Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Det är ju fullt möjligt att gå i riktning att vilja misskreditera vittnen och brottsoffer hur mycket som helst om det finns minsta halmstrå att ta likt de nämndemän som hade så stora problem med vad som exakt menades med uttrycket "snippa". Att utnyttja begreppet "bortom allt rimligt tvivel" i absurdum bortom all sans, förnuft och verklighetsförankring i syfte att till varje pris tillmötesgå försvarsadvokat och gärningsmans perspektiv. Medvetet eller omedvetet.
Helena och Ulrika hade varit i Grekland på ö-luff och åkte dit någon gång i mitten av maj och var hemma helgen innan försvinnandet. Bara denna tidpunkt på året är ju kanske det tidigaste du kan åka till Grekland. Byxorna inköptes alltså på någon grekisk ö och jag kan försäkra dig om att ingen annan i hela Mariestad hade sådana här byxor vid tiden för försvinnandet. Det är den första avgränsningen.
Den andra och tredje avgränsningen är att detta par var ute just denna natt och gick i riktningen mot Helenas hem. Helena var ute på krogen denna natt och vid detta klockslag som detta brovittne såg dem så passar det in på Helena om hon just var på väg hem. Vad gäller den tredje avgränsningen alltså den om vilken riktning detta par tar så förstärks den ytterligare när detta par ses vika av höger ner på stigen emellan fängelset och ån. Denna stig råkar alltså gå bakom här ända upp på Ekuddenvägen och som hamnar just i jämnhöjd med denna skogsstig i Kohagen. Ingen har heller sett en gåendes Helena på den belysta gångbanan rakt fram efter bron. Man måste vara minst halvidiot för att inte se vart detta leder.
Brovittnet hörde av sig dagar efter försvinnandet till polisen om vad hon sett och när bara signalementet: "ljusa, glatt färgade bomullsbyxor" var känt genom media. Hallå!?
PW visste precis hur Helenas byxor såg ut och till mig kunde hon även säga att Ulrikas var likadana men med en annan färgsättning. Därmed är även Ulrika helt utesluten att ha gått på denna bro. PW och Mats från P4-dok. Skaraborg fick ju ta del av uppgifter gällande detta förhör och vet vem kvinnan på bron var- en helt vanlig tjej som då såg detta. PW säger i P4-dok.,del 1 vid 16.44:
"Hon ser en kvinna och en man gå tillsammans här i riktning bort från stan och det hon reagerar på är kvinnans byxor som hon tycker är snygga. För polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut."
Det är alltså PW som säger detta som har sett Helenas och Ulrikas byxor förut och utifrån polisens uppgifter gällande detta vittne. Då detta brovittnet inte mätte dessa ränder med linjal på plats så faller allting va ? Eller hur. Det är ju inte bara detta att brovittnet kan beskriva kvinnan på brons klädsel hon kan också beskriva mannen vid hennes sida och den beskrivning passar mycket väl in på KMs utseende. Backar vi lite på tidsaxeln så har KM varit tätt intill Helena denna kväll inne på Stadt, hjälpt henne att ringa hem och till sist lämnat Stadt tillsammans med henne. Polisen kopplar då KM till denna man på bron och därtill kan vi addera alla omständigheter runt KM denna natt och polisens väldigt ihärdiga intresse av KM över tid. Säger detta något ? Hallå !? Jag ändrar mig , man måste vara en fullständig helidiot om man inte kan få ihop allt detta i sitt huvud och se vad detta betyder. Sorry, men så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Du kan inte försäkra någonting, med mindre än att du framlägger bevis.
*att det inte är högsäsong i Grekland på våren, är inget bevis på att någon från mariestadstrakten inte åkt dit. Därmed kan alltså någon ha varit där och köpt byxor av denna modell, eller liknande.
*det kan ha varit en annan person som vittnet såg, och den personen kan ha burit byxor köpta i Sverige och påminnande om H’s byxor.
Precis som Ugglan har du ”taktiken” att på olika sätt anpassa en verklighet och dess skeenden, som du egentligen inte vet något om, till att passa in i det händelseförlopp som du bestämt dig för. Du (ni) låser dig (er) därmed för input som kan vara relevant.
