Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Eftersom polisen haft PR som misstänkt under många år så är det inte underligt att han får stå ut med viss granskning. Sedan att det förekommer vilseledande uppgifter per PM är trist, men jag antar att de flesta klarar av att filtrera utan att hålla brandtal i tråden så fort PR:s namn nämns, det gör bara att man funderar på din agenda samtidigt som du inte känns trovärdig.
Eftersom du insinuerar att jag skulle ha syften med mina inlägg kräver jag att du återkommer med en förklaring på vad det är du menar med detta och varför?
Jag är även intresserad av att få veta varför du försvarar PR med sådan energi när det inte går att bortse från att han varit polisens huvudmisstänkte i flera år.
Vad har du för syften som vakar över denna tråd som en hök och försvarar PR med näbbar och klor.
När man läser dina inlägg finns det goda skäl att tro att du undanhåller information som kan vara besvärliga för PR och även att du lämnar vilseledande information.
Vad är dina syften att med en dåres envishet försöker styra undan all information som pekar mot PR, polisens huvudmisstänkte under alla dessa år?
Kan även informera dig om att en av de främsta anledningarna till att jag själv vill utreda oklarheter kring PR är ditt energiska försvar av honom, jag tycker det är misstänktsamt och det är sällsynt att någon jobbar så hårt med att försvara någon i trådarna här på FB som du gör, dessutom en person som är synnerligen misstänkt av polisen.
Självklart får man stå ut med granskning om man - som PR - var huvudmisstänkt under några år.

I november 1997 beslutades att inte väcka åtal mot PR då åklagaren inte fann grundad anledning att tro att han förövat brott med anledning av Helenas försvinnande. Jag är dock medveten om att det finns poliser som är övertygade om hans skuld och har "lovat" PR att jaga honom till döddagar.
Du kanske också har fått PM om de uppgifter som gällde då PR var huvudmisstänkt. Visst kan man utifrån de peka på omständigheter som kan verka misstänkta. Men att en person agerat och betett sig på ett visst sätt behöver inte betyda att h*n gjort sig skyldig till mord (alternativt varit inblandad i ett försvinnande). Har du - om du ser detta som ett indicium - funderat på varför en person - i detta fall PR - reagerade och agerade som han gjorde? Kan polisernas behandling av honom hjälpt till? Kan hans - i vanliga fall - personlighet spelat roll? M.m. En i normala fall lite "kaxig" person kanske blir än mer "stöddig" i en situation där han bemöts som... av polisen. Upplevs man "kall", så kan det bero på att en person man gillade och träffade ett par, tre veckor innan, är försvunnen och DU misstänks inte bara ha varit inblandad i hennes försvinnande utan också för att mördat henne. Jag tror att det är viktigt att gå till grunden och försöka se en helhet. Vi fungerar alla olika - dessutom vet vi inte hur vi fungerar om vi själva hamnar i en uppfattad absurt surrealistisk situation.
Anledningen till att han blev misstänkt grundades på några anonyma tips och att han inte då kunde komma ihåg vad han gjorde mordnatten. Dessutom "råkade" han passa in på LGWP:s gärningsmannaprofil, vilket också en hel del andra i Mariestad med omnejd gjorde. Nu ska vi väl också komma ihåg att detta (har jag för mig) var GW:s första gmprofil och att han inte sällan missar i sina profiler, att han för något år sedan bjöd PR på middag, ursäktade sig för sitt misstag att i år ha felaktigt pekat ut honom som misstänkt mördare och påpekat att han nu var "iskall" som huvudgärningsman, detta efter att ha gått igenom utredningen. Här tänker jag inte avslöja namn, men någon har sagt till mig att PR "inte har med det här att göra" [läs: Helenas försvinnande]. Om dessa sedan har ändrat åsikt, kan jag inte svara för, men polisen ska, enligt säker källa, arbeta enligt olika spår. Då PR har varit huvudmisstänkt kanske han är ett av dessa spår. Det vet inte jag. Jag kan bara utgå från vad insatta källor berättat.
