2009-06-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Så man får inte kritisera honom när han spelar dåligt då eller?
Alla vet att Zlatan är överlägset den bästa spelaren vi har i landslaget, därför har man även högst krav på honom. Efter som Zlatan är storstjärnan i landslaget så är det han som har ansvar att visa vägen men som tex igår såg han enbart loj ut som visserligen många andra också gjorde...

Jo absolut får man kritisera Zlatan, men föregående skribent menar ju på vilket sätt man ska kritisera honom. Är det inte lite löjligt att kritisera en forward att inte visa vägen för ett lag som Sverige igår. Han var ju fan nästan nere och hämtade boll hela tiden för att försöka få igång något. Samtidigt, hade Larsson gjort mål på Mellberg långboll - Ibras nick - Henke över, plus ett i mina ögon sett givet straffmål så hade Zlatan gjort bra ifrån sig igår.
2009-06-07, 14:49
Bannlyst
Citat:
Så man får inte kritisera honom när han spelar dåligt då eller?
Alla vet att Zlatan är överlägset den bästa spelaren vi har i landslaget, därför har man även högst krav på honom. Efter som Zlatan är storstjärnan i landslaget så är det han som har ansvar att visa vägen men som tex igår såg han enbart loj ut som visserligen många andra också gjorde.
Vid det här laget förväntar jag mig argumentet "Men Zlatan får inte samma bollar att jobba på i landslaget som i Inter, buhuhhuhu".
Nej självklart får han inte det, det har mycket att göra med Lagerbäcks spelsystem och hans fotbollsfilosofi. Säga vad man vill om Lagerbäck men han väljer att inte anpassa sitt spelsystem efter våran bästa spelare om han gör rätt eller fel där är svårt att säga.
Zlatan som enligt många är en av de mest kompletta spelarna i världen om inte den mest så borde han kunna anpassa sig bättre till detta. Enligt mig tycker jag faktiskt att Zlatan har gjort fler dåliga matcher i landslaget än bra. Bra matcher har han gjort det säger jag inte emot men han varvar ofta dom med två undermåliga insatser för en spelare av hans kalibier.

Detta kommer jag säkerligen bli hatad för.

Du säger ju emot dig själv. Först säger du att Lagerbäcks fotbolls filosofi inte funkar, sen säger du att Zlatan spelar dåligt och måste anpassa sig...går inte riktigt ihop hos mig, förklara?

En 4-4-2 formation är inte problemet, problemet är att Lagerbäck vet inte hur man anpassar spelarna för att på bästa möjliga sätt skapa ytor och chanser. I en 4-4-2 formation måste ytterbacka upp, samtidigt går det inte att skicka upp långbollar varje gång. Det funkar inte, det måste gå igenom mittfältet. Zlatans prestation igår var inte optimal och ska inte godkännas, men nånstans så skriker det inom mig att han stod för så lite misstag än det som faktiskt ledde upp Danmark till det enorma flytet dom hade.
Jobba med mittfältet och med formationen, skapa upp lite kreativitet på mittfältet och våga ta risker med ytterbackarna så lyckas Zlatan definitivt.
2009-06-07, 15:07
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phot
Jo absolut får man kritisera Zlatan, men föregående skribent menar ju på vilket sätt man ska kritisera honom. Är det inte lite löjligt att kritisera en forward att inte visa vägen för ett lag som Sverige igår. Han var ju fan nästan nere och hämtade boll hela tiden för att försöka få igång något. Samtidigt, hade Larsson gjort mål på Mellberg långboll - Ibras nick - Henke över, plus ett i mina ögon sett givet straffmål så hade Zlatan gjort bra ifrån sig igår.

Självklart lägger jag inte hela skulden på Ibra, han är en av 11 spelare där inte många kom upp till sin normala nivå. Jag syftar bara på att Zlatan är den man har högst krav därför är det han som får stå ut för mycket kritik.
Det kanske låter konstigt, men det kändes som Zlatan saknade glöd igår, lite som det var en hopplös situation.

Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Du säger ju emot dig själv. Först säger du att Lagerbäcks fotbolls filosofi inte funkar, sen säger du att Zlatan spelar dåligt och måste anpassa sig...går inte riktigt ihop hos mig, förklara?

