2023-03-11, 16:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Judaland, när vi ändå har dig på tråden här. BW säger ju i denna artikel att han tror dessa GM borde åkt åt Sandviken och Leksberg till. Om vi då börjar med Sandviken då, varför skulle då han tipsa om det är en bra väg för GM att ta än genom centrum som han/de säger ? När Sandviken som du förut har förklarat då är en typ av "återvändsgränd" där det bara gick att köra ut dit via anstalten Rödjan och tillbaka samma väg. Detta måste vara då mycket tokigt för en GM att köra på detta sätt ?

I artikeln (redan 2 dagar efter försvinnandet) kommer BW med "tipset" att han tror "GM bör ha åkt åt Sandviken och Leksberg till"
Då kan man nog utgå från att dom själva inte lämnade HA's kropp temporärt i Sandviken för att sen återvända, paketera och lasta den. Nej det blir fullständigt ologiskt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-11 kl. 16:52.
Citera
2023-03-11, 18:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När man kör in på cykelvägen från Ekuddenvägen så delar den sig i princip direkt. Antingen fortsätter man cykelvägen bort mot lekparken eller så fortsätter man rakt fram istället på en mindre väg som går parallellt med Vikingavägen och sen fortsätter vidare ända ner till småbåtshamnen.
Bilen som Carina såg inne på cykelvägen stod parkerad alldeles i närheten av den här mindre vägen som går ner till hamnen, det bör alltså vara den man använde sig av.
Frågan är om dom körde bilen ända fram till bryggan och att med-GM sen direkt körde tillbaka och ställde den till höger, inne på cykelvägen? Det ser ut att vara en ganska bra bit att bära. Riskfyllt att kånka på en livlös kropp helt öppet när man dessutom måste passera 5-6 fastigheter vars tomter gränsar till den här mindre vägen.

Alternativet är att man som IB03 föreslår åkte direkt upp till Sandviken längst ut till "böjen" vid hundmarkeringen och la Helena där temporärt för paketering och upphämtning senare med båt från småbåtshamnen.

Men varför parkerade man bilen inne på cykelvägen om kroppen gömdes temporärt Sandviken? Då behövde man ju inte tok-stressa längre. Det var ju ett onödigt stort risktagande.

Varför överhuvudtaget ha en bil parkerad på en cykelväg strax före soluppgång om man vill undvika uppmärksamhet?
Citera
2023-03-11, 19:29
Medlem
Det här är en svår fråga. Ska ge min syn. Det här är två oerfarna GM som plötsligt och helt oförberedd hamnar i en extrem stressig situation där den ene av dem har tagit livet av deras kompis. Det lär ha krävts övertalning och föregåtts av en kort häftig diskussion innan med-GM bestämmer sig för att hjälpa sin bästa kompis BW med att gömma kroppen. Vi kan vara säkra på att inte alla beslut i en sådan situation blir rationella. Prio ett blir att gömma kroppen så snart som möjligt. Till GM fördel talar två saker: 1) det är natt, 2) de är på en plats som åtminstone den ene känner till otroligt väl. Man bestämmer sig fort för att dumpning i Vänern är ”bäst”. De känner sig hemma på vänern och de har nära till båten. Kroppen måste bort asap. Så de åker ner till/mot lilla hamnen och lastar in kroppen i båten. Men man förstår att om bilen står kvar där så är risken för stor att någon som tex ska ut och fiska ser bilen och senare kan peka ut den. Bilen måste alltså bort från hamnens omedelbara närhet. Men den kan heller inte ställas nära HMJ föräldrahem då många däromkring känner igen den. Då får det som nödgrepp bli precis i andra utkanten av området. Förvisso på cykelbanan, men vad fan klockan är närmare 3 och de kommer vara borta max en timme. Och tiden är knapp, de måste ut till sjös och dumpa kroppen innan Mariestad vaknar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför överhuvudtaget ha en bil parkerad på en cykelväg strax före soluppgång om man vill undvika uppmärksamhet?
Citera
2023-03-11, 21:23
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Det här är en svår fråga. Ska ge min syn. Det här är två oerfarna GM som plötsligt och helt oförberedd hamnar i en extrem stressig situation där den ene av dem har tagit livet av deras kompis. Det lär ha krävts övertalning och föregåtts av en kort häftig diskussion innan med-GM bestämmer sig för att hjälpa sin bästa kompis BW med att gömma kroppen. Vi kan vara säkra på att inte alla beslut i en sådan situation blir rationella. Prio ett blir att gömma kroppen så snart som möjligt. Till GM fördel talar två saker: 1) det är natt, 2) de är på en plats som åtminstone den ene känner till otroligt väl. Man bestämmer sig fort för att dumpning i Vänern är ”bäst”. De känner sig hemma på vänern och de har nära till båten. Kroppen måste bort asap. Så de åker ner till/mot lilla hamnen och lastar in kroppen i båten. Men man förstår att om bilen står kvar där så är risken för stor att någon som tex ska ut och fiska ser bilen och senare kan peka ut den. Bilen måste alltså bort från hamnens omedelbara närhet. Men den kan heller inte ställas nära HMJ föräldrahem då många däromkring känner igen den. Då får det som nödgrepp bli precis i andra utkanten av området. Förvisso på cykelbanan, men vad fan klockan är närmare 3 och de kommer vara borta max en timme. Och tiden är knapp, de måste ut till sjös och dumpa kroppen innan Mariestad vaknar.

