2024-03-21, 11:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Forts.
En läkare var noga med att säga att hen bara skrivit ut det till blinda barn! Därför att de kan inte själva producera ämnet.

Annars är det frågan om de gör tjänstefel? När de skriver ut till små barn.

"Tjänstefel" är ett ofta missförstått ord här på Flashback, tjänstefel kan bara begås av personer i myndighetsutövandet ställning, vilket läkare sällan är.
Människor blir ibland förvånade över att deras polisanmälan om tjänstefel mot läkare genast blir nedlagda, det beror på att det inte finns något brott (tjänstefel) begånget, polisen utreder brott, inte felbehandlingar.

https://lawline.se/answers/tjanstefel-vad-ar-det-egentligen

"För att en person ska begå tjänstefel kräver det att de vid myndighetsövning, åsidosätter vad som gäller vid utförandet av uppgiften och att gärningen inte är ringa."
Senast redigerad av trottwell 2024-03-21 kl. 12:05.
Citera
2024-03-21, 12:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Tjänstefel" är ett ofta missförstått ord här på Flashback, tjänstefel kan bara begås av personer i myndighetsutövandet ställning, vilket läkare sällan är.
Människor blir ibland förvånade över att deras polisanmälan om tjänstefel mot läkare genast blir nedlagda, det beror på att det inte finns något brott (tjänstefel) begånget, polisen utreder brott, inte felbehandlingar.

https://lawline.se/answers/tjanstefel-vad-ar-det-egentligen

"För att en person ska begå tjänstefel kräver det att de vid myndighetsövning, åsidosätter vad som gäller vid utförandet av uppgiften och att gärningen inte är ringa."
Tack för klargörandet.
Många läkare kanske gör fel när dom skriver ut melantonin till små barn.
Citera
2024-03-21, 12:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack för klargörandet.
Många läkare kanske gör fel när dom skriver ut melantonin till små barn.

Det är möjligt, men det är sannolikt inte frågan om myndighetsutövning, alltså det är inte tjänstefel.
Citera
2024-03-22, 16:23
Medlem
Citat:
Viktig fråga.
Har undrat men inte sett nån forskning om detta.
Befarar att bruk kan påverka och störa kroppens egna produktion av ämnet.
Vill inte använda melantonin regelbundet. Nån gång per månad blir det.

Om d/någon snubblar om info ang detta så dela gärna med dig. Vet att evidensen är tveksam till att melatonin fungerar. Jag upplever att det fungerar och det är tillräckligt för mig.

Har kollat en del på Youtube ang hur dem ser på melatonin i USA. Dem som är kritiska påstår att det kan stänga av ens egna produktion. Kan vara logiskt då det är ju en hormon som man tar. Förövrigt som någon nämnde så är det stor chans att produktionen redan är trasig om melatonin fungerar för en.

En annan sak som nämns när jag har kollat på Youtube är att dem menar att större doser som 1mg uppåt är för att behandla jet lag, asså ett akut tillstånd. Och på sikt bör man ta mycket mindre doser.

Jag har kroniskt dålig sömn pga min adhd (add) och min sömnrytm är katastrof trots god Sömn hygien, bra kost, andra kosttillskott Och tränar samt är väldigt aktiv. Men melatonin 0,25mg har faktiskt hjälpt mig mycket att somna snabbt. Det har alltid varit ett ytterligare problem. Även så får jag biverkningar av högre doser. Får jävligt ont i magen av högre doser än 1mg.
Citera
2024-03-22, 17:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Om d/någon snubblar om info ang detta så dela gärna med dig. Vet att evidensen är tveksam till att melatonin fungerar. Jag upplever att det fungerar och det är tillräckligt för mig.

Har kollat en del på Youtube ang hur dem ser på melatonin i USA. Dem som är kritiska påstår att det kan stänga av ens egna produktion. Kan vara logiskt då det är ju en hormon som man tar. Förövrigt som någon nämnde så är det stor chans att produktionen redan är trasig om melatonin fungerar för en.

En annan sak som nämns när jag har kollat på Youtube är att dem menar att större doser som 1mg uppåt är för att behandla jet lag, asså ett akut tillstånd. Och på sikt bör man ta mycket mindre doser.