En 4-4-2 formation är inte problemet, problemet är att Lagerbäck vet inte hur man anpassar spelarna för att på bästa möjliga sätt skapa ytor och chanser. I en 4-4-2 formation måste ytterbacka upp, samtidigt går det inte att skicka upp långbollar varje gång. Det funkar inte, det måste gå igenom mittfältet. Zlatans prestation igår var inte optimal och ska inte godkännas, men nånstans så skriker det inom mig att han stod för så lite misstag än det som faktiskt ledde upp Danmark till det enorma flytet dom hade.
Jobba med mittfältet och med formationen, skapa upp lite kreativitet på mittfältet och våga ta risker med ytterbackarna så lyckas Zlatan definitivt.

Håller med dig till 100% angående hur en 4-4-2 formation ska fungera.
Lägerbäck inriktar sig på ett 4-4-2 spel med en backlinje som står för uppspelen det funkade får ett par år sen men inte längre.

Jag menar att Lagerbäcks fotbollsfilosifi fungerar inte som den gjorde en gång i tiden men Zlatan borde ändå försöka hålla sig till den.
Igår gick han alldeles för långt ner i banan för att hämta boll och då finns bara Larsson kvar där uppe för att ta emot bollen och det är han inte bra på.
Zlatan är det som ska fungera som någon sorts targetplayer för att sen fördela bollarna och sen ta sig in i straffområdet..
Jag säger inte att det spelsystemet är bra men det funkar ännu sämre när våran viktigaste spelare blir frustrerad och sjunker för långt ner i banan.

Helst skulle jag vilja se en annan tränare med ett annat spelsystem som skulle passa laget och Zlatan bättre men eftersom detta är Sverige så känns det meningslöst att ens hoppas.

Edit: Det är jävligt luddigt skrivet, jag vet men jag är alldeles för seg i huvudet för att uttrycka mig bra idag.
Senast redigerad av Joel^_^ 2009-06-07 kl. 15:23.
2009-06-07, 16:23
Bannlyst
Citat:
Självklart lägger jag inte hela skulden på Ibra, han är en av 11 spelare där inte många kom upp till sin normala nivå. Jag syftar bara på att Zlatan är den man har högst krav därför är det han som får stå ut för mycket kritik.
Det kanske låter konstigt, men det kändes som Zlatan saknade glöd igår, lite som det var en hopplös situation.

Håller med dig till 100% angående hur en 4-4-2 formation ska fungera.
Lägerbäck inriktar sig på ett 4-4-2 spel med en backlinje som står för uppspelen det funkade får ett par år sen men inte längre.

Jag menar att Lagerbäcks fotbollsfilosifi fungerar inte som den gjorde en gång i tiden men Zlatan borde ändå försöka hålla sig till den.
Igår gick han alldeles för långt ner i banan för att hämta boll och då finns bara Larsson kvar där uppe för att ta emot bollen och det är han inte bra på.
Zlatan är det som ska fungera som någon sorts targetplayer för att sen fördela bollarna och sen ta sig in i straffområdet..
Jag säger inte att det spelsystemet är bra men det funkar ännu sämre när våran viktigaste spelare blir frustrerad och sjunker för långt ner i banan.

Helst skulle jag vilja se en annan tränare med ett annat spelsystem som skulle passa laget och Zlatan bättre men eftersom detta är Sverige så känns det meningslöst att ens hoppas.

Edit: Det är jävligt luddigt skrivet, jag vet men jag är alldeles för seg i huvudet för att uttrycka mig bra idag.

Då är vi väl helt eniga om det. Vill bara att Lagerbäck ska avgå så att vi kan utnyttja vår formation till max vilket vi inte gör och använda spelarna på bästa sätt...
2009-06-08, 15:43
Medlem
Rocky69s avatar
Angående det där djävla tjatet om att de skall anpassa spelet efter Zlatan.
Zlatan är en av 10 utespelare och man kan ju fråga sig om 90% skall anpassa sig efter en spelare.
Zlatan är en av världens bäste spelare, och om inte han kan anpassa sig till vilket spelsystem som helst så kan man ju undra hur det är fatt med hans huvud.
Om man vill vända på resonemanget dvs.
Sedan så är jag konfunderad över det faktum att han titt som tätt står för fantastiska solonummer i italienska ligan men att han relativt lätt blir av med bollen i landskamperna. Är han mer på hugget då han spelar för sina ägare och i förlängningen en fet bonus som grundar sig på antalet gjorda mål.
Eller så säger det kanske mer om statusen på den ligan än om någonting annat.
2009-06-08, 15:47
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Sedan så är jag konfunderad över det faktum att han titt som tätt står för fantastiska solonummer i italienska ligan men att han relativt lätt blir av med bollen i landskamperna.

