Citat:
Ursprungligen postat av Phot
Jo absolut får man kritisera Zlatan, men föregående skribent menar ju på vilket sätt man ska kritisera honom. Är det inte lite löjligt att kritisera en forward att inte visa vägen för ett lag som Sverige igår. Han var ju fan nästan nere och hämtade boll hela tiden för att försöka få igång något. Samtidigt, hade Larsson gjort mål på Mellberg långboll - Ibras nick - Henke över, plus ett i mina ögon sett givet straffmål så hade Zlatan gjort bra ifrån sig igår.
Självklart lägger jag inte hela skulden på Ibra, han är en av 11 spelare där inte många kom upp till sin normala nivå. Jag syftar bara på att Zlatan är den man har högst krav därför är det han som får stå ut för mycket kritik.
Det kanske låter konstigt, men det kändes som Zlatan saknade glöd igår, lite som det var en hopplös situation.
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Du säger ju emot dig själv. Först säger du att Lagerbäcks fotbolls filosofi inte funkar, sen säger du att Zlatan spelar dåligt och måste anpassa sig...går inte riktigt ihop hos mig, förklara?
En 4-4-2 formation är inte problemet, problemet är att Lagerbäck vet inte hur man anpassar spelarna för att på bästa möjliga sätt skapa ytor och chanser. I en 4-4-2 formation måste ytterbacka upp, samtidigt går det inte att skicka upp långbollar varje gång. Det funkar inte, det måste gå igenom mittfältet. Zlatans prestation igår var inte optimal och ska inte godkännas, men nånstans så skriker det inom mig att han stod för så lite misstag än det som faktiskt ledde upp Danmark till det enorma flytet dom hade.
Jobba med mittfältet och med formationen, skapa upp lite kreativitet på mittfältet och våga ta risker med ytterbackarna så lyckas Zlatan definitivt.
Håller med dig till 100% angående hur en 4-4-2 formation ska fungera.
Lägerbäck inriktar sig på ett 4-4-2 spel med en backlinje som står för uppspelen det funkade får ett par år sen men inte längre.
Jag menar att Lagerbäcks fotbollsfilosifi fungerar inte som den gjorde en gång i tiden men Zlatan borde ändå försöka hålla sig till den.
Igår gick han alldeles för långt ner i banan för att hämta boll och då finns bara Larsson kvar där uppe för att ta emot bollen och det är han inte bra på.
Zlatan är det som ska fungera som någon sorts targetplayer för att sen fördela bollarna och sen ta sig in i straffområdet..
Jag säger inte att det spelsystemet är bra men det funkar ännu sämre när våran viktigaste spelare blir frustrerad och sjunker för långt ner i banan.
Helst skulle jag vilja se en annan tränare med ett annat spelsystem som skulle passa laget och Zlatan bättre men eftersom detta är Sverige så känns det meningslöst att ens hoppas.
Edit: Det är jävligt luddigt skrivet, jag vet men jag är alldeles för seg i huvudet för att uttrycka mig bra idag.