydlighet.

Mnemeion blev efter hand ett av de viktigaste orden för grav, helt synonymt med tafos, så att en tafos var en mnemeion och en mnemeion en tafos. Det är bara till att kolla i källorna. Till sist försvann också minnesbegrepet, så att en fullständigt omärkt och gömd grav kunde kallas mnemeion. (Luk. 11:44)

Visst är Jv en stor organisation som föreskriver vad Jv skall tro på, som styr sina medlemmar och även ibland genomdriver omhuldandet av lögner. Det finns många belägg för det. Det är självfallet smärtsamt för att Jv som dig att konfronteras med klara verba om detta, men fakta är det i alla fall. Särskilt insatta i Bibeln är ni inte. Och det är också hur som helst Vakttornets synpunkter som alltid har företräde oberoende av vad Bibeln säger.

Att du kallar mig med ett namn ändrar ingenting i min hållning eller mitt agerande. En handfull namn har föreslagits över tiden och jag har varken bekräftat eller dementerat dessa förslag. Och jag gör det inte heller nu. Det är du som är en tragisk människa. Du inbillar dig att du kan komma tillrätta med min berättigade kritik utan att vederlägga den. Ad hominem-argument tar man till när man som du inte klarar diskussionen.
2009-06-04, 00:23
Medlem
Vem är det som är avfällig?

LillePrutt skrev:

"Jaja... Det är bra så. Jag har förstått att du tror att jag inte har förmågan att tänka själv. Du praktiskt taget idiotförklarar mig. Tack för den. Sluta prata med mig avfälling. Är inte intresserad av att tala med ex-vittnen som inget annat är ute efter än att smutskasta.

Jag skrev MINNE. Inte att det bygger på ordet mnemeion. Undrar vem som försöker "blanda korten". Det är allmän fakta att ordet mnemeion har med minne att göra i detta fall minnesgravar.

any visible object for preserving or recalling the memory of any person or thing
a memorial, monument, specifically, a sepulchral monument
a sepulchre, a tomb

http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=3419"

Svar:

Avfälling är du, inte jag. Du följer en avfällig organisation. Så länge du sprider vakttornsfloskler här kommer jag att tilltala dig. Du borde veta att detta forum inte kontrolleras av Brooklynherrarna så att du skulle ha någon som helst möjlighet att utestänga någon från att skriva här.

Jag idiotförklarar dig inte, men är helt övertygad om att du är så hjärntvättad att du inte kommer att erkänna några fakta som motsäger Jv-ledningens myndiga påståenden. Har du problem med mig behöver du ju inte kommentera vad jag skriver. Jag däremot kommer att fortsätta kommentera vad du skriver. Ordet mnemeion betydde i förkristen tid en minnesmärke, senare en grav som skulle påminna efterlevande om den döde. Senare användes ordet som betydande rätt och slätt grav. Detta har vi i NT. Det framgår tydligt av Luk. 11:44, som visar att gravar, mnemeion, inte behövde ha något minnesmärke. Både ordet mnemeion och tafos användes därför omväxlande om Jesu grav i Matteusevangeliet. Citatet du anförde kom frånThayers knapphändiga lexikon som nu är lite out of date. Checka Bauers senaste NT-lexikon i stället. Den kostar en tusenlapp men är värd vartenda öre.
2009-06-04, 00:38
Medlem
Alls icke

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag var med då och det var bara de som gått med för att rädda sina liv som kom med de spekulationerna.
Även Apostlarna hade felaktiga förväntningar, men varfö låta sådan skymma sikte,

Ser man inte vad som tornar upp sig i horisonten?

http://www.watchtower.org/z/20080801/article_01.htm

Apostlarna hade inga felaktiga "förväntningar" efter andeutgjutelsen vid pingsten och vad som är mer, de FÖRKUNNADE ALDRIG NÅGRA ÅRTAL, SOM jV HAR GJORT. De hade Jesu tydliga ord om att det inte tillkom dem att få veta tider och stunder, ord som Jv alltid satt sig över. Ja, på 60-talet påstod Vakttornet att det då inte var lämpligt att "jonglera" med Jesu ord om att inte veta dag och stund! Så avfälliga var Jv! Och boken "Evigt Liv i Guds Söners frihet" som kom ut på engelska 1966 byggde upp stora förväntningar på 1975 och påstod att det skulle vara "lämpligt" för Gud att låta 1000-årsriket komma då. Vilken hädelse! Vilket åsidosättande av Jesu egna ord! Och långt senare, i Vakttornet 15 juli 1980, fick man erkänna att Vakttornet faktiskt hade skrivit mer än vad som var lämpligt. Men Jv lät sig senare, precis som djuren i Orwells Animal Farm, övetygas om att det som sagts i verkligheten aldrig sagts! Fastän Jvs litteratur är så tydlig vid den aktuella tiden!
2009-06-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillePrutt
Tvivlar man på Guds ord och lägger sin tillit till forskare så bör man fundera på vem det är man bör lita på. Guds ord eller människans?

Det finns inga årtal i Bibeln.
Sällskapet litar på forskningen när det gäller 539 f.Kr men förkastar exakt samma forskning när denna kommer fram till 587 f.Kr.

Citat:
Om man inte tror på detta. Varför vara ett vittne? Har man tvivel så ska man självklart lägga fram det i bön och söka råd hos äldstebröder samt göra egna efterforskningar. Tycker svaret är rätt logiskt.

Om det inte vore för Sällskapets dubbelmoral (se Vakna för Juli i år om att tvingas välja mellan familj och religion) så skulle troligen alla socialvittnen gladeligen lämna organisationen.
Bortfallet skulle troligen bli så stort att organisationen skulle ha svårt att hämta sig efter det.
Därför kommer denna dubbelmoral att fortsätta.
Att vända sig till äldstebröderna är troligen det dummaste man kan göra om man vill undvika att bli kontrollerad och misstänkliggjord.

Citat:
Ja du... det står inte på mitt samvete att folk slutar p g a att dom blivit besvikna för att Har-Magedon inte kom då. Det gjordes inga konkreta uttalanden i litteraturen om att det skulle komma då. Däremot så skrevs det om att det är ett spännande år och vad som skulle kunna tänkas hända.

Varför har de som är ärliga bland Jehovas Vittnen inga problem med att erkänna att nästan alla trodde på 1975 och ändå kunna gå vidare?
Varför har Sällskapet gjort ett par halvhjärtade försök att be om ursäkt för 1975 om de aldrig sa nåt speciellt om det?
2009-06-04, 17:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Till alla Jehovas vittnen!

Klicka på den här filmen och spola till "38 minuter" Se från 38 minuter till 46:32 och lyssna på det som han säger.

http://video.google.com/videoplay?docid=-8888559745520328837&ei=pTrhSemoEI-k2wLf3qSdAw&q=Is+Jesus+Christ+Jehovah+God%3F

Han tar upp en mycket intressant sak som handlar om Fillipperbrevet 2:6-11 Och jag skulle väldigt gärna veta hur ni förhåller er till det som han säger i filmen?
2009-06-06, 10:27
Medlem
Oärlighet

Kalten skrev:

"Sällskapet litar på forskningen när det gäller 539 f.Kr men förkastar exakt samma forskning när denna kommer fram till 587 f.Kr."

Svar:

Att göra som Jv i detta sammanhang är höjden av oärlighet. Man säger att man håller på Bibelns årtal i stället för världshistoriens, fastän Bibeln inte anger ett enda årtal som ensamt kan relateras till vårt sätt att räkna tid. Och man sågar "världslig kronologi" som otillförlitlig för att i nästa andetag hänga upp hela sin kronologi på ett helt och hållet världsligt årtal i forntiden, årtalet för Babylons fall för perserna! Vilken ohederlighet!
2009-06-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Apostlarna hade inga felaktiga "förväntningar" efter andeutgjutelsen vid pingsten och vad som är mer, de FÖRKUNNADE ALDRIG NÅGRA ÅRTAL, SOM jV HAR GJORT. De hade Jesu tydliga ord om att det inte tillkom dem att få veta tider och stunder, ord som Jv alltid satt sig över. Ja, på 60-talet påstod Vakttornet att det då inte var lämpligt att "jonglera" med Jesu ord om att inte veta dag och stund! Så avfälliga var Jv! Och boken "Evigt Liv i Guds Söners frihet" som kom ut på engelska 1966 byggde upp stora förväntningar på 1975 och påstod att det skulle vara "lämpligt" för Gud att låta 1000-årsriket komma då. Vilken hädelse! Vilket åsidosättande av Jesu egna ord! Och långt senare, i Vakttornet 15 juli 1980, fick man erkänna att Vakttornet faktiskt hade skrivit mer än vad som var lämpligt. Men Jv lät sig senare, precis som djuren i Orwells Animal Farm, övetygas om att det som sagts i verkligheten aldrig sagts! Fastän Jvs litteratur är så tydlig vid den aktuella tiden!

Jag måste ta reda på mer om det här med 1975 märker jag....från personer runt mig som va med då.
2009-06-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Klicka på den här filmen och spola till "38 minuter" Se från 38 minuter till 46:32 och lyssna på det som han säger.

http://video.google.com/videoplay?docid=-8888559745520328837&ei=pTrhSemoEI-k2wLf3qSdAw&q=Is+Jesus+Christ+Jehovah+God%3F

Han tar upp en mycket intressant sak som handlar om Fillipperbrevet 2:6-11 Och jag skulle väldigt gärna veta hur ni förhåller er till det som han säger i filmen?

.....väldigt intressant....

Skulle vilja sitta ner med killarna och gå igenom det här ordentligt.
Jag fattar vad de säger men jag har ändå svårt med logiken i treenigheten. I vers 9 står det att "Gud upphöjde honom"...där är de två olika personer...!!
Finns det ngn (svensk) som e tokduktig på att förklara detta som man kan få en stund med??
2009-06-06, 18:19
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
.....väldigt intressant....

Skulle vilja sitta ner med killarna och gå igenom det här ordentligt.
Jag fattar vad de säger men jag har ändå svårt med logiken i treenigheten. I vers 9 står det att "Gud upphöjde honom"...där är de två olika personer...!!
Finns det ngn (svensk) som e tokduktig på att förklara detta som man kan få en stund med??
Du är inte ensam...
2009-06-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Du är inte ensam...

Ibland känns det precis som jag kan greppa det, men sen slinker det undan igen...
Och de som förespråkar det låter som att det så självklart e så. Blir alldeles trött.
2009-06-06, 20:34
Medlem
Ngn som har koll på Adams ålder när han blev far till Kain?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in