Din hårdnackade ståndpunkt att vittnet kunde beskriva byxorna exakt i detalj har jag redan visat orimligheten i. Jag har också lagt fram förhållandet att vi här i trådeninte har kännedom om hur vittnet beskrev H’s övriga kläder. Möjligheten finns att vittnet inte var lika trovärdig därvidlag. Det vet inte vi. Gissningsvis vet polisen det. Gissningsvis har man förhört vittnet om H’s hela klädsel. En mindre bra beskrivning av H’s övriga kläder, kan ha bidragit till att polisen anser att det inte är 100% säkert att det var H som vittnet såg. Den möjligheten duckar du och Ugglan för. Min uppfattning är att ni gör det för att den inte passar in i ert scenario.
Jag har flera gånger i denna tråd med sakargument visat att era scenarior inte är så vattentäta som ni vill ge sken av att de är. Ett färskt exempel är att du anser dig kunna försäkra oss om att ingen annan kvinna i M-stad hade liknande byxor.
Jag har också pekat på försåtligheter i er argumentationsteknik och på ett sakligt sätt avslöjat dessa. Ett färskt exempel är din argumentation om att ingen i M-stad skulle kunna ha haft dessa byxor eller liknande KÖPTA I GREKLAND, eftersom ingen åker till Grekland
under lågsäsong.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Jag är inte ensam om att vara sunt skeptisk till IB’s och Ugglan’s teorier. Och jag är heller inte ensam om att kunna bemöta dem med sakargument.

Sannolikhet, har du hört talas om detta begrepp ? Du menar att det är troligt att det var
annan kvinna än Helena som gick på denna bro med samma ovanliga byxor som Helena vid denna tidpunkt och åt
just den riktningen och som blir än mer
geografiskt avgränsande riktning åt Helenas bostadsområde
efter bron när detta par även viker av ner på denna stig bakom fängelset och som bara råkar också mynna ut i väldigt passande höjd med den skogsstig i Kohagen som Helena alltid använde.
Om du tycker detta stör dig detta koncept att chansen med att detta endast kunnat vara Helena och ingen annan så kan vi tänka oss att vi lägger en papperslapp eller håller en hand över denna kvinna på bron som detta vittne ser och
endast koncentrerar oss på mannen bredvid. Det råkade då vara så konstigt att just denna mans utseende stämde
mycket väl in på KMs utseende. Tänka sig.
KM hade ju varit med just Helena inne på detta Stadshotell som hade sådana här byxor som detta brovittne beskrev så ingående väl och detta vittnesmål gavs då det endast var känt i media att dessa var "ljusa, glatt färgade bomullsbyxor".
Vi fortsätter, KM och Helena lämnar Stadt
tillsammans och det råkar slumpa sig så konstigt att efter detta telefonsamtal som KM gör på torget vid 2.10-2.15 till sin sambo så har han därefter
INGET ALIBI PÅ 1 timma och 15 minuter fram till han träffar kompisen Henrik A sista backen vid 3.30. Vart kan han ha varit då någonstans ? Inte på bron och uppe i Kohagen med Helena va ? Nä, det säger han att han
inte har varit i alla fall. Okey.
Om vi gör så istället nu att vi tar bort handen eller A4-pappret från denna kvinna på bron som med all sannolikhet är Helena så får vi en enhet av två personer gåendes på bron. KM och Helena får vi fram då ur detta. Är det jobbigt att tänka sig ? Nu har jag tagit det mycket långsamt och TYDLIGT. Om vi tar upp en karta sedan över området på Mariestads
västra sida och Marieholmsbron så kan vi markera att efter bron går det alltså ner denna stig emellan fängelset och ån. Vi förutsätter nu i denna fas då att detta var Helena och KM som nu är här framme då och om ingen sett en gåendes Helena rakt fram på den belysta gångbanan efter bron så gick de denna stig bakom fängelset upp till Ekuddenvägen och skogsstigen. Så här kan jag ju inte bara göra. Hur kan jag
veta detta ?
Jag hoppas hissen går ända upp denna gång och inte fortsatta strömavbrott.