2008-02-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
*s* Inte du som person kanske! Vi klarade ju av den biten för ett tag sen... med organbyten och blodtransfusioner. Det var konkreta saker och även om vi inte direkt kan säga något antal som dött pga JV inställning till detta så är sannolikheten mycket stor. Det är den del som är direkt påvisbar och ej går att förneka. Den andra bitem är just om de sociala bitarna, i vilken grad indoktrinering, manipulation, propaganda och annan form av subtil psykisk påverkan förekommer. Jag vill inte dra om det där en vända till utan ville med mitt inlägg nu bara vilja få diskussionen att gå in på mer viktiga delar och hoppas vi kan få in lite nya friska fläktar inom det ämnet.

Jag tror du måste börja med det du vill få in diskussionen på...
Lite nya sidor vore inte dumt. Det som hittills diskuterats har behandlats till leda.
2008-02-14, 20:57
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tror du måste börja med det du vill få in diskussionen på...
Lite nya sidor vore inte dumt. Det som hittills diskuterats har behandlats till leda.

Håller med. Vet inte hur man ska gå vidare bara...
Finns det något inom JV som du känner dig tveksam om eller tycker är fel, svårt att anamma eller så? Eller är allt bra och ok?

Vet du om det funnits personer som försökt infiltrera JV? Alltså gått med i JV. kanske tom blivit döpta, men som inte varit troende utan enbart för att se JV från insidan och därigenom kunna kritisera? Eller har ni något system för att förhindra sådant?
2008-02-14, 23:47
Medlem
Citat:
Håller med. Vet inte hur man ska gå vidare bara...
Finns det något inom JV som du känner dig tveksam om eller tycker är fel, svårt att anamma eller så? Eller är allt bra och ok?

Vet du om det funnits personer som försökt infiltrera JV? Alltså gått med i JV. kanske tom blivit döpta, men som inte varit troende utan enbart för att se JV från insidan och därigenom kunna kritisera? Eller har ni något system för att förhindra sådant?

Har hört att det funnits personer som infiltrerat församlingar. Men vet inga detaljer om det. Det går inte att förhindra, men oftast brukar sådana som antingen gått med av ett felaktigt motiv eller som lever ett dubbelliv falla ifrån till slut. Saker brukar oxå komma upp till ytan.
Om det finns ngt som jag känner mig tveksam om? Ngt fel?
Jag kommer inte på ngt nu, ev så har jag blivit lite fundersam på detta med blodfrågan...jag måste nog gå till botten med det för att känna mig nöjd. Sen har jag förstått att jag nog inte har helkoll på all JVs nutidshistoria, men frågan är om jag ska låta det störa mig.
Men det finns andra intresseområden som jag känner är spännande men som inte rimmar så tajt med min tro och det stör mig. Jag är inte en person som fullständigt kan låsa mig vid en väg, speciellt inte om det är ngt som jag haft egna upplevelser av.
Det har varit givande att se vad ni alla skrivit här i detta ämne och jag har fått tänka om ibland, ni har oxå tagit upp saker som jag sen länge oxå funderat över och det va ju xtra tankeväckande.
Jag kan definitivt förstå att man kan ha en bild av JV som alltid leende finklädda stela människor. Jag kan själv tycka det om en del och därför håller jag mig mest för mig själv i församlingen, jag är inte där för att umgås med folk, jag är där för att jag tror på lärofrågorna och på en Gud som inte är treenig.
Senast redigerad av Leviticus 2008-02-15 kl. 00:04.
2008-02-15, 01:53
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Det är ju inte så konstigt att många menar att JV är en tokig sekt när vi ser de värderingar och uppfattningar de har. JV är inte bara en tokig sekt utan ett farligt fenomen. Därför är min åsikt att diskussioner om årtal och klädsel mm är oviktiga och bättre att vi verkligen sätter tummen på de allvarliga sakerna. Det har gjorts tidigare i tråden så onödigt att dra upp det igen men utifrån de fakta som där lagts fram och övrig fakta som går att hitta så är det otroligt att någon kan vilja vara med i JV. Det strider mot all logik och sunt förnuft. Enda förklaringen jag kan se är att JV är om inte hjärntvättade så grovt manipulerade.

