Citat:
Ursprungligen postat av
lyckoluvan
jag fick melatonin utskrivet direkt jag vari på nån sömn-grej i Lund när jag var ca 8 år, och de funkade toppen! sen ville läkarna att jag skulle prova cirkadin som int funkade alls men likförbannat fick jag ha de i två år. har provat melatonin nån gång nu på senare tid och de hjälper knappt alls, inte i samma mängd som när jag var 12-13..
Intressant - hur ser din naturliga sömn/dygnsrytm ut nuförtiden? Är den annorlunda än när du var barn?
Själv borde jag antagligen ha fått melatonin som sex-åtta åring, min sömn/dygnsrytmsstörning var nog helt tillräckligt påtaglig redan då, och allra senast i tonåren (bytte till kvällsgymnasium!). Men dels fanns det inte då, och dels var ena delen av släkten fylld med nattugglor, så det ansågs kanske normalt.
Melatonin, när jag väl fick det (mitten av 90-talet, *ett* apotek i hela Finland tillverkade egna tabletter) hjälpte en smula med insomningen, men tyvärr inte dygnsrytmen i längden. Fragmenterad sömn om jag tog det alla dagar. Bra anti-depressiv effekt däremot!
Circadin hann jag också testa, och där var den anti-depressiva effekten ännu bättre. Tyvärr är det nåt skumt med mig och depot-preparat, tog jag det varje dag så blev jag permanent sömnig efter några dagar.
Den livsförändrande medicinen för mig var Valdoxan (Agomelatin), en anti-depressant som skall verka på litet samma system som melatonin. Tyvärr hade den ingen som helst anti-depressiv effekt på mig, men däremot styr den upp min dygnsrytm till något som faktiskt liknar normalt. Och det i pyttedoser. Och jag kan t.o.m. hoppa över en kväll utan att sedan få kämpa med att dygnet vill vända sig de följande två veckorna (vilket har varit fallet med alla andra mediciner).
Lägsta styrkan melatonin, 1mg, är f.ö. numera receptfritt i Finland, bara att kvista in på ett apotek och köpa. Hundra tabletter torde kosta litet under 20 euro.