2025-01-28, 22:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Har svarat med fetstil direkt i citatet.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är så här att du har köpt det PK säger och anser honom som pålitlig. Du anser då att det han säger det på något sätt övertrumfar det dessa tjejer berättat om för polisen som vi vet av Prinzezzan. Dessa tjejer ljuger alltså eller mörkar för polisen för att skydda PU i detta mycket tragiska fall där en jämnårig till dem försvann eller alternativt att de misstagit sig helt på datum till polisen... ?

Du kan inte ha båda dessa som jag sagt: tjejerna och PUs taxiköande och resa vid c.a 3.00 och framåt samt att PK mindes rätt att detta morgonbesök hände vid detta datum den 14 juni 1992.

Du verkar ha väldigt svårt att förstå en sak: Taxiresan kan ha ägt rum - jag har ju varit tydlig med det många gånger - men PU kan väl ha haft med försvinnandet att göra mellan typ 03:30 och bortåt 06:00?!

Du kan heller inte "leka med tanken" i detta att SuEk!!?? skulle varit inblandad/haft vetskap om att PK i själva verket själv varit inbladad i att slutförvara Helenas kropp men att han ändå berättar denna historia för polisen 5 år senare om PUs morgonbesök och då PK vid det laget 1997 ändå hade gått fri då brott mot griftefriden var preskriberat...Detta är igen helt uppåt väggarna.

Inte alls.

Sista stycket är endast en sorts undanmanöver igen av dig eller sorts försök att jag skall tappa sikte på bollen här. Ja, det var PK och PU här som hade denna ordväxling. Försök inte.

Nu är det så att det jag menade med bataljen mellan PK och PU var att visa på att jag faktiskt tänker, att nämnda batalj skulle ha kunnat vara påhittad. Jag tror dock inte att så var fallet, men nog borde du väl välkomna tråddeltagare som håller olika möjligheter öppna? Vad tar det åt dig?

Ett sådant här spår hade jag inte haft kvar i 9 år inte... utan det hade klarat sig en vecka max. Ryck plåstret och släpp barlasten. Bränn alla brev...PKs PM, enda rätta för att bli fri från detta. Seriöst.

Hur går det med dina danskar? Har du släppt det spåret? Är Kl*s fortfarande aktuell? För min del är det uppenbart att Kl*s vet mer än vad han säger. Och ja, jag har PU som sannolikt inblandad, men ser potential också i några andra som har diskuterats i tråden.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-01-28 kl. 22:22.
Citera
2025-01-28, 22:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Kan bara meddela tråden att mitt fortsatta intresse för fallet kommer att handla om vad som hände efter bron, för så långt är jag med små variationer klar över hur det ligger till.
Citera
2025-01-29, 08:47
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan bara meddela tråden att mitt fortsatta intresse för fallet kommer att handla om vad som hände efter bron, för så långt är jag med små variationer klar över hur det ligger till.

Skriver du in text i mina inlägg..!!?? Något nytt...Puh. Jag tar det så här då. Okey, du hittade ett inlägg från Propparn där han hävdar att Ah*l dementerar medverkan i denna klinkerläggning detta datum. Detta gick mig förbi bland alla Propparns inlägg. Ouppmärksamt av mig. Då kan man säga att PUs ord står mot Propparn i detta.

Nu kan du inte säga i vart fall att jag inte velat diskutera PU...och jag tror vi har tömt detta ämne samt att andra läsare är trötta på just detta nu. Men bara GLÖM att PU om han var GM endast skulle vara inblandad i detta försvinnande mellan 3:30- 6:00. Fullkomligt osannolikt. Detta bör du förstå. PU var alltså inte ens MGM. Punkt.
Citera
2025-01-29, 10:10
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Jag använder detta inlägg av dig igen. Ja, vi är överens om att KM och Helena gick på bron.