-----------------
Angående deras värderingar och uppfattningar,kan du utveckla dem vidare?
Jag är själv inte JV. Är överhuvudtaget inte troende, även om jag har mina personliga funderingar.Men jag äger förmågan att ändå kunna urskilja på det som är positivt och negativt och sätta mig in i andras sätt att tänka.Även med JV.Och med tanke på att de flesta klankar ner på dem utan att knappt känna till deras,jämfört med många andra s.k. kristna, sunda livsföring.De är t.ex ej rasistiska, beblandar sig inte med politik,använder inte droger eller super,(dricker måttligt)baktalar inte andra människor.har ej en historiskt bakgrund som består i att kolonisera, underkuva och exploatera s.k. hedniska folkslag i guds namn, de tror inte på helvetet eller på den efterkonstruerade treenigheten,de blandar inte in hedniska ritualer och traditioner i deras kristna livsföring som andra kristna gör, således följer de även bibeln bättre än andra kristna.o.s.v. Darför respekterar jag deras tro ,även om jag också anser att det finns brister i deras organisation.Men med tanke på hur den här tråden ser ut så låter jag andra fokusera på det.

På tal om sekter, så ansågs ju protestanter vara en utbrytarsekt en gång i tiden...för att inte säga hela kristendomen,som av judarna anses vara en stor sekt som norpat allt "basic facts" och lite till från dem.

ps, diskussioner om klädsel är självklart oviktiga.Det är endast en personlig reflektion.Däremot kan man inte sopa domedagsteorierna under mattan,oavsett år eller efterbibliska profetior, då det är a och o när det gäller kristendomen.Kanske det är så enkelt att JV har lättare att relatera till deras tro om vad som skall komma att ske, jämfört med andra kristna, på grund av att helvetet inte existerar och de har inget att frukta.
2008-02-15, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
------------------------

Och du menar att övriga kristna religioner aldrig har haft fel? De har väl säkert aldrig kolonisierat, underkuvat eller massmördat människor i "Guds" namn?Det har aldrig funnits en dekanent medeltid där kyrkan/inkvisitionen låg bakom tusentals mord och förföljelser mot oliktänkande och där människor även brändes som häxor?Nä, då tror du väl inte på att kristendomen har samarbetat med nazistiska och rasistiska makter heller för den delen...

Ja, kristendomen har mycket på sitt samvete. Men menar du att det innebär att JV är den rätta religionen?
2008-02-15, 11:43
Medlem
a06s avatar
Det är ju Ok för ett JV att dricka måttligt. Om tex cannabis skulle vara lagligt skulle det vara ok att bruka cannabis måttligt då? Vad står det i bilbeln om droger? Har för mig att det står något om at man inte ska förorena kroppen eller liknande.
2008-02-15, 11:49
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a06
Det är ju Ok för ett JV att dricka måttligt. Om tex cannabis skulle vara lagligt skulle det vara ok att bruka cannabis måttligt då? Vad står det i bilbeln om droger? Har för mig att det står något om at man inte ska förorena kroppen eller liknande.

Man kan tolka bibeln lite som man själv vill. Bara det att en av kristendomens viktigaste ceremonier innefattar vin eftersom Jesus festade loss med sina lärljungar sätter alla kristna antidrogbudskap på kant.
2008-02-15, 15:20
Bannlyst
Citat:

1 Korintierna 6:19: "Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva."
(bibeln.se)

Jag tror att det är detta bibelcitat JV brukar använda som argument mot tobaksrökning, användning av droger etc. Men i deras översättning står det något om att kroppen är ett tempel som inte får förorenas.
2008-02-15, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Man kan tolka bibeln lite som man själv vill. Bara det att en av kristendomens viktigaste ceremonier innefattar vin eftersom Jesus festade loss med sina lärljungar sätter alla kristna antidrogbudskap på kant.

Fast nu brukar man ju inte precis tänka på just vin när ordet droger kommer upp...
2008-02-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, kristendomen har mycket på sitt samvete. Men menar du att det innebär att JV är den rätta religionen?

...undrar varför allt måste dras till sin spets åt ena eller andra hållet när det gäller JV...
2008-02-15, 15:48
Medlem
Citat:

2 Kor 7:2..."låt oss rena oss från varje förorening av kött och ande och i gudsfruktan fullkomna heligheten".
1 Kor 6:12..."jag ska inte låta mig behärskas av något".
2008-02-15, 15:51
Medlem
a06s avatar
Tycker det låter som att det kunde vara en samvetsfråga då, är ju inte direkt glasklart. Sedan så är det ju dubbelmoral med tanke på att alkohol är ok. När ett JV får ont så kan väl denne använda morfin? Skulle det vara ok för ett vittne att använda medicinsk marijuana? Dom där verserna skulle ju styrande kretsen kunna använda för att förbjuda fet mat också.
Senast redigerad av a06 2008-02-15 kl. 15:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in