2023-04-06, 20:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Så när GW skriver “man”, då är det bara BW som pratar med sig själv?

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor."

Gör dig inte dummare än vad du är.
Märkligt att du håller på precis som Thord.
Du kan inte tolka GW ordagrant.
Dom hördes väl på telefon, det fanns säkert telefon i stugan på Dillö. Annars hade dom hela söndagen på sig för att hinna snacka ihop sig. Polisen kontaktades inte förräns vid 17-18 tiden på söndagen. Några förhör hölls garanterat inte före kl.18 på söndagen.

Vad gör du ens i en krim-tråd om du är så här rigid och oflexibel i ditt tänk?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-06 kl. 20:07.
Citera
2023-04-06, 20:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det är korrekt att GM lämnade brottsplatsen under stor brådska. Brottsplatsen = Kohagen/lekplatsen och där stannade man inte kvar - eller hur?
Att dom sen i ren panik tog beslutet att köra ner kroppen till småbåtshamnen bakom villaområdet var en helt annan sak, det var plan B. Ett klokt beslut och givetvis bättre än att ge sig ut på vägarna med ett lik i baksätet!
Endast GM som är väldigt trygga i området kör direkt ner till småbåtshamnen och det är man givetvis om man har en båt förtöjd där. Kommer någon så har man "legitima skäl" att vistas på platsen.

Bra försök där Ugglan...

Gud så löjligt resonemang. Nänä, man lämnade brottsplatsen och körde till "säkerheten" några hundra meter bort precis utmed sex villatomter en ljus och ljummen sommarnatt ... Milde tid.

Det var alltså "plan B" att dom i ren panik tog beslutet att köra ner kroppen till småbåtshamnen bakom villaområdet? Vilken var då plan A? Stötte de på några hinder? Ett "klokt" beslut i detta läge finns inte. Hela grejen kallas tur!

Men om gärningsmannen inte hade en båt förtöjd i hamnen, då?

Vilken gärningsman som helst hade dragit bort från hela området på stört! Hellre köra ut ur stan med ett lik i bilen än att riskera att bli både iakttagen och ertappad med att ha en kropp hängande över axeln vid en båt i ett villaområde.

Vilken plan är du själv nere på? Plan F?
Citera
2023-04-06, 20:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
/.../Nej det uppstår inget problem här.
Det kryptiska i GW's resonemang är att den "större vägen" (Vikingavägen) "som man kör ut på" defacto är större än cykelvägen man nyss körde på.
Tanken med ett sånt här kryptiskt resonemang är att ingen ska kunna räkna ut vilka GW avser.

Nej det måste man inte, GM tog givetvis inte färjan till Dillö. Efter att man lastat ombord och paketerat kroppen delade man på sig.
Notera här att GW fick frågan hur han visste att det var 2 gärningsmän? På det svarade han: "Det har jag räknat ut". Dvs. för att hinna med att dumpa kroppen med båt och samtidigt flytta på bilen innan gryning var man tvungen att dela på sig.

---

BW tog ensam båten till Dillö och dumpade kroppen på vägen dit.
MK tog sig upp till den parkerade bilen (som Carina såg inne på cykelvägen vid 03.30) och
åkte hem till Prebendegatan.
/.../

Första fetningen: Så nu är alltså Vikingavägen "den större vägen"? Har du redan glömt att GW Persson skriver att "de kör mot där man bor"? Bodde de alltså på Vikingavägen? Hur fan står det till?

Andra fetningen: Så bara för att GW Persson säger att han har räknat ut att det var två gärningsmän, drar du den absurda slutsatsen att de delade på sig? Men så har GW Persson aldrig sagt. Han har sagt att de kom ut på den större vägen, körde mot där de bodde, stannade på vägen vid en båt som de hade tillgänglig och dumpade kroppen.

Tredje fetningen: Nu bekräftar du att du inte längre tror på GW Persson. Igen: GW Persson har sagt att de kom ut på den större vägen, körde mot där de bodde, stannade på vägen vid en båt som de hade tillgänglig och dumpade kroppen.

Förstår du inte hur korkat du resonerar? Eller menar du att gärningsmännen bodde på en båt i den lilla privata småbåtshamnen?
Citera
2023-04-06, 20:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Gud så löjligt resonemang. Nänä, man lämnade brottsplatsen och körde till "säkerheten" några hundra meter bort precis utmed sex villatomter en ljus och ljummen sommarnatt ... Milde tid.

[quote=Ugglan.|84072889]
Det tog max 1 min att köra från cykelvägen ner till hamnen och eftersom man hade en båt där var man "safe". Man har väl rätt att åka ner till sin båt en ljum sommarnatt, när blev det förbjudet?