Beträffande danskarna EA och PN så ser jag dem fortsatt närvarande på brottsplatsen ihop med vad jag tror två andra infödda Mariestadsbor som hade kännedom om Helena, vart hon bodde och att te x att hon var syster till Ulrika. Helena själv behövde inte ens känt eller ens känt till dessa två. Det finns alltså en möjlighet att de kan ha fått denna kännedom om Helena av först via ett intresse av Ulrika.

Vi ser då att GM har känt till att man kan åka in på denna cykelväg förbi Helenas föräldrahem för att nå lekplatsen och upp till legan. Inte bara kännedom om att cykelvägen går där, utan att det går att köra in där med bil denna kritiska natt- inga hinder i vägen samt att de faktiskt GÖR denna kyliga handling. Detta tyder på något.

Vi går till Gatstens vittne här som såg en mindre vit bil med avhugget bakparti köra här inne på denna cykelväg köra förbi utanför Norra Kolarestigen och ut mot Marieholmsleden vid 23:30-00.00. Om detta var GM som körde här då så visste de att cykelvägen denna natt definitivt var fri från bommar eller betonggrisar även längre in på natten omkring 2.30 och framåt.

Man kan också ta mannen på Runstensvägen som stod och pratade med Helena från en mindre vit/ljus bil i månadsskiftet april-maj 1992 i beaktning om detta var GM. Då finns en mer direkt kännedom om Helena.

Det är också så att Helena aldrig förut träffat sin baneman tidigare och visste inte vem han var alls MEN att då denne hade denna kännedom om Helena och vad jag tror även hennes syster Ulrika. Det kan också vara så att denne baneman inte hade något särskilt intresse av just Helena utan av unga attraktiva tjejer i största allmänhet. Att han/de snurrade runt i Mariestad kvälls/nattetid och var på jakt efter just tjejer likt "Rovdjur" (EAs film...).

Vi har ju till detta det som inrapporteras till polisen och som stod i TSL om unga tjejer på stan i Mariestad som känt obehag av person/personer som kört upp till dem för kontaktsökande en tid innan försvinnandet.

Det behöver alltså inte finnas någon koppling mellan Helena och GM vare sig från gymmet, Komvux, hennes jobb, segling, ridning eller annan hobby. Dessa kan ha fått kännedom om Helena via kännedom om just Ulrika och även via PR. Det kan vara så också att GM inte hade kännedom om Helena alls utan endast visste att man kunde köra in på denna cykelväg men då anser jag att han gjort detta förut. Att han/de var bekant med detta sedan innan och då kan det ändå peka mot hållet: tidigare kännedom om systrarna. Beträffande kännedom via JeLu så kan det vara så också men han och Helenas vänskap låg nog mera då några år tillbaka i tiden på högstadiet kanske gymnasietiden.

Vad gäller danskarna så hade de inte denna typ av lokalkännedom. De var heller inte kapabla att döda Helena utan detta gjordes av denna huvudgärningsman som är fullkomligt gränslös, galen och har en störd kvinnosyn som alla på platsen är praktiskt taget livrädda för, inklusive KM. Samt förstås rädsla att beblandas i största allmänhet med detta och även åka fast. Det behöver till en viss profil på GM som agerar så här i detta dåd och även då efter dådet samt har denna effekt på de andra. Därför denna kompakta tystnad. Det måste föreligga åt detta håll.
Senast redigerad av IB03 2025-01-29 kl. 10:33.
Citera
2025-01-29, 10:49
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Citat:
Jag använder detta inlägg av dig igen. Ja, vi är överens om att KM och Helena gick på bron.
[...]

ALLA LÄSARE ska förstå att dessa två skribenter (Fågeln&IB) INTE vill att fallet ska hitta en lösning, därav fortsätter de med denna bullshit om att Helena "gick på bron" för då kan fallet aldrig lösas. Helena åkte bil från Stadt eller dess absoluta närhet, det VET Polisen. Sedan VARFÖR dessa två skribenter INTE vill att fallet ska lösas får var och fundera över själv!
Citera
2025-01-29, 14:54
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscaria
Nej,jösses vad dummt. Här stämmer inget.92 hade han inte den kåken ens. den köpte han senare å inte från H.L. Detta spårar ur lite

Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Vi förväntar oss att du rycker ut och ställer allt till rätta genom att uppge fakta då..
Hade han inte alls någon stuga 92 menar du? Eller var den belägen på annan plats, och i så fall var?

