Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 18:21
  #253
Medlem
euqueros avatar
Melatonin går att köpa receptfritt i Finland, dock bara 1 mg-kapslar/tabletter.
Citera
2015-03-02, 23:38
  #254
Medlem
Är det bara jag som får en välbehagskänsla efter intag av melatonin? Hittade en burk med 5.0mg. Tar 1 och sen efter ca 1 timme så känns det nästan som ett svagt opiat rus. Riktigt härlig känsla faktiskt. Sen ska vi inte snacka om sömnparalyserna jag fått när jag tagit det. Får det varje natt när jag slappnar av och ligger på rygg.

Förövrigt så känner jag mig ovanligt pigg på morgonen också efter intaget på natten(är som en död säl annars)

Tummen upp för dessa!
Citera
2015-03-03, 05:14
  #255
Avstängd
Mortificators avatar
Melatonin kan inducera kärlkramp, ofta genetiskt förekommande dock. Bör tas med försiktighet och i mycket låga doser om man är i riskgruppen. Man bör definitivt upphöra med den medicinska behandlingen om ett särskilt tryck känns över vänster sida bröst vid intag av melatonin. Hjärtats kranskärl kan då vara påverkade negativt.

Har man låga värden gällande utsöndringen av kortisol, exempelvis, via dysreglering på HPA-axeln, kan melatonin medföra ökad utsöndring av signalsubstansen noradrenalin. Detta kan medföra insomnia, agitation, rastlöshet, ångest - vilket självklart medför problematik för insomning. Man bör då hålla sig under 1 mg melatonin i dosering.

Höga doser melatonin kan hämma utsöndringen av könshormonet testosteron samt utsöndringen av sköldkörtelhormon.
Citera
2015-03-03, 05:15
  #256
Avstängd
Mortificators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Melatonin går att köpa receptfritt i Finland, dock bara 1 mg-kapslar/tabletter.

1 mg är ofta tillräckligt för effekt och minskar biverkningsriskerna.
Citera
2015-03-03, 05:36
  #257
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
1 mg är ofta tillräckligt för effekt och minskar biverkningsriskerna.
1mg är överdosering som heter duga....har läst en studie som kom fram till att doser över 0.3mg ökade sömnproblemen i gruppen, dom fick helt enkelt insomnia.

När jag testat att klyva circadin har gränsen gått runt 0.45-0.6mg, för mycket och jag kunde inte sova med 10mg stilnoct men lagom mycket melatonin...djävlar vicken fin insomningseffekt jag fick vissa dagar, snackar sekunder inte minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Har man låga värden gällande utsöndringen av kortisol, exempelvis, via dysreglering på HPA-axeln, kan melatonin medföra ökad utsöndring av signalsubstansen noradrenalin. Detta kan medföra insomnia, agitation, rastlöshet, ångest - vilket självklart medför problematik för insomning. Man bör då hålla sig under 1 mg melatonin i dosering.
Du råkar inte sitta på en grymt bra källhänvisning om det? (gäller privat grej utanför fb)
Citera
2015-03-03, 06:24
  #258
Avstängd
Mortificators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
1mg är överdosering som heter duga....har läst en studie som kom fram till att doser över 0.3mg ökade sömnproblemen i gruppen, dom fick helt enkelt insomnia.

När jag testat att klyva circadin har gränsen gått runt 0.45-0.6mg, för mycket och jag kunde inte sova med 10mg stilnoct men lagom mycket melatonin...djävlar vicken fin insomningseffekt jag fick vissa dagar, snackar sekunder inte minuter.

Du råkar inte sitta på en grymt bra källhänvisning om det? (gäller privat grej utanför fb)

Delvis. Jag vill minnas att jag läst studier där man rekommenderade så pass låga doser som 0,2 mg. Lågdos av melatonin är även testat i studier utspritt under dagen för att inducera optimal cirkadiansk rytm - mot årstidsbunden depression, det gav viss effekt. Man ser ofta hos patienter med depression att utsöndringen av melatonin är förskjuten, vilket bidrar till förändrad dygnsrytm och trötthet under dagen, ofta eftersom att man missar uppvaknande i form av dagsljus. Detta kan även bero på nedreglerade nivåer av serotonin, vilket ofta ses hos deprimerade personer. Via serotonin bildas då melatonin. Fungerar inte utskicket av serotonin korrekt, eller upptaget, så lär också bildandet av melatonin inte fungera väl.

Om det gäller privat kan du skicka ett mejl här till mig så kan vi kolla.
__________________
Senast redigerad av Mortificator 2015-03-03 kl. 06:30.
Citera
2015-03-05, 23:34
  #259
Medlem
Det enda som händer mig när jag tar melatonin är att jag får huvudvärk. Blir inte trött eller något. Beställde från det här biovea som någon tipsade om.
Citera
2015-03-23, 21:34
  #260
Medlem
Köpa Melatonin online

Hej! Ville få tag på Melatonin men skiten är fan svårt att få tag på i Sverige. Hittade Sidan Vitasunn som verkar hygglig, men har aldrig köpt piller online innan. Någon som har handlat eller hört något om sidan innan? Kommer tullen att beslagta och kan jag få betala skadestånd om de gör det?

Här är link, http://www.vitasunn.co.uk/full-range...ets-by-natrol/ är som sagt helt grön ang. sånt här
Citera
2015-03-23, 21:36
  #261
Medlem
Alt. Finns det någon annan sida som rekommenderas?
Citera
2015-03-23, 22:00
  #262
Medlem
MrWhatevers avatar
Är det såhär du vill se ut Mister: http://gaybloggen.myshowroom.se/file...04/andreas.jpg
Citera
2015-03-23, 23:07
  #263
Medlem
Apelsiners avatar
(FB) Melatonin (sammanfogad tråd // Mod)

Tar tullen det får du hem ett papper där det står att man inte får köpa receptbelagda läkemedel. Ingen större förlust då melatonin är löjligt billigt.
Citera
2015-04-26, 14:47
  #264
Medlem
MidnightChaps avatar
Köpte hem en hel del från staterna i styrkor mellan 3 och 10 mg. Tar för det mesta bara 3 mg och det funkar riktigt bra. Är det någon som vet hur länge man kan ta melatonin utan större risk för rubbningar i den naturliga hormonproduktionen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback