2023-04-07, 00:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det där med Dillö har du också bevis för?

Som sagt, inte ens GW har bevis, men han vet att det var så det gick till. Och GM vet att han har rätt givetvis.

Citat:
Men för helvete, sluta dumma dig! Om man kör mot där man bor, kör man givetvis med en bil mot en bostadsadress.

Nej i GW's "gåta" eller "kodade resonemang" är det inte riktigt enkelt. Du måste ju förstå att ingen ska kunna räkna ut det här. Just därför blir det "extra krypterat".

Citat:
En liten småbåtshamn kan väl för fan inte räknas som "där man bor".

Nej det kan det givetvis inte. BW och MK "bor" någon vecka i sommarstugan på Dillö. Det är därför GW använder sig av uttrycket "där man bor", man är alltså inte på väg hem. Det blir därmed även tydligt att det handlar om en tillfällig sommarbostad.

Citat:
Jo, GW Persson säger just att de åker bil: De kommer ut på den större vägen och kör mot där de bor men stannar på vägen vid den båt som de hade tillgång till.

Precis det stämmer bra. När man lastat in kroppen i baksätet kör man norrut på (den mindre) cykelvägen sedan tar man vänster "ut på den större vägen" (Vikingavägen) "och kör mot där man bor" vilket alltså är Dillö (dvs själva resans mål och slutdestination).
"Man stannar på vägen" (lurigt uttryckt) vid den båt som de har tillgång till, dvs nere vid småbåtshamnen.
Att BW sen tar sig ut till Dillö ensam med båt förtäljer givetvis inte GW's krypterade resonemang för då hade GM avslöjats direkt.
Mi*kael Kje*llquist återvänder ensam till bilen som står parkerad uppe på cykelvägen och lämnar platsen.

Citat:
Eftersom de inte bodde på Vikingavägen, fotbollsplanen eller i den lilla småbåtshamnen, blir ditt resonemang fullständigt genomkorkat. Igen:

Återigen då: I juni -92 var BW och MK "sambos" i sommarstugan på Dillö.

Mitt resonemang är korrekt.
Ditt är fullständigt genomkorkat eftersom du svammlar om att dom inte bodde "på Vikingavägen, fotbollsplanen eller i den lilla småbåtshamnen".

Citat:
Inte ett ord från GW Persson om att de delade på sig, som du fantiserar om.

Nej självklart inte. Det finns ingen anledning för GW Persson att nämna det. Men han hintar dock om det när han säger att han har "räknat ut" att det måste ha varit två gärningsmän.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-07 kl. 00:29.
Citera
2023-04-07, 05:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var alltså PaTa som ska ha varit med JiLa på badet, och det ska ha varit KrTa som var med DaLi på/vid ett berg/kulle och "rökt på".

Nej, ingen kulle i/vid Stadsparken! Kanske Kinnekulle? Något liknande, har jag för mig att det var.

MiLa?

Det normala stället att röka på skall vara huset vid Lugnås. Jag gissar att det är dit KrTa och DaLi skall ha åkt. Det skall ju dessutom vara DaLi:s ställe. Jag gissar att kullen/berget är Lugnås.

Att DaLi lämnat tidigare har du fått från en källa. Det kan stämma bra med något PeKr sagt, som jag reagerat på:

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Nej faktiskt inte. det är nog enda gången jag suttit där när någon spelade gittar.. Annars har man suttit där några gånger och bara fyllepratat. Jag skulle åka med min sambo hem efter statt stängde. men har för mig att det var DL som sa att det satt folk vid fontännen och spelade . eller han namngav vilka det var. kommer inte ihåg alla. men dom jag kommer ihåg var la..s.. ag.b..g. han spelade gittar. sen DL jag. TB Sen tror jag LS och en ljus kille som jag glömt namnet på som bodde på bråten men sen flyttade till lyrestad, har för mig att han och jag hade jobbat i hop som skogshuggare. Sen JL. någon mer var det ...
Jo pu kände alla mycket väl. var dom man hängde med..

Jo min sambo har gett samma info som jag har gjort. till polisen. självklart.