Citat:
Nej han hade ingen stuga då,morsan hans hade en stuga ovanför minnesfjället.Senare köpte han stugan du pratar om.Jag känner honom mycket väl.Kusabrona har kommit in i bilden bland oss som umgicks mycket senare också.Men jag undrar en grej, Denna PR,börjar hans efternamn möjligtvis med U? Han vet jag i så fall en hel del om.Jag har inte kollat denna tråd så länge och det är så jävla mycket sidor att leta mellan så jag ber om hjälp. Jag kände helena lite och använde droger på den tiden så nåt kanske man kan bidra med ev.Brukade även umgås lite med en danska som var bekant med dansken som var häktad ett tag.Denna PR jag efterfrågar om initial med U i efternamnet lever alltså idag.

Citat:
Kan inte påminna mig om att vi någonsin var nere i nån gruva,däremot rökte vi en holk nån gång runt minnesfjället,DL var inte så intresserad av mineraler på det sättet men däremot av exotiska halv ädelstenar och kristaller,flum alltså mao.Är också rätt övertygad om att han inte har ett skit med detta att göra.Han är varken kvinnodominerande eller våldsam vad jag har märkt någonsin.Att vaska guld ligger också i flumnaturen liksom allt som har med naturen att göra

DaLi hade alltså ingen knarkarstuga som brukarna kunde hänga i här nere vid tiden för försvinnandet. Knarkarna : KL, PK, PU, JeLu ,CQ och ML bl a då som hängde med DaLi från och till hade då inte denna koppling ner förbi Trankärr då vid försvinnandet. Denna grupp hade alltså ingen större vana och bekantskap med denna trakt då kopplingen till detta område inte fanns .

Vi ser här också hur muscaria vill beskriva Helenas baneman: "kvinnodominerande och våldsam". Dessa drag måste givetvis vara på plats hos huvudgärningsman.

Kopplingen neråt Trankärr görs med andra GM alltså och självklart på annat sätt än till DaLis stuga som han inte ägde då och detta vill jag mena gör att eventuella misstankar mot dessa ovanstående namn försvagas ytterligare. Fortsatt så gör detta faktum ingen på denna kedja och formel/system i tidskronologisk ordning som man löser detta fall utifrån:

1. Kohagen ("Hanna") - 2. Lockerudsvittnet/Mariegärdesväg - 3. Killarna på Hällristningsvägen - 4. Mannen som parkerade en minde vit bil på sjukhusparkeringen kl. 4.20 och som sprang i riktning mot Lockerud - 5. Trankärr
Citera
2025-01-29, 22:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Skriver du in text i mina inlägg..!!?? Något nytt...Puh. Jag tar det så här då. Okey, du hittade ett inlägg från Propparn där han hävdar att Ah*l dementerar medverkan i denna klinkerläggning detta datum. Detta gick mig förbi bland alla Propparns inlägg. Ouppmärksamt av mig. Då kan man säga att PUs ord står mot Propparn i detta.

Nu kan du inte säga i vart fall att jag inte velat diskutera PU...och jag tror vi har tömt detta ämne samt att andra läsare är trötta på just detta nu. Men bara GLÖM att PU om han var GM endast skulle vara inblandad i detta försvinnande mellan 3:30- 6:00. Fullkomligt osannolikt. Detta bör du förstå. PU var alltså inte ens MGM. Punkt.

Jag avgör för egen del vad någon eller några "har tröttnat på".
Citera
2025-01-29, 23:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
ALLA LÄSARE ska förstå att dessa två skribenter (Fågeln&IB) INTE vill att fallet ska hitta en lösning, därav fortsätter de med denna bullshit om att Helena "gick på bron" för då kan fallet aldrig lösas. Helena åkte bil från Stadt eller dess absoluta närhet, det VET Polisen. Sedan VARFÖR dessa två skribenter INTE vill att fallet ska lösas får var och fundera över själv!