Jag har kroniskt dålig sömn pga min adhd (add) och min sömnrytm är katastrof trots god Sömn hygien, bra kost, andra kosttillskott Och tränar samt är väldigt aktiv. Men melatonin 0,25mg har faktiskt hjälpt mig mycket att somna snabbt. Det har alltid varit ett ytterligare problem. Även så får jag biverkningar av högre doser. Får jävligt ont i magen av högre doser än 1mg.
Bra med biverkningsrapporter.
Finns ingen täckande forskning.
Upp till var och en att hitta sin nivå.
Jag tar numer 1.9 Mg per gång, varje kväll.
Inte känt någon biverkning.
Citera
2024-03-22, 18:17
Medlem
Citat:
Bra med biverkningsrapporter.
Finns ingen täckande forskning.
Upp till var och en att hitta sin nivå.
Jag tar numer 1.9 Mg per gång, varje kväll.
Inte känt någon biverkning.

Den biverkning en finns med i fass som mindre vanlig bieffekt. Det var en som inte trodde på mig när jag sa det så den kollade upp biverkningar och hittade det.

Vid doser som 2mg blir det förmodligen för mycket rem sömn. Sömnen känns orolig och jag hamnar ofta i rem sömn direkt och "tänker" mycket medans jag drömmer.

Men jag försöker hitta en lägsta dos som jag kan ta för helst vill jag inte ta mer än nödvändigt. Är ofta ganska känslig för läkemedel osv. Beställt 1mg från ett märke vid namn Now som jag delar med tablettdelare. Valde just den pga styrkan och blir enklast att dela upp. Orkar inte krossa, väga upp och kapslar in de.
Citera
2024-03-22, 18:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Den biverkning en finns med i fass som mindre vanlig bieffekt. Det var en som inte trodde på mig när jag sa det så den kollade upp biverkningar och hittade det.

Vid doser som 2mg blir det förmodligen för mycket rem sömn. Sömnen känns orolig och jag hamnar ofta i rem sömn direkt och "tänker" mycket medans jag drömmer.

Men jag försöker hitta en lägsta dos som jag kan ta för helst vill jag inte ta mer än nödvändigt. Är ofta ganska känslig för läkemedel osv. Beställt 1mg från ett märke vid namn Now som jag delar med tablettdelare. Valde just den pga styrkan och blir enklast att dela upp. Orkar inte krossa, väga upp och kapslar in de.
Jag kanske ska testa med att halvera min 1,9 mg.
Citera
2024-03-22, 18:55
Medlem
Citat:
Jag kanske ska testa med att halvera min 1,9 mg.

Skadar ju inte att testa. Men du ska ju göra det som ger dig bäst resultat, det är ju det som räknas. Sömn är ju otroligt viktigt.

Hur lång tid före sänggående och tar du melatonin?
Citera
2024-03-22, 19:22
Medlem
Melatonin funkar tyvärr inte på mig. Har provat alla olika doser,, men med samma resultat. Har fått Doxylamine från US och det funkar klockrent. Somnar gött på en halv tablett dvs 12,5 mg.

Värt att prova om melatonin inte funkar. Bieffekterna försvann efter 2-3 dagar.

Har fått imovane utskrivet i snart 20 år (dansk läkare) och det här är minst lika bra. Har inte tagit imovane på snart 3 månader.
Citera
2024-03-22, 19:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Skadar ju inte att testa. Men du ska ju göra det som ger dig bäst resultat, det är ju det som räknas. Sömn är ju otroligt viktigt.

Hur lång tid före sänggående och tar du melatonin?
En halv timme.
Citera
2024-04-09, 11:58
Medlem
Fick recept på Aritonin som ska vara vanligt melatonin fast mycket billigare. Tankar?
Citera
2024-04-11, 05:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Fick recept på Aritonin som ska vara vanligt melatonin fast mycket billigare. Tankar?

Jag har det inte själv så jag kan bara berätta vad jag läst mig till via google.

Det ingår bara i högkostnadsskyddet för barn och ungdomar 6 till 17 år med adhd.

Sen verkar dom faktiskt vara billigare. 100 tabletter Aritonin kostar ca 281 kr medan andra tabletter ligger mellan 518 och 577 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in