Min fetning. Varför skall DaLi berätta vilka som var i parken? Har han berättat det efteråt eller innan. Jag gissar att det är så enkelt att Prinzezzans uppgift att DaLi är vid parken men lämnar tidigare är korrekt. Han lämnar parken och möter PeKr, som letar efter JoFr:s bil. DaLi berättar då vilka som är i parken och PeKr går dit. Notera att DaLi inte hör till dem PeKr placerar i parken med honom själv, vilket stämmer bra med tolkningen att DaLi och KrTa mött honom utanför parken.

Tidpunkten för detta måste vara innan PeKr möter utlänningarna med en orange opel. Dvs tidpunkten bör ha varit ungefär när Stadt stänger.

DaLi och KrTa är ett år yngre än Helena och det är för mig fullkomligt oklart om hon känner dem och om de, som Muscaria påpekade, kanske ännu är unga, fräscha. Kan Helena ha blivit upplockad av dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
NiTa ska i mitten av 90-talet ha sagt till (den första) källan, att han varit med om något men inte kunde säga något om det, att han väldigt gärna ville, men han sa aldrig vad det handlade om.

Beträffande NiTa så är det rimligen kusinen Ni*klas T*ano som 1990 bodde med sina föräldrar på Bråten. Säg att DaLi och KrTa skiljs åt vid Stadt då de skall åt olika håll och KrTa skjutsar sin kusin till Bråten och plockar upp Helena på okänd plats på vägen? NiTa heter idag Nordm*eister.

Prinzezzan, ber om ursäkt för att jag skriver MiLa när jag menar JiLa... vet inte varför fingrarna letar fel där hela tiden...

Hur som helst så kan KrTa och DaLi eller paret KrTa och NiTa vara intressanta par att kika på, men de bor inte i samma riktning, åtminstone inte folkbokföringsmässigt, så de stämmer illa in på GW:s grabbar.

Samtidigt är resonemanget ovan ytterligare ett argument för min tanke att gänget i parken splittrats inte långt efter det att utlänningarna gav sig iväg med Opeln, precis som tidningen skrev.

En av dem i parken är ToBr. Mitt intresse för ToBr beror på att jag insett att PeNi har kontakter med knarkargänget vid Lugnås. Om PeNi:s sambo på Bråten är RoBr så blir "svågern" ToBr en bra kontaktväg. Det finns inte någon i tråden som har påstått att PeNi känner knarkare från Lugnås, men den som tänker kan förstå. Det enda sättet jag kunde tänka mig en sådan kontakt är via ToBr. Men så släppte Ugglan bomben i form av Muscarias PM. Muscaria säger sig själv vara knarkare, ha utforskat varenda gruva i Lugnås och vara god vän med ErAn och en annan danska. Plötsligt finns svart på vitt att avståndet mellan PeNi och Lugnås är ganska litet eftersom ErAn är PeNi:s bästa vän enligt min källa på danskfesten på Södra vägen. Men samtidigt öppnade sig en annan kontaktväg mellan PeNi och knarkarna så bemanningen av en bil som eventuellt kör in på Bråten (enligt Loudamus) blir plötsligt inte lika självklar.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-07 kl. 06:22.
Citera
2023-04-07, 05:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag hoppas för din egen skull att du bara trollar!

Jag är rädd att jag kört för hårt med Pudeln. Hon verkar ha tappat greppet fullkomligt. Om hon hade varit lite smart så hade hon räddat sig genom att säga att Skvagg lurat henne. Han har ju uppenbart storljugit/fabulerat när han sade sig veta att HeJu vittnade för BW och var BW:s medhjälpare.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Allt för fantasifulla tolkningar av Divadnils foto samt Ebeneezer22:s och Skvaggs lögner är det som sänkt Pudeln.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-07 kl. 05:53.
Citera
2023-04-07, 06:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Korrigerar mig själv. PeKr skriver "sen DL jag", en avhuggen mening. Möjligtvis är PeKr osäker på om DaLi var i parken med honom...