Nej, polisen vet INTE det.
Citera
2025-01-30, 00:38
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Exakt; som Rubin22 skriver: ”vad är deras agenda”

Är det verkligen ingen mer än jag som ser att vi blir lurade av Ugglan och IB.
[...]
IB och Ugglan har gemensam agenda, så tror jag, och den uppfattningen är jag ju inte ensam om att ha. För att detta inte ska bli allt för tydligt, så har de delvis olika åsikt om en del saker.

Varför gör de detta? Jo, jag tror (precis som flera andra här) att de skyddar någon eller ett par av de namn som figurerar i diskussionen. Kanske på uppdrag av en viss person/personer.
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Håller med.
Är det tillåtet att sabba trådar på detta sätt?
Har följt tråden i många år, nu är den hopplös att läsa.

Just denna mening av RFT är intressant: "För att detta inte ska bli allt för tydligt, så har de delvis olika åsikt om en del saker." Jag kan lika Betongfeeling enbart hålla med i RFTs analys av dessa två skribenter (Fågeln &IB).

Vi som verkligen vill att Helenas förmodade banemän ska hittas får fortsätta att kämpa, vi får helt enkelt ignorera deras vilseledande inlägg vilka de spammar sönder tråden med.
Citera
2025-01-30, 14:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Just denna mening av RFT är intressant: "För att detta inte ska bli allt för tydligt, så har de delvis olika åsikt om en del saker." Jag kan lika Betongfeeling enbart hålla med i RFTs analys av dessa två skribenter (Fågeln &IB).

Vi som verkligen vill att Helenas förmodade banemän ska hittas får fortsätta att kämpa, vi får helt enkelt ignorera deras vilseledande inlägg vilka de spammar sönder tråden med.

Du får gärna kämpa hur mycket du än vill men du kommer aldrig någonsin slå en homerun med ditt sätt att tänka eller rättare sagt avsaknad av det kring detta. Du lämnar som sagt inte ens första basen.

Du måste då i detta tro på KM att han var "någon annanstans" på stan under denna lucka på 1 timma och 15 minuter, utom på bron (hemska tanke...huga, fy fan). Du får också antingen tänka att brovittnet med sällskap "hittade på" alltsammans eller att brovittnet såg två helt andra personer (som skulle till campingen) vars signalement av en händelse råkade stämma in mycket väl på KM och Helena. Och att Skövde-Polisen har varit fullkomliga idioter som trott på detta brovittne i 20+ års tid.

Om detta ovanstående är "Del 1", KM och Helenas promenad från torget upp mot skogsstigen i Kohagen så kan vi kalla "Del 2" när det är framme vid skogsstigen och där brottet äger rum.
Skövde-Polisen ville beslå honom som ensam GM för mord på Helena. Detta gick inte för att hans DNA fanns ej på skorna och att de kunde heller inte lösa fram hans tillgång på bil på ett någorlunda rimligt sätt. Deras "Del 2" i detta vad gäller KM faller alltså och de måste avskriva honom helt som misstänkt för mord.

Men "Del 1" finns ju kvar. Den står ju på helt egna ben befäst med brovittne, minneslucka och allt, allt det andra. "Del 1" faller ju inte för att Skövde-Polisens "Del 2" brakar ihop. Det måste du fatta, d v s att hålla isär dessa delar.

Det måste alltså till en annan "Del 2" som är mer sannolik och den innefattar en KM som är mer av ett passivt vittne än gärningsman. KM är placerad uppe i Kohagen. ja, definitivt samt att han uppehåller sig där fram till 2.45-2.50 innan han går raka vägen mot sitt hem.

15 minuters promenad ner till Stadt klockan är 3.05, 25 minuters promenad upp till sista backens början där han hinner ikapp kompisen Henrik A, klockan är då 3:30. De vandrar upp och står och pratar vid Ladugårdsvägens början. Allt tar en 15-20 minuteroch när det är klart är klockan är då 3:50, KM vandrar hem , når hemmet några minuter innan 4:00 då han ringde sambon.