Hallå! Innan du börjar fabulera.

Fråga HMJ om han IDAG kan med gott samvete ge BW alibi.
Citera
2023-03-11, 22:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Lite märkligt ändå att Carina inte kände igen bilen som stod parkerad inne på cykelvägen, om det nu var HMJ's bil. Det var ju i sådant fall en bil som hörde hemma i villaområdet/närområdet.
HMJ bodde på Stenåldersvägen 1 och Carina på Vikingavägen. De flesta brukar väl ha ganska bra koll på vilka bilar som finns i grannskapet? Carina's manliga sällskap kände uppenbarligen inte heller igen den.
Inte heller killarna i bilen på Hällristningsvägen.

Vad jobbade Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert med -92?
Kan det ha varit en bil han hade i jobbet?
Kanske var det den onyktre BW's bil han körde?
Eller hade han lånat någon annans bil, han hade väl 2 bröder t.ex.?

Det måste finnas folk som minns vad Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert hade för bil -92.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-11 kl. 22:37.
Citera
2023-03-11, 22:26
Medlem
Vilken bra idé. Vi ringer han som var med och städade undan kroppen. Han som sedan försåg BW med alibi. Och sedan höll masken för familjen A i minst 30 år. Han som höll käften om brottet i minst 30 år. Vi frågar om det verkligen stämde, BWs alibi. Jag har en bättre ide, ta in honom på förhör och låt familjen A vädja om att få veta sanningen. Då finns en liten möjlighet att få veta den.
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hallå! Innan du börjar fabulera.

Fråga HMJ om han IDAG kan med gott samvete ge BW alibi.
Citera
2023-03-11, 23:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Vilken bra idé. Vi ringer han som var med och städade undan kroppen. Han som sedan försåg BW med alibi. Och sedan höll masken för familjen A i minst 30 år. Han som höll käften om brottet i minst 30 år. Vi frågar om det verkligen stämde, BWs alibi. Jag har en bättre ide, ta in honom på förhör och låt familjen A vädja om att få veta sanningen. Då finns en liten möjlighet att få veta den.

Faktum kvarstår! Han kan ljugit och gett BW alibi som "schysst kompis" det är den tesen jag vill undanröja innan jag plockar fram kärnvapen och atombombar honom.
Citera
2023-03-11, 23:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Bra Skvagg, den idén var betydligt bättre:
Förhör Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert och låt familjen Andersson vädja om att få veta sanningen.

Jag har också en bra idé:
Topsa Bjö*rn Wa*llberg och Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert och jämför med DNA fyndet på Helena's sko.
Citera
2023-03-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om vi tänker oss BW och HMJ som GM så är det ändå inte så konstigt att de ändå medverkar i dessa artiklar endast två dagar efter försvinnandet. De som mycket nära vänner till både Helena och Ulrika kan då givetvis inte, gå under jorden, gömma sig och göra sig helt okontaktbara (som det då inte alls
är direkt ovanligt att gärningsmän gör). Men här skulle ett sådant agerande bli mycket konstigt och folk skulle nog börja undra då, när det förväntas av dem som vänner att agera och visa stöd. Bättre då att anta en mer offensiv roll, "HIDING IN PLAIN SITE".

Judaland, när vi ändå har dig på tråden här. BW säger ju i denna artikel att han tror dessa GM borde åkt åt Sandviken och Leksberg till. Om vi då börjar med Sandviken då, varför skulle då han tipsa om det är en bra väg för GM att ta än genom centrum som han/de säger ? När Sandviken som du förut har förklarat då är en typ av "återvändsgränd" där det bara gick att köra ut dit via anstalten Rödjan och tillbaka samma väg. Detta måste vara då mycket tokigt för en GM att köra på detta sätt ?

