Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Viktig fråga.
Har undrat men inte sett nån forskning om detta.
Befarar att bruk kan påverka och störa kroppens egna produktion av ämnet.
Vill inte använda melantonin regelbundet. Nån gång per månad blir det.
Om d/någon snubblar om info ang detta så dela gärna med dig. Vet att evidensen är tveksam till att melatonin fungerar. Jag upplever att det fungerar och det är tillräckligt för mig.
Har kollat en del på Youtube ang hur dem ser på melatonin i USA. Dem som är kritiska påstår att det kan stänga av ens egna produktion. Kan vara logiskt då det är ju en hormon som man tar. Förövrigt som någon nämnde så är det stor chans att produktionen redan är trasig om melatonin fungerar för en.
En annan sak som nämns när jag har kollat på Youtube är att dem menar att större doser som 1mg uppåt är för att behandla jet lag, asså ett akut tillstånd. Och på sikt bör man ta mycket mindre doser.
Jag har kroniskt dålig sömn pga min adhd (add) och min sömnrytm är katastrof trots god Sömn hygien, bra kost, andra kosttillskott Och tränar samt är väldigt aktiv. Men melatonin 0,25mg har faktiskt hjälpt mig mycket att somna snabbt. Det har alltid varit ett ytterligare problem. Även så får jag biverkningar av högre doser. Får jävligt ont i magen av högre doser än 1mg.