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Nej faktiskt inte. det är nog enda gången jag suttit där när någon spelade gittar.. Annars har man suttit där några gånger och bara fyllepratat. Jag skulle åka med min sambo hem efter statt stängde. men har för mig att det var DL som sa att det satt folk vid fontännen och spelade . eller han namngav vilka det var. kommer inte ihåg alla. men dom jag kommer ihåg var la..s.. ag.b..g. han spelade gittar. sen DL jag. TB Sen tror jag LS och en ljus kille som jag glömt namnet på som bodde på bråten men sen flyttade till lyrestad, har för mig att han och jag hade jobbat i hop som skogshuggare. Sen JL. någon mer var det ...
Jo pu kände alla mycket väl. var dom man hängde med..

Jo min sambo har gett samma info som jag har gjort. till polisen. självklart.
(min fetning)
Citera
2023-04-07, 09:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Korrigerar mig själv. PeKr skriver "sen DL jag", en avhuggen mening. Möjligtvis är PeKr osäker på om DaLi var i parken med honom...

(min fetning)

Tänk att du direkt återgår till gamla trygga inlägg från 2012 och rednecksvedala (PK). Därmed är det malande evighets-maskineriet i gång igen med en uppsjö av okända namn där ingen GM står att finna.
Citera
2023-04-07, 09:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Trådförvillarna försöker nu bortförklara rena lögner med att man säger sig ha varit "för snabb". Men att påstå sig veta att en viss person vittnat falskt och att påstå sig veta att en viss person varit med om att röja undan kroppen är inget annat än en vidrig lögn som man inte kan slingra sig ur med bortförklaring att man varit "för snabb".

Det är bra att man inte längre anklagar en oskyldig person, men moralisk hederlighet är att erkänna att det var en lögn från början till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Vilken bra idé. Vi ringer han som var med och städade undan kroppen. Han som sedan försåg BW med alibi. Och sedan höll masken för familjen A i minst 30 år. Han som höll käften om brottet i minst 30 år. Vi frågar om det verkligen stämde, BWs alibi. Jag har en bättre ide, ta in honom på förhör och låt familjen A vädja om att få veta sanningen. Då finns en liten möjlighet att få veta den.

Citat:
Jag går inte djupare in på detta än det jag gått ut med i går. De är varandras alibi och det verkar dessutom som det stöds på något sätt av en närstående person till en av de två. För att vara övertydlig, alibit är falskt.

Citat:
Sorry jag var otydlig. Bra att du ligger på. Ja, han har gett BW alibi. Men det är inte allt. det kan finnas en till som har gjort det. vad jag förstått är det en mycket närstående person (tex föräldrar, syskon eller flickvän) till BW eller HMJ som har gett någon form av bekräftelse av alibit. Men här är jag inte helt insatt tyvärr.
HMJ har aldrig varit misstänkt så han har heller inte grillats i närheten lika hårt som exempelvis BW. Det är klart att han pushades för att se om alibit är sanningsenligt. Men som du förstår hade HMJ ett mycket stort incitament att skydda BW. Skulle han ha brutit ihop skulle han också själv åkt fast direkt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-07 kl. 09:26.
Citera
2023-04-07, 09:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Trådförvillarna försöker nu bortförklara rena lögner med att man säger sig ha varit "för snabb". Men att påstå sig veta att en viss person vittnat falskt och att påstå sig veta att en viss person varit med om att röja undan kroppen är inget annat än en vidrig lögn som man inte kan slingra sig ur med bortförklaring att man varit "för snabb". Det är bra att man inte längre anklagar en oskyldig person, men moralisk hederlighet är att erkänna att det var en lögn från början till slut.

Det var ingen utstuderad lögn från Skvabb's sida - det var en förhastad slutsats och såna kan vi alla dra.
Den förhastade slutsatsen ang. HMJ grundade sig i det faktum att Skvabb hade kommit till insikt om att GM och med-GM var varandras alibi.

Visa att du är vuxen och att även du kan gå vidare nångång.
Citera
2023-04-07, 09:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Trådförvillarna försöker nu bortförklara rena lögner med att man säger sig ha varit "för snabb". Men att påstå sig veta att en viss person vittnat falskt och att påstå sig veta att en viss person varit med om att röja undan kroppen är inget annat än en vidrig lögn som man inte kan slingra sig ur med bortförklaring att man varit "för snabb".

Det är bra att man inte längre anklagar en oskyldig person, men moralisk hederlighet är att erkänna att det var en lögn från början till slut.

Du behöver endast byta ut HMJ mot Mi*kael Kje*llquist så stämmer att som Skvagg har skrivit. Det finns inte en enda lögn om medgärningsmannen och hans roll i brottet.
Citera
2023-04-07, 09:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

(min fetning)

Varför svarar du aldrig på någon av mina frågor?

Du har medvetet duckat för minst 4-5 viktiga frågor nu. DET säger mycket om din person.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-07 kl. 10:20.
Citera
2023-04-07, 12:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du behöver endast byta ut HMJ mot Mi*kael Kje*llquist så stämmer att som Skvagg har skrivit. Det finns inte en enda lögn om medgärningsmannen och hans roll i brottet.

Motown har bekräftat med all önskvärd tydlighet att BW var på festen i Radbyn och lämnade festen så sent att flera festdeltagare reagerade. Tjejen som han strulade med och som gjorde honom sur namnges som J*ulia A.*** Motown är dock osäker på BW:s bil och om Sh*ane kom till festen tillsammans med BW eller inte och/eller om Sh*ane åkte iväg med BW. I övrigt är Motown glasklar. Motown nämner ingen MK, vilket för all del skulle kunna förklaras med att Motown kanske inte kände MK eller att ingen då frågade Motown om MK, men å andra sidan nämner Motown bara två möjligheter när BW lämnade festen i vredesmod: Antingen åkte BW själv eller så åkte han med Shane. Ingen annan person var aktuell.

Så, jag undrar, Pudelfrillan: Exakt vad har du på MK? Vad gjorde MK under kvällen och var var han?

Citat:
Ursprungligen postat av Motown
Jag var på en fest där BW befann sig samma kväll då Helena försvann.
Minns att han var väldigt tänd på en tjej på festen som han strulat med tidigare.
Dock började hon under kvällen strula med sitt ex och BW var inte speciellt nöjd när han insåg att han var brädad av exet. Efter att BW insett detta bestämde han sig för att dra ner till Stadt. Det märkliga är att han dels hade druckit en hel del folköl, absolut mer än att han skulle klara en kontroll. Detta infallet fick han sent på kvällen. Han tog bilen så sent som 01.55 typ. Vilket i sig är väldigt märkligt med tanke på att Stadt stänger 02.00. Vi var många på festen som reagerade på detta. Festen var Radbyn så det var ändå en bit att köra och sedan parkera och ändå hinna in på Stadt. Att han på något konstigt sätt ändå hann fick vi alla reda på i samband med att man läste tidningarna några dagar senare när BW berättade att han träffat Helena på Stadt samt att han dragit igång skallgångskedjor. Alla som var på festen i Radbyn blev senare kontaktade av polisen. I förhöret med mig som gjordes av Sune, minns inte efternamnet dök det upp väldigt mycket frågor om BW, typ vad hade han på sig, var han väldigt upprörd, togs det foton på festen osv. Så att BW under en tid var kraftigt misstänkt för ev inblandning råder det inga tvivel om. Min minnesbild av vad BW körde för bil är att det var en SAAB orangebrun till färgen. Men här kan jag ha väldigt fel då det trots allt är många år sen.

Citat:
Som jag minns det åkte han själv, men jag kan ha fel. Med tanke på hur mycket han hade druckit tror jag inte heller någon var intresserad av att åka med i bilen. han sa inget om att komma tillbaka vilket han heller inte gjorde. Det lär ha varit tämligen ointressant för honom att komma tillbaka då det sket sig med det tilltänkta ragget. (Julia A).

Hittar inte vad som nämnts tidigare i tråden om festen, så just nu kan jag inget komma på att tillägga såvida du inte har någon specifik fråga.

Citat:
Jag var på festen som BW var på innan han 5 minuter körde rattfull till Stadshotellet. Han var allt annat än i balans den kvällen efter att ha blivit rejält dumpad av en tjej som framför ögonen på honom började hångla med sitt ex. Det var liksom inte hans kväll... Att polisen haft han som misstänkt råder ingen tvekan om, då jag i polisförhör uteslutande fick frågor om honom. Hur han mådde, vad han hade på sig osv.

Citat:
Jag ser att BW kommer upp i tråden med jämna mellanrum och jag tycker mycket pekar till hans nackdel.