Titta på dessa tider och framförallt på den sista tiden, samtalet som gjordes 4:00 till sambon på KSS. Han väntar ju i inte trött och full i hemmet en 30-40 minuter eller ännu längre innan han ringer upp sambon efter denna natt. Du har också samtalet från torget som lite vägledning som han gör direkt efter han går ut från Stadt.

Hur förklarar jag allt detta klarare ?
Senast redigerad av IB03 2025-01-30 kl. 14:46.
Citera
2025-01-30, 23:39
Medlem
IB03s avatar
I "Att lösa ett mord" (TV3,ViaPlay) 10:43 in i del. 1, så framgår det i Undeviks intervju med KM att han hördes av polisen redan på Måndagen den 15 juni 1992.

Det är då här redan som han vill göra gällande att han knappt varit i närheten av Helena under kvällen...vilket han tar tillbaka senare i förhören under 1998 och visst varit nära Helena under kvällen...

KM sade ju också på rastplatsen 2017 till PW och Mats att han sjukskrev sig veckan efter försvinnandet. Han tar då och sjukskriver sig resten av veckan efter detta obehagliga förhör och håller sig i hemmet. Det ses som logiskt beslut då han endast kan i hemmet sitta och tänka ut vad han skall säga härnäst ifall det blir fler obehagliga förhör. En annan sak kan vara att vilja få en anledning att just kunna göra sig otillgänglig att komma in till polisen de närmsta dagarna för eventuellt just fler obehagliga förhör.

Detta är ju helt uppenbart logiskt att tänka sig detta då han av någon anledning farit med kraftig osanning i Måndagens förhör i detta mycket allvarliga ärende.
Citera
2025-02-01, 22:51
Medlem
IB03s avatar
Jag skall även återkoppla i detta vad som framgick av P4.dok: Fallet Helena , del 3:

"Han förhördes första gången rutinmässigt 1992 precis som alla andra besökare på Stadtshotellet. En utredare berättar för oss att i det här första förhöret så ger han bilden av att han knappt varit i närheten av Helena under kvällen. Mannen säger också att han var hemma vid en viss tidpunkt på natten. Men när polisen nu i efterhand kollar detta mot andra vittnesmål så växer en annan bild fram. Den visar att mannen varit väldigt intresserad av Helena inne på Stadt och att han setts på stan i Mariestad på natten senare på än vad han själv säger är möjligt."

Vi ser här då ännu en sak han vill mörka kring denna natt och det är rörande sin hemkomst på natten, Varför gör han då detta i förhöret då redan på Måndagen den 15 juni ? Efter detta förhör sjukskriver han sig alltså då resten av veckan.

Det är alltså kompisen Henrik A som uppger tiden 3:30 för detta möte och då faller denna lögn av KM. KM har också själv senare medgivit att det var denna tid "halvfyra" han träffade Henrik A till Lotte i boken "Mardrömmen i Mariestad" (2021), i direkt återgivet citat. på s.98 i E-boken.

Att tiden var 3.30 som är den riktiga tiden korrelerar ju som sagts också mycket bra med 4:00 då han ringde sambon på hennes arbete enligt inlägget ovan. Man väntar ju inte full och trött med samtalet till sambon. Detta hävdar ju då han indirekt när han vilseledande ville tidigarelägga sin hemkomst i det första förhöret Måndagen den 15 juni 1992. Samtalet gjordes vid 4:00 till sambon så den hålltiden ligger fast.

Det är ju så att KM också själv säger hur det verkligen var också till Fredrik Undevik i "Att lösa ett mord"

"En bekant kommer ikapp på cykel och stannar och pratar. Men sen går jag hem, och hemma igen så ringer jag till min sambo igen. Åh efter det..Ja, åh efter det så somnar man rätt så bra när man är riktigt berusad."

Precis, så är det ju att man ringer ju sin sambo direkt annars är det väldigt stor chans att man somnar ifrån detta samtal i det tillståndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in