Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-10, 20:46
  #133
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotniklas74
circadin består av 100%procent rent melatonin
så om din doktor pratar om licens för att sktiva ut 5mg melatonin... vad är han för en låtsas-doktor?

jag har sedan en tid använt circadin (melatonin) var och varannan natt under ett par månader..
får recept med flera uttag på varje då det såklart inte är narkotika-klassat.

Melatonin skrivs t.o.m ut till barn med sömnstörningar.

Det fungerar, men inte som en insomningstablett.
ta tar den 2timmar innan säng-gående... sen blir du mycket tröttare än vanligt då din naturliga melatonin som din kropp producerar normalt, får en rejäl boost av hormonet. Så du VILL verkligen sova... den knockar inte ut dig, men du blir härligt trött och somnar mjukt och skönt..

men en sak har jag upptäckt... man får fantastiska drömmar!! man kommer ihåg dem, de är absolut inte mardrömmar eller liknande... men det är drömmar av en sort man aldrig upplevt förut
Nej det är ju inte riktigt samma sak även om det är samma aktiva substans. Circadin är en depottablett vilket betyder att den avger lite melatonin under flera timmar. Melatonin 5 mg avger allt melatonin på en gång istället. Själv har jag inte blivit ett dugg hjälpt av Circadin medan melatonin från USA eller köpt i Sverige under disk har haft en påtagligt bättre effekt.
Citera
2013-04-10, 20:59
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotniklas74
...men en sak har jag upptäckt... man får fantastiska drömmar!! man kommer ihåg dem, de är absolut inte mardrömmar eller liknande... men det är drömmar av en sort man aldrig upplevt förut

Stämmer, man drömmer mer eller sen blir man bara mycket mer medveten om sina drömmar. Själv tycker jag att drömmar som borde vara obehagliga inte alls känns så, man bara följa med.
Citera
2013-04-10, 21:18
  #135
Medlem
Jag köpte melatonin i USA för ett antal år sedan, det funkade inte så bra på mig (ungefär som att ta Valeriana el kvällsthé, dvs, inte mycket alls) men jag tror inte du behöver vara orolig i övrigt..
Citera
2013-04-26, 00:03
  #136
Medlem
KidCoopers avatar
ta melatonin istället för circadin

Har tagit circadin ett bra tag nu och den fungerar superbra men den är så jävladyr och inte går den på högkostnadsskyddet heller. Därför tänkte jag fråga om någon kunnig vet om man kan byta ut den mot melatonin istället?

Melatonin är ju den substansen som verkar i circadin men circadin innehåller ju även några andra ämnen (ammoniometakrylatsampolymer (typ b), kalciumvätefosfatdihydrat, laktosmonohydrat, kolloidal vattenfri kiseldioxid, talk och magnesiumstearat) så därför undrar jag om det kommer ge samma effekt att ta melatonin som att ta circadin?
Citera
2013-04-26, 00:09
  #137
Medlem
tgv23000s avatar
ja det ska funka o byta, melatonin är det enda verksamma ämnet i Circadin såvitt jag kan se.
beställ melatonin från england, svinbilligt.
tex
http://www.biovea.com/se/product_det...4#.UXmpeMsaySM
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-04-26 kl. 00:11.
Citera
2013-04-26, 00:13
  #138
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ja det ska funka o byta, melatonin är det enda verksamma ämnet i Circadin såvitt jag kan se.
beställ melatonin från england, svinbilligt.
tex
http://www.biovea.com/se/product_det...4#.UXmpeMsaySM
ok så bra.
Är från den sidan jag hade tänkt beställa.
Du vet inte hur stor chansen är att det fastnat i tullen när man beställer från storbrittanien till sverige? samt vad händer om det fastnar? åker man dit för något eller får man bara inte sina tabletter?
Citera
2013-04-26, 00:18
  #139
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
ok så bra.
Är från den sidan jag hade tänkt beställa.
Du vet inte hur stor chansen är att det fastnat i tullen när man beställer från storbrittanien till sverige? samt vad händer om det fastnar? åker man dit för något eller får man bara inte sina tabletter?