Citat:
Det var alltså "plan B" att dom i ren panik tog beslutet att köra ner kroppen till småbåtshamnen bakom villaområdet? Vilken var då plan A? Stötte de på några hinder? Ett "klokt" beslut i detta läge finns inte. Hela grejen kallas tur!

Ja givetvis, att dumpa kroppen med båt blev plan B.

Plan A var beslutet att ta med kroppen.

Kalla det vad du vill, tur eller ett smart beslut, det kvittar vilket.

Citat:
Men om gärningsmannen inte hade en båt förtöjd i hamnen, då?

GM hade tillgång till en båt i den hamnen.

Citat:
Vilken gärningsman som helst hade dragit bort från hela området på stört! Hellre köra ut ur stan med ett lik i bilen än att riskera att bli både iakttagen och ertappad med att ha en kropp hängande över axeln vid en båt i ett villaområde.

GM utan god lokalkännedom eller utan anknytning till området hade lämnat platsen direkt.

Men det gjorde inte dom här gärningsmännen. Det säger allt.

Citat:
Vilken plan är du själv nere på? Plan F?

Du själv befinner dig på ett störtande plan...
Citera
2023-04-06, 21:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Första fetningen: Så nu är alltså Vikingavägen "den större vägen"? Har du redan glömt att GW Persson skriver att "de kör mot där man bor"? Bodde de alltså på Vikingavägen? Hur fan står det till?

Andra fetningen: Så bara för att GW Persson säger att han har räknat ut att det var två gärningsmän, drar du den absurda slutsatsen att de delade på sig? Men så har GW Persson aldrig sagt. Han har sagt att de kom ut på den större vägen, körde mot där de bodde, stannade på vägen vid en båt som de hade tillgänglig och dumpade kroppen.

Tredje fetningen: Nu bekräftar du att du inte längre tror på GW Persson. Igen: GW Persson har sagt att de kom ut på den större vägen, körde mot där de bodde, stannade på vägen vid en båt som de hade tillgänglig och dumpade kroppen.

Förstår du inte hur korkat du resonerar? Eller menar du att gärningsmännen bodde på en båt i den lilla privata småbåtshamnen?

GM var i juni -92 "sambos" i sommarstugan på Dillö. Tar man båten dit så kör man först Vikingavägen ner mot hamnen dvs "man åker mot där man bor". GW säger inget om hur man färdades.
Citera
2023-04-06, 21:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nog för att jag inte sett födelseattesterna, men KrTa och PaTa bodde 1990 på S*örgården 7112 B i Hasselrör så det är ingen högoddsare att tro att de är bröder.

Skall man tolka GW bokstavligt så skall de två vara vänner och då kanske två bröder inte är aktuella.

Om man är riktigt krass så kan man säga att KrTa har två personer som han uppger sig ha varit med på kvällen: JiLa och DaLi.

Den ena verkar helt enkelt inte finnas. Ji*m, Jim*my o.dyl. är extremt ovanliga namn och i och med att du slänger in Lars*son blir det ytterligare begränsat. I hela Västergötland inklusive Göteborg(!) finns det inte fler än nio personer med det namnet födda mellan 1960 och 1974. Några av dem skall antagligen bort ur listan pga annat tilltalasnamn. Krasst kan man säga att ChTa tycks ha påstått sig vara med en person som kan misstänkas inte finnas.

Sedan kan uppgifter om gruppen i Stadsparken tolkas extremt olika, men skall man gå strikt på vad PeKr säger så är gänget kvar till mycket sent och där finns DaLi men inte ChTa.

Med andra ord kan man tänka sig att dömde ChTa är i Mariestad aktuell natt men saknar alibi.

Att det skulle röra sig om BW är det ingen seriös person som längre tror på. Den senaste nödlösningen är att flytta EM-huset till Dillön. Men varför skulle MiKj ha flyttat sin soffa till BW:s pappas sommarstuga???

Jag har fortsatt att läsa gamla anteckningar. Jag har hittat en uppgift från en källa, som jag verkligen litar på. H*n skriver att följande är/var bröder:

* PaTa
* KrTa (ChTa)
* MaTa (avliden)

En annan källa säger att de också har en syster (PeTa). Så då kan ditt antagande stämma att KrTa (ChTa) och PaTa (Pa/Ve, ThVe) är syskon och därför bodde på samma adress.

Men det dyker även upp en ny Ta i anteckningarna från den första källan, en NiTa. Det framgår inte vilken koppling han har till bröderna, men han "Var mest med sina släktingar Pa*, Kr* och Ma* Ta*." . (Det är jag som har avidentifierat namnen.) PeKr, DaLi och NiMa(Bj) fanns också runt dem.