Att jag försvarar PR beror på att jag har "nagelfarit" (kanske fel ord) fallet (det jag kunnat) under flera år nu och vägt in alla möjliga och omöjliga aspekter i min bedömning. Jag har haft tillgång till en hel del fakta, källor och annat (och fråga mig inte vad, för det tänker jag inte avslöja!) och stött och blött dessa, ifrågasatt, tänkt och agerat så kritiskt jag kunnat, försökt falsifiera uppgifter osv. Min bedömning baseras på detta. Min uppfattning kanske inte är samma som din eller andras, men den är
min och jag står för den utifrån de uppgifter och den fakta som kommit mig till del. Vi har alla rätt till våra egna uppfattningar - som förhoppningsvis är grundade på fakta och objektivt tänkande.
Du frågar om mitt syfte att med "en dåres envishet" försvara PR. För det första kanske jag är envis, när jag ser orättvisor och lögner spridas (jag har själv erfarenhet av det). Men jag tror inte jag är någon dåre. I mitt syfte ligger inte en önskan att styra undan info som skulle tala för PR:s ev. inblandning. Jag ser dock inte ett enda bevis för att han skulle ha varit inblandad. Jag skulle aldrig undanhålla något, som skulle peka mot PR:s eller annan persons inblandning, f*n jag lägger ner halva min själ - och lite till - i detta försvinnande och har gjort så i tre, fyra år nu. Ingen skulle bli gladare än jag (jo, det finns nog), om detta kunde lösas. Jag lovar dig, kommer det fram fakta som pekar på att PR skulle ha med Helenas försvinnande att göra, kommer jag att väga in dessa i
min samlade bedömning. Får jag då inte ihop det, kommer min åsikt att stå kvar. Får jag ihop det, kommer jag att undersöka detta närmare och ev. komma fram till en annan bedömning.
Vad menar du pekar på att jag kan tros lämna vilseledande information? Här får du ge exempel. Jag som gör allt jag kan för att sanna fakta ska komma fram och att felaktiga uppgifter dementeras. Det jag vill är att felaktig info och lögnaktiga rykten ska fram i ljuset och ersättas av sanning och fakta. Jag går t ex inte ut med felaktiga uppgifter och påstår att de är sanna, som exempelvis någon gjorde tidigare och bekräftade att PR flyttat till Tyskland (personen på bilden på Facebook med det namnet var inte ens lik den PR som diskuteras i denna tråd, till utseendet...), prat om separation med frun, lade ut - felaktiga initialer på barnen. Jag brukar kolla fakta innan jag påstår att de är sanningar. Eller så skriver jag att jag inte är säker (vilket säkert en del hakar upp sig på, men som jag anser vara bättre än att hävda att en sak jag
tror är sann, de facto är det.
Ja, det kanske är sällsynt (men misstänksamt???) att försvara någon som jag gör här på FB. Jag skriver
min mening,
min uppfattning och gör
mina bedömningar oavsett vem eller vad det gäller. När det sprids lögner (som vissa okritiska tar till sig som sanningar), så blir jag upprörd, då jag själv råkat ut för detta - dock inte i samma utsträckning som - i detta fall - PR. (Hur många har det?

) Tänk dig själv i situationen, om det var du. Skulle du tycka att det skulle kändes bra och rättvist om du utsattes för lögner, okritiska spekulationer och fantasifulla konstruktioner, om vad du - hypotetiskt skulle ha kunnat göra? Nej, orättvisor och skitsnack är inte mina favoritord; de gör mig bara sur. Detta oavsett vem och vad det berör.
En rättelse: PR har inte varit huvudmisstänkt i alla dessa år, som du skriver. Den s k "Dansken" var polisens förste huvudmisstänkte. Därefter kom PR. 1998 gick polisen ut med att de hade en ny huvudmisstänkt, en man som inte tidigare funnits i utredningen.
Kan du länka till det ställe/ställen där jag insinuerar att du skulle ha syften med dina inlägg (och förklara vad du menar), så ska jag kommentera det/dem.
Jag vet inte om jag vakar över tråden som en hök, men jag har skrivit i denna tråd under flera år, så lite engagerad är jag i alla fall.
Att du inte känner att jag är trovärdig är synd, men det får stå för dig. Det är
din uppfattning, och den får du naturligtvis ha.