Citat:
Ursprungligen postat av eddiepeddie
Jag har tagit Subutex till och från i circka 4 - 5 år nu ungefär, och i början var en "normal-dos" circka 1mg. Och jag höll mig skön på det fram tills för circka 1 år sedan. Nu kan jag ta 4 - 6mg utan effekt överhuvudtaget. Så, varför är det så här?
Jag känner inte dig men jag antar att du under det senaste året använt mer opioider än vanligt, då får man tolerans. Buprenorfin binder starkt till kappa-receptorerna och svagt till my-receptorerna, för en oexponerad hjärna så räcker detta för att ge ett välbehag. När tillräcklig tolerans utvecklats så känns en given dos mindre angenäm och man ökar får att jaga "originalruset", dessutom har buprenorfin ett effekttak och din tolerans är nu sådan att du inte kan känna av buprenorfin.
Garanterat har du använt någon av de opioider som inte har ett effekttak (det går alltid att öka dosen för att uppnå ett rus), typ heroin/oxy/metta, i doser som överstiger en ekvivalent dos av fyra mg buprenorfin
Citat:
Ursprungligen postat av eddiepeddie
När sjunker toleransen för Subutex igen?
Det tar ett bra tag, jag var ren en månad (tar buprenorfin varje dag annars) och när jag började igen så blev jag skön på 2mg men sen kom toleransen tillbaka direkt och jag känner mig nu frisk och lite avstängd mest.