- han åkte sent från från festen i Radbyn, klart berusad efter att ha druckit många öl, dvs bilen som synts åka ner mot stan i en jäkla fart kan ha varit han.
- han var märkbart irriterad och besviken efter att ha blivit avvisad av Julia
- han kan ha haft med sig engelsmannen Shane som han kom med gemensamt till festen (tror jag)
- passar med andra ord in på både teorin om ensam gärningsman men även teorin om flera gm såvida han och Shane slog följe, kanske rent av Shane körde, att Shane dessutom var känd för att puckla på brudar är inte direkt någon fördel...
- han kände Helena
- han gillar jakt
- han var bland dom sista om inte den sista kända att ha pratat med Helena
- alla på festen i radbyn blev polisförhörda, jag fick väldigt mycket frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen osv
- drar igång skallgångskedjor och syns i kvällspressen dagen/dagarna efter, vilken kan tolkas som dåligt samvete/skenhelighet
- flyttat från stan (så även Shane som helt verkar gått upp i rök)
- aldrig försvarat sig i denna tråden som han garanterat följer med tanke på hans engagemang med skallgångskedjor

Man skulle verkligen vilja höra vad dessa två herrar har att säga BW och Shane, särskilt BW med tanke på hans tidiga engagemang. I min värld verkar det märkligt att han bara "försvunnit"...
Jag kan rent av tycka synd om killen om han har misstankarna på sig helt i onödan, så varför inte uttala sig??

Citat:
Inte skrivit något i denna tråden på flera år, men en sak vill jag klargöra.
BW var på festen i Radbyn, detta är 110% säkert.
Känner personligen minst 6-7 personer till som var på festen som kan bekräfta detta.
Under förhör med polisen fick jag fler frågor om vad BW hade för kläder på sig, om han var upprörd, vad han körde för bil samt om det fanns foton från festen.

Svarar gärna på frågor om ni har några, ska hålla koll på tråden några dagar.

*** Thord: Vem är det?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-07 kl. 13:36.
Citera
2023-04-07, 14:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Tjejen som han strulade med och som gjorde honom sur namnges som J*ulia A.***---

*** Thord: Vem är det?

Gissningsvis J*ulia A*ndersson, som namnet till trots är född 13 dec 1967 i Polen. Bodde då på John Hedins väg. Bor idag i Göteborg.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-07 kl. 14:49.
Citera
2023-04-07, 14:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Motown har bekräftat med all önskvärd tydlighet att BW var på festen i Radbyn och lämnade festen så sent att flera festdeltagare reagerade. Tjejen som han strulade med och som gjorde honom sur namnges som J*ulia A.*** Motown är dock osäker på BW:s bil och om Sh*ane kom till festen tillsammans med BW eller inte och/eller om Sh*ane åkte iväg med BW.
I övrigt är Motown glasklar. Motown nämner ingen MK, vilket för all del skulle kunna förklaras med att Motown kanske inte kände MK eller att ingen då frågade Motown om MK, men å andra sidan nämner Motown bara två möjligheter när BW lämnade festen i vredesmod: ]Antingen åkte BW själv eller så åkte han med Shane. Ingen annan person var aktuell.

Så, jag undrar, Pudelfrillan: Exakt vad har du på MK? Vad gjorde MK under kvällen och var var han?

Enligt MK var han och BW "bortresta", förmodligen hade man tillbringat fredagskvällen och lördagen i stugan på Dillö. Man kom tillbaka till Mariestad sent på lördagskvällen/natten. "Sen åkte vi ner på stan" berättar en onykter MK för Bratis på en fest i Mariestad (för ca 4-5 år sedan). Bratis tillägger: "det var så man brukade göra". Det är möjligt att man först svängde förbi festen i Radbyn, att man åkte ner till stadt är en självklarhet.

Det finns inget som talar för att BW och MK skiljdes åt under natten, tvärtom. MK verkar f.ö. ha kört BW's bil som enligt uppgift hade liknade färg som bilen vittnet Carina såg inne på cykelvägen (färgen hon först beskrev, dvs orange/bronsfärgad, en ovanlig färg. Bilen hade även tonade rutor.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-07 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in