Det ska ha varit NiMa(Bj) och KrTa (ChTA) som försåg denne NiTa med hasch.

NiTa ska i mitten av 90-talet ha sagt till (den första) källan, att han varit med om något men inte kunde säga något om det, att han väldigt gärna ville, men han sa aldrig vad det handlade om.

Jag vet inte om namnet Jimmy är/var så ovanligt. Det är med bland de 100 vanligaste namnen. Peaken för flest namngivna med "Jimmy" skedde mellan ca 1975-1991.
Källa: https://www.namn.nu/namn/jimmy/
Citera
2023-04-06, 21:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, jag tycker nu alla gräver ner dessa vapen. Dessa ständiga strider förstör trådens diskussionsklimat och intresset för den. Detta är en skam och det hedrar inte direkt Helenas minne. VI vänder blad !

ChVe bodde i Hasslerör mellan 1988-1995, enligt Skatteverket
ThVe (hette innan PeTa) flyttade till Vårgårda 19920501, från Halmstad, flyttade till Mariestad 1996.
MaVe (f 1973, nu avliden), flyttade till Lockerudsvägen 71, 19920227, flyttade till Bråtenvägen 56, 19930830.

Alla dessa bröder är helsyskon. Alla dessa hette Ta*no i efternamn vid 1992 och en bra bit framåt. detta namn var Moderns efternamn som ogift.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har fortsatt att läsa gamla anteckningar. Jag har hittat en uppgift från en källa, som jag verkligen litar på. H*n skriver att följande är/var bröder:

* PaTa
* KrTa (ChTa)
* MaTa (avliden)

En annan källa säger att de också har en syster (PeTa). Så då kan ditt antagande stämma att KrTa (ChTa) och PaTa (Pa/Ve, ThVe) är syskon och därför bodde på samma adress.

Men det dyker även upp en ny Ta i anteckningarna från den första källan, en NiTa. Det framgår inte vilken koppling han har till bröderna, men han "Var mest med sina släktingar Pa*, Kr* och Ma* Ta*." . (Det är jag som har avidentifierat namnen.) PeKr, DaLi och NiMa(Bj) fanns också runt dem.

Det ska ha varit NiMa(Bj) och KrTa (ChTA) som försåg denne NiTa med hasch.

NiTa ska i mitten av 90-talet ha sagt till (den första) källan, att han varit med om något men inte kunde säga något om det, att han väldigt gärna ville, men han sa aldrig vad det handlade om.

Jag vet inte om namnet Jimmy är/var så ovanligt. Det är med bland de 100 vanligaste namnen. Peaken för flest namngivna med "Jimmy" skedde mellan ca 1975-1991.
Källa: https://www.namn.nu/namn/jimmy/

Tack IB03 för nya tag med namn och tack Prinzezzan för ny info. Sambon jagar mig nu så jag får fatta mig kort.

Beträffande Ji*mmy så tror jag nu att det handlar om en JiLa född i Töreboda där syskonen T*ano också har rötter. Han är född 1975 och kanske är en släktning med tanke på gemensamt ursprung i Töreboda. Inget konstigt alls om KrTa är med MiLa...

Prinzezzan har rätt i att Jimm*y är ett vanligt namn, men det rusade från cirka 1974. Om man letar efter GW:s två grabbar så kan inte folk födda efter 1974 inte räknas in, för de har inte körkort.

Nu skall KrTa ha lämnat MiLa och sökt sig till andra efter badet på kvällen...

Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare. Antingen så har KrTa inte alibi eller också är han med DaLi på en kulle och röker, men jag betvivlar starkt att Stadsparken är försedd med en kulle.

Dvs antingen har gänget i parken splittrats tidigare än många har velat få oss att tro eller också saknar KrTa alibi.
Citera
2023-04-06, 21:38
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=Pudelfrillan|84073337]
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan.
Det tog max 1 min att köra från cykelvägen ner till hamnen och eftersom man hade en båt där var man "safe". Man har väl rätt att åka ner till sin båt en ljum sommarnatt, när blev det förbjudet?

Ja givetvis, att dumpa kroppen med båt blev plan B.

Plan A var beslutet att ta med kroppen.

Kalla det vad du vill, tur eller ett smart beslut, det kvittar vilket.

GM hade tillgång till en båt i den hamnen.

GM utan god lokalkännedom eller utan anknytning till området hade lämnat platsen direkt.

Men det gjorde inte dom här gärningsmännen. Det säger allt.

Du själv befinner dig på ett störtande plan...

Vilka bevis har du för att BW eller medgärningsman hade båt i den lilla småbåtshamnen?