Var det verkligen bara denna väg in och ut på detta sätt då från detta ställe, Sandviken/golfbanan ? Jag tycker det låter mycket underligt. Kan det verkligen vara möjligt ? Jag ser på Eniros flygfoto att det finns "golfbanevägar"" så långt ner söderut på golfbanan så att det nästan möter detta intressanta ställe Sjöängen där vittnet Viking711 såg en bil passera mellan 2:30-3.00 på väg söderut/sydväst mot Lugnås till. Det skiljer bara en mycket smal skogsremsa vad jag kan se emellan golfbanan och vägen som leder till just Sjöängen. Kan man inte ha kommit ut här och sedan kört runt närma Leksbergskanten och tillbaka in mot stan ? Särskilt när i alla fall BW samt hans far var mycket bekanta med golfbanan, jag misstänker även att HMJ och familjen Magn*usson var det .

BW och HMJ nämner just Sandviken och Leksberg, inte ovanligt heller att GM kan avslöja lite mer än man tänk sig från början. Jag tänker då även att man kan ha åkt upp direkt till Sandviken längst ut till "böjen" vid hundmarkeringen och temporärt lagt Helena där, för paketering och upphämtning senare med båt från småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen. Man åkte alltså upp hit för att det är tyst och öde här på natten. Även också ur perspektivet, panik, "kroppen måste bort från bostadsområdet Ekudden", mot Sandviken , ingen människa där på natten. Tanke.

Vad tror du Judaland ?

Ja jag tycker det låter märkligt att åka mot återvändsgränden Sandviken när man är ute i ett så viktigt ärende. Förvisso rätt öde på nätterna, men det finns bättre ställen om man vill förvissa sig om relativ ostördhet. Dessa kräver dock mer detaljerad kännedom vilket vi inte kan anta GM besatt. Kanske var Sandviken det bästa som tankemässigt gick att uppbringa under rådande premisser.

Vad gäller möjligheterna att med bil via golfbanan ansluta till sjöängsvägen så bedömer jag dem som ytterst ringa. Minns att det går/gick att cykla från badplatsen genom skogen och bredvid (eller över) greenen längst ner i golfbanans sydvästra hörn vidare ut mot vägen, dock såvitt jag minns genom för bil olämplig terräng. Finns även en gammal åkerväg som går från Gummerstadsvägen i norr och rakt söderut över golfbanan. Idag bommad på ett rigorösare vis än för 30 år sedan. Den slutar i banans sydöstra hörn och anslutning till skogsvägar saknas trots avståndsmässig närhet.
Jag vill även här reservera mig för felaktiga minnesbilder, det var många många år sedan jag var på aktuella platser.

I övrigt så ser bilden på BW och HMJ i tidningen ut att vara tagen med Lindholmens vattenverk i bakgrunden vilket ger oss en position just i berört område. Lämnar det öppet att tolka.
Citera
2023-03-12, 06:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Faktum kvarstår! Han kan ljugit och gett BW alibi som "schysst kompis" det är den tesen jag vill undanröja innan jag plockar fram kärnvapen och atombombar honom.
Ja finns ju en möjlighet att han gett BW
falskt alibi, utan att han var med denna ödesdigra kväll?
Kanske för han trodde på BW oskuld?

Då har någon/några andra varit med BW den natten HA försvann?
Vilken annan/andra kan denna/dessas vara?
Snaran dras åt...
Citera
2023-03-12, 07:38
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja finns ju en möjlighet att han gett BW
falskt alibi, utan att han var med denna ödesdigra kväll?
Kanske för han trodde på BW oskuld?

Då har någon/några andra varit med BW den natten HA försvann?
Vilken annan/andra kan denna/dessas vara?
Snaran dras åt...

Precis! Det är så jag menar men folk har problem att begripa det.

Btw! Folk tycks ha snöat in på att kroppen är sänkt i Vänern men det har jag svårt att tänka mig.

Liksom typ varför? Låter onödigt krångligt.
Citera
2023-03-12, 09:52
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Nu räcker det. GW menar norrut och BW samt HMJ är hans killar. Inga andra är inblandade. PeVa bodde i Skövde och man passerar inte Vänern på väg dit. Han är inte i Helenas ålder osv osv.

Citat:
Ta det lugnt! Innan vi

("plockar fram tortyrredskapen från 1500-talet och spänner fast och torterar HMJ för att få fram sanningen".)

dömer någon så fråga HMJ en gång till ifall han fortfarande kan stå för att ge BW alibi.

Bra, sund inställning och frågan viktig i all sin enkelhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in