Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Det är ju inte så konstigt att många menar att JV är en tokig sekt när vi ser de värderingar och uppfattningar de har. JV är inte bara en tokig sekt utan ett farligt fenomen. Därför är min åsikt att diskussioner om årtal och klädsel mm är oviktiga och bättre att vi verkligen sätter tummen på de allvarliga sakerna. Det har gjorts tidigare i tråden så onödigt att dra upp det igen men utifrån de fakta som där lagts fram och övrig fakta som går att hitta så är det otroligt att någon kan vilja vara med i JV. Det strider mot all logik och sunt förnuft. Enda förklaringen jag kan se är att JV är om inte hjärntvättade så grovt manipulerade.
-----------------
Angående deras värderingar och uppfattningar,kan du utveckla dem vidare?
Jag är själv inte JV. Är överhuvudtaget inte troende, även om jag har mina personliga funderingar.Men jag äger förmågan att ändå kunna urskilja på det som är positivt och negativt och sätta mig in i andras sätt att tänka.Även med JV.Och med tanke på att de flesta klankar ner på dem utan att knappt känna till deras,jämfört med många andra s.k. kristna, sunda livsföring.De är t.ex ej rasistiska, beblandar sig inte med politik,använder inte droger eller super,(dricker måttligt)baktalar inte andra människor.har ej en historiskt bakgrund som består i att kolonisera, underkuva och exploatera s.k. hedniska folkslag i guds namn, de tror inte på helvetet eller på den efterkonstruerade treenigheten,de blandar inte in hedniska ritualer och traditioner i deras kristna livsföring som andra kristna gör, således följer de även bibeln bättre än andra kristna.o.s.v. Darför respekterar jag deras tro ,även om jag också anser att det finns brister i deras organisation.Men med tanke på hur den här tråden ser ut så låter jag andra fokusera på det.
På tal om sekter, så ansågs ju protestanter vara en utbrytarsekt en gång i tiden...för att inte säga hela kristendomen,som av judarna anses vara en stor sekt som norpat allt "basic facts" och lite till från dem.
ps, diskussioner om klädsel är självklart oviktiga.Det är endast en personlig reflektion.Däremot kan man inte sopa domedagsteorierna under mattan,oavsett år eller efterbibliska profetior, då det är a och o när det gäller kristendomen.Kanske det är så enkelt att JV har lättare att relatera till deras tro om vad som skall komma att ske, jämfört med andra kristna, på grund av att helvetet inte existerar och de har inget att frukta.