Citat:
Jag tycker däremot inte alls att det är förbryllande att ingen har trätt fram och berättat vad som hade hänt! Även om det skulle ha varit en raggning som slutade med "enbart" dråp. Personligen har jag aldrig någonsin trott på att Helenas död var något som var planerat på något sätt. Jag tror att det från början handlade om viljan att få ett "nyp" som kom att eskalera på ett mycket tragiskt sätt.
Varför skulle någon/några frivilligt berätta om detta? Vare sig då eller nu? Handen på hjärtat hur många av er skulle ha gjort på samma sätt om möjligheterna var ganska goda att komma undan ansvaret? Tänk då noga efter först vad en sådan berättelse skulle ha fått för konsekvenser för både GM och deras familjer?
Jag tror att dessa båda personer som låg bakom Helenas försvinnande och död var två personer som antingen var infödda eller hade bott i Mariestad eller trakterna däromkring under många år.
Finns möjligheten att klara sig undan så tar man denna. Ligger i den mänskliga naturen. Man är sig själv närmast eller hur?
Varför skulle någon/några frivilligt berätta om detta? Vare sig då eller nu? Handen på hjärtat hur många av er skulle ha gjort på samma sätt om möjligheterna var ganska goda att komma undan ansvaret? Tänk då noga efter först vad en sådan berättelse skulle ha fått för konsekvenser för både GM och deras familjer?
Jag tror att dessa båda personer som låg bakom Helenas försvinnande och död var två personer som antingen var infödda eller hade bott i Mariestad eller trakterna däromkring under många år.
Finns möjligheten att klara sig undan så tar man denna. Ligger i den mänskliga naturen. Man är sig själv närmast eller hur?
Precis när Helena försvann hade du ett liknande fall där en man våldtog en ung kvinna och ströp henne med sin livrem. Han trädde fram efter några dagar.
Det är nog ytterst ovanligt att en människa med normala drag inte hade berättat vad som hänt om det var en olycka eller något som spårade ur.
Men stor del av ens teorier och tankar härstammar från den verklighet vi lever i. Och visst finns det människor som inte har de minsta samvetskval, även om de inte är så många.
De flesta våldtäkter handlar inte om nyp som spårar ut. Statistik över brott visar att nästan alla sker i hemmet och nästan alltid av sambo make.
Men undantag finns.
Du kanske skall förklara varför du tycker som du gör.