Citat:
Ursprungligen postat av lowerCase
Någon som har koll på om subutex fräter mycket i näsan?
Koll och koll... kan jag inte säga, men erfarenhet, plus saker jag hört.
Jag har sabbat min näsa helt pga Sub och det på två vis nu. Började med att det frätte lite i näsan, obehagligt. Typ som om man svalt något fel, och fått en mat/godisbit "upp" i svalget någonstans. Vet inte om alla varit med om detta... men det känns som grejen sitter nästan i näsan, mellan hals & näsa. Det kan iaf fräta/svida... och det är på det stället jag fått mina problem.
Efter att ha googlat på näsbilder så har jag lyckats lokalisera stället som blev skadat på mig och det är förmodligen i en gång ovanför gommen, på andra sidan alltså.
Det blev iaf värre och värre och tillslut kunde jag inte ta alls. Gjorde så ont så jag grinade när jag tog och saliven började spruta. Fick sitta med en kopp under hakan och den blev halvfull på ingen tid alls. Fick de här frätskadorna på två ställen, på varsin sida liksom. Det känns ungefär som om huden på de här ställena är helt bortfrätt... och när pulvret rinner dit så börjar det bubbla & fräta just där =/ Luften man andas in då känns som den är brinnande, varje andetag fräter mer. Och det sitter ju i hela dagen men har man tur så är det bara i några timmar det är tortyr.
Försökte iaf byta till Dolc och Oxy ett tag men gick inte heller. Bytte till Sub under tungan men allt blev fel. Så jag tog Oxy, men oralt, i en vecka och sen efter det började jag dra smalare men längre linor... långsamt. Det läkte långsamt då iaf... och försvann. Men då hade jag haft problemet i... kanske 1-2 månader, minns inte. Haft den en gång förut också men fick det att läka.
Nu tar jag alltid längre och smalare linor. Har jag tagit lite mycket en dag så kan jag känna en tendens till frät så jag aktar mig. Men det tar en satans stund att få i sig en dos... Blir ju typ 10-15 stycken dm-långa linor och de måste dras ganska långsamt.
Och nu har jag istället fått problem med svullen näsa =/ Efter dos 2 ungefär så börjar den svälla igen och efter ett tag är jag så igentäppt att det känns som huvudet ska explodera. Kan inte äta & kan inte dricka eftersom jag inte kan svälja. Men Suben måste ju in =/ Så jag fick börja med nässpray då. det funkar ju ett tag iaf, tills jag tagit ett par ggr till. På nätterna har jag hållit på att kvävas eftersom jag måste andas med munnen och jag blir så torr i munnen att tungan fastnar för strupen. Vaknar i panik av att jag inte får loss tungan, att jag inte får syre. Så jag måste alltid ha ett glas med nån vätska alldeles bredvid mig som jag kan hälla ned när jag vaknar i panik.
Vet inte om den någonsin kommer bli bra. Var så länge sedan den funkade som den ska nu. Men det är fan inget roligt litet problem suben ställt till med!
Utöver det sa en kompis att han kände en kille som hade fått exakt samma frät-problem som jag har och hans har aldrig läkt. Han kan inte längre ta Sub i näsan så han tar alltid under tungan.
En annan kompis får periodvis samma problem som jag får men det sitter inte i lika länge. Kanske en vecka, minns inte.
Någon mer som fått problem vet jag inte... så det är ju bara 3 stycken, som jag vet då.
Men så vanligt att man hör hur mild Suben är... men jag vete fan jag =/ Kompisen jag har tar inte speciellt mycket heller (beror väl på vad man anser vara mycket, nästan varje dag var det iaf). Jag har alltid tyckt (och jag vet att många andra också tycker så) att Sub bränner i näsan (dock på ett skönt vis) och något som bränner i näsan kan väl inte vara milt? =/ Men det normala sub-brännet är inte samma sak som det här frätandet iaf... för det är inte ett dugg skönt! Det vanliga brännet sitter ju i själva näsan medan frätandet för mig satt i svalget/näsgommen.