Prestationsångest. Så fort Zlatan rör bollen i en landskamp så förväntar sig svenska folket rena mirakel. Det blir alldeles tyst, och gör han bara minsta lilla mer än vad kan förväntas av en landslagsspelare så går ett djupt imponerat sus genom hela publikhavet, vilket åtföljs av en spontan applåd och ibland en ramsa. Det sker inte på hans klubbmatcher annat än när han gör mål.
2009-06-08, 15:54
Medlem
Khapis avatar
Citat:

Jag såg i och för sig inte hela matchen, men jag tyckte inte de sista 30 minuterna var glödfria från Zlatans sida. De sista 5-10 minuterna var han enormt het på gröten. Han drog till med en cykelspark god damnit.

Anledningen till varför Zlatan och svenska landslaget misslyckas är helt enkelt ledningens fel. Svenskar är kollektivister, även Henke Larsson och andra som influerats av spel utomlands. Alla förutom Zlatan då. Anledningen till varför Sverige lyckas bra i lagsporter är sammanhållning och strategi, inte individuella prestationer. Att Sverige kör någon sorts "långa-bollar-på-bengt"-filosofi raserar ju allt. Dels är Zlatan den enda stjärnan, och kan såklart inte göra allt arbete åt laget, och dels så försvagas alla andra spelares insatser när de inte får fokusera på att spela fotboll utan bara försöka hitta vägar att ge Zlatan bollen.

Självklart ska Zlatan ha så mycket boll som möjligt, men det verkar nästan som att ifall Källström är fri med målvakten och Zlatan står och gurglar vatten vid sidplan så måste bolljäveln ändå till Zlatan. Det fungerar inte i längden.
2009-06-08, 16:59
Medlem
Sanctuss avatar
Lagkapten mot Malta blir han. Tycker han borde fått bindeln även mot Danmark mest av psykologiska skäl. Men Lagerbäck har tyvärr aldrig förstått sig på sådant.
2009-06-08, 17:03
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Zlatan är en av 10 utespelare och man kan ju fråga sig om 90% skall anpassa sig efter en spelare.
Zlatan är en av världens bäste spelare, och om inte han kan anpassa sig till vilket spelsystem som helst så kan man ju undra hur det är fatt med hans huvud.
Sedan så är jag konfunderad över det faktum att han titt som tätt står för fantastiska solonummer i italienska ligan men att han relativt lätt blir av med bollen i landskamperna. Är han mer på hugget då han spelar för sina ägare och i förlängningen en fet bonus som grundar sig på antalet gjorda mål.
Naturligtvis så ska inte allt anpassas efter Zlatan, men den offensiva taktiken behöver slipas mer kring det generella material vi har, och där ingår Zlatan. Jag menar, vilka av våra anfallare lämpar sig för luftpastejer från mittlinjen? Inga.
2009-06-08, 17:28
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Klart vi ska anpassa offensiven efter våra bästa anfallare? Rumänien efter Mutu och Ukraina efter Schevvan. Grekland spelar lagboll men då krävs tränare som Otto Rehagel eller Svennis som verkligen kan och vågar spela med det bästa materialet, inte nödvändigtvis de vanliga spelarna utan de som passar uppställningen just på den matchdagen.

Anpassa allt framåt så att Zlatan kan få de rätta passningarna (trots att han klarar svåra långbollar från Mellberg)
2009-06-11, 17:17
Medlem
Rocky69s avatar
Zlatan har väl visat ganska tydligt på senaste tiden vad han har blivit för människa.Totalt olämplig som lagkapten.
Och det där med att han kan tänka sig att strunta i landslaget för att spara kroppen (att tjäna mer pengar borde han ha sagt då det stämmer mer med sanningen)
Betyder det inte mer att representera Sverige kan ha dra åt helvete.
2009-06-11, 17:41
Medlem
lanafishs avatar
Citat:
Zlatan har väl visat ganska tydligt på senaste tiden vad han har blivit för människa.Totalt olämplig som lagkapten.
Och det där med att han kan tänka sig att strunta i landslaget för att spara kroppen (att tjäna mer pengar borde han ha sagt då det stämmer mer med sanningen)
Betyder det inte mer att representera Sverige kan ha dra åt helvete.

Hade jag varit i Zlatans skor hade jag inte velat representera Sverige. Spela med ett gäng sopor och en förbundskapten som verkar sakna all form av anfallstänkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in