inom eu brukar funka, för mej har det funkat 9 beställningar av 10, den tionde fick ett brev av tullen att man ej får importera läkemedel utan tillstånd och de skickade tillbaka till avsändare och jag fick pengar tillbaka.

melatonin är bara läkemedelsklassat och det åker du inte dit för, däremot benzo och liknande narkotikaklassade läkemedel kan man åka dit för.
http://www.expressen.se/noje/kikki-d...ill-dagsboter/
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-04-26 kl. 00:20.
Citera
2013-04-26, 00:21
  #140
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ja det ska funka o byta, melatonin är det enda verksamma ämnet i Circadin såvitt jag kan se.
beställ melatonin från england, svinbilligt.
tex
http://www.biovea.com/se/product_det...4#.UXmpeMsaySM
Funkar de bra? Har provat Circadin men det var alldeles för långsam effekt för att kunna somna på kvällen och blev seg på morgonen istället. Har också provat Melatonin på licens och de funkade inte alls. Kan ha varit sockerpiller.
Citera
2013-04-26, 00:23
  #141
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.U.D.
Funkar de bra? Har provat Circadin men det var alldeles för långsam effekt för att kunna somna på kvällen och blev seg på morgonen istället. Har också provat Melatonin på licens och de funkade inte alls. Kan ha varit sockerpiller.
circadin depot, alla depot är långsamma, en vanlig,3 mg melatonin funkar bra för mej, men inte för många dar på raken då blir det tillvänjning, och melatonin är ingen stark dundersömntablett, mera en insomningshjälp, men å andra sidan nästan helt utan biverkningar.

vill man ha lite tyngre grejer så finns Phenibut på samma sida, jag sover som en stock i 14 timmar på 1000 mg. Men ett stort varningsfinger här, Phenibut är kraftfulla grejer, och mycket beroendeframkallande, nästan farligare än benzo, tar du 7-10 dar i rad så får du när du slutar en jävligt obehaglig abstinens och flera vakna nätter. Jag tar bara Phenibut 1-2 kvällar i veckan när jag verkligen måste ta igen förlorad sömn. Och har du ett jobb där du måste vara superalert, prova inte.
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-04-26 kl. 00:31.
Citera
2013-04-26, 00:31
  #142
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
circadin depot, alla depot är långsamma, en vanlig,3 mg melatonin funkar bra för mej, men inte för många dar på raken då blir det tillvänjning, och melatonin är ingen stark dundersömntablett, mera en insomningshjälp, men å andra sidan nästan helt utan biverkningar.
Jag fick recept på 2 burkar med 100 st 1mg. Tog i tur och ordning 1, 2, 3, 5, 7, 10, 15 st av dem, sen gav jag upp. Hämtade inte ut den andra burken ens. Det kanske är individuellt och inte fungerar på alla? De var paketerade av Apoteksbolaget och licensen tog en jävla tid att få, ca ett halvår.
Citera
2013-04-26, 00:34
  #143
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.U.D.
Jag fick recept på 2 burkar med 100 st 1mg. Tog i tur och ordning 1, 2, 3, 5, 7, 10, 15 st av dem, sen gav jag upp. Hämtade inte ut den andra burken ens. Det kanske är individuellt och inte fungerar på alla? De var paketerade av Apoteksbolaget och licensen tog en jävla tid att få, ca ett halvår.

ja det är så, funkar inte på alla, då i ditt fall är inte din egen melatoninproduktion boven bakom dina sömnproblem, be läkaren att få prova Theralen, funkar rätt bra, men man vlir muntorr och får lite dimsyn dagen efter.

Tryptofan som omvandlas till serotonin, går få på licens också, samma sak där, ganska svag effekt och funkar bara på dom som har lågt serotonin.
Citera
2013-04-26, 00:42
  #144
Medlem
G.U.D.s avatar
Känner till Theralen, tungan domnar bort och nasal röst och muskelsvaghet dagen efter.

Det är bara dygnsrytmen som vill skena iväg åt nattskift hela tiden. Vill inte ha några starka mediciner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback