LillePrutt skrev:
"Jaja... Det är bra så. Jag har förstått att du tror att jag inte har förmågan att tänka själv. Du praktiskt taget idiotförklarar mig. Tack för den. Sluta prata med mig avfälling. Är inte intresserad av att tala med ex-vittnen som inget annat är ute efter än att smutskasta.
Jag skrev MINNE. Inte att det bygger på ordet mnemeion. Undrar vem som försöker "blanda korten". Det är allmän fakta att ordet mnemeion har med minne att göra i detta fall minnesgravar.
any visible object for preserving or
recalling the memory of any person or thing
a
memorial, monument, specifically, a sepulchral monument
a sepulchre, a tomb
http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=3419"
Svar:
Avfälling är du, inte jag. Du följer en avfällig organisation. Så länge du sprider vakttornsfloskler här kommer jag att tilltala dig. Du borde veta att detta forum inte kontrolleras av Brooklynherrarna så att du skulle ha någon som helst möjlighet att utestänga någon från att skriva här.
Jag idiotförklarar dig inte, men är helt övertygad om att du är så hjärntvättad att du inte kommer att erkänna några fakta som motsäger Jv-ledningens myndiga påståenden. Har du problem med mig behöver du ju inte kommentera vad jag skriver. Jag däremot kommer att fortsätta kommentera vad du skriver. Ordet mnemeion betydde i förkristen tid en minnesmärke, senare en grav som skulle påminna efterlevande om den döde. Senare användes ordet som betydande rätt och slätt grav. Detta har vi i NT. Det framgår tydligt av Luk. 11:44, som visar att gravar, mnemeion, inte behövde ha något minnesmärke. Både ordet mnemeion och tafos användes därför omväxlande om Jesu grav i Matteusevangeliet. Citatet du anförde kom frånThayers knapphändiga lexikon som nu är lite out of date. Checka Bauers senaste NT-lexikon i stället. Den kostar en tusenlapp men är värd vartenda öre.