Du vet precis vad jag menar: Plan B är en reservplan om huvudplanen - Plan A - skiter sig. Precis vem som helst hade tagit med kroppen och dragit från hela området med blixtens hastighet - vilket GW Persson också skriver: De kom ut till den större vägen och körde mot där de bodde. Inget snack om att dela på sig, inte. Så igen, då: Menar du att de bodde i småbåtshamnen?

Det är ju du som kallar det ett "klokt beslut". Kvittar det nu vad det kallas? Du är alltså bekväm med att det kallas tur?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-06 kl. 21:50.
Citera
2023-04-06, 21:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tack IB03 för nya tag med namn och tack Prinzezzan för ny info. Sambon jagar mig nu så jag får fatta mig kort.

Beträffande Ji*mmy så tror jag nu att det handlar om en JiLa född i Töreboda där syskonen T*ano också har rötter. Han är född 1975 och kanske är en släktning med tanke på gemensamt ursprung i Töreboda. Inget konstigt alls om KrTa är med MiLa...

Prinzezzan har rätt i att Jimm*y är ett vanligt namn, men det rusade från cirka 1974. Om man letar efter GW:s två grabbar så kan inte folk födda efter 1974 inte räknas in, för de har inte körkort.

Nu skall KrTa ha lämnat MiLa och sökt sig till andra efter badet på kvällen...

Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare. Antingen så har KrTa inte alibi eller också är han med DaLi på en kulle och röker, men jag betvivlar starkt att Stadsparken är försedd med en kulle.

Dvs antingen har gänget i parken splittrats tidigare än många har velat få oss att tro eller också saknar KrTa alibi.

Det var alltså PaTa som ska ha varit med JiLa på badet, och det ska ha varit KrTa som var med DaLi på/vid ett berg/kulle och "rökt på".

Nej, ingen kulle i/vid Stadsparken! Kanske Kinnekulle? Något liknande, har jag för mig att det var.

MiLa?
Citera
2023-04-06, 21:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
GM var i juni -92 "sambos" i sommarstugan på Dillö. Tar man båten dit så kör man först Vikingavägen ner mot hamnen dvs "man åker mot där man bor". GW säger inget om hur man färdades.

Det där med Dillö har du också bevis för?

Men för helvete, sluta dumma dig! Om man kör mot där man bor, kör man givetvis med en bil mot en bostadsadress. En liten småbåtshamn kan väl för fan inte räknas som "där man bor". Jo, GW Persson säger just att de åker bil: De kommer ut på den större vägen och kör mot där de bor men stannar på vägen vid den båt som de hade tillgång till. Eftersom de inte bodde på Vikingavägen, fotbollsplanen eller i den lilla småbåtshamnen, blir ditt resonemang fullständigt genomkorkat. Igen: Inte ett ord från GW Persson om att de delade på sig, som du fantiserar om.
Citera
2023-04-06, 22:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag är nästan helt säker på att GWP även sagt att kroppen dumpades norr om Mariestad (på väg mot "där de bodde"). Tror mig även minnas att han sagt att gm's inte var från den allra närmaste vänkretsen. Där man bodde, skulle väl eventuellt även kunna vara ett tillfälligt boende, t.ex sommarbostad. (Hur var det med Bröderna Brh.)

I övrigt, oavsett var GWP säger, så utesluter jag inte BW (+1 lr 2) som GM men jag tycker inte det finns något, i tråden, som gör att man med 100% säkerhet kan slå fast att så är fallet. BW har varit en av de huvudmisstänkta nästan lika länge som tråden existerat. Inte obefogat med det material som finns i tråden, även om man naturligtvis måste vara lite försiktig med att tro på allt.

Familjen Brh bodde norr om Mariestad, i Sun*sören vid vattnet, strax söder om där bron till Torsö går över i dag. Vet inte om bröderna bodde hemma -92. I dag bor deras far kvar. De hade båt, men om den var placerad vid deras ställe eller söder om den, det minns jag inte. Av vad jag förstår umgicks/kände de åtminstone syster U. Den yngre (ThBrh) hade en kompis (AnLö) som han ska ha stått nära vid (åtminstone) den aktuella tiden.

Jag har fått en uppgift som placerar ThBrh på Stadt den aktuella kvällen/natten, men inga uppgifter om var broder MiBrh eller AnLö befann sig.

Det verkar vara tabu att diskutera dessa personer, men för den som vill finns det ju PM.
Citera
2023-04-06, 22:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vilka bevis har du för att BW eller medgärningsman hade båt i den lilla småbåtshamnen?

Även om GW personligen skulle förklara det här för dig skulle du vägra att ta det till dig. Inte ens GW har några bevis.

Citat:
Du vet precis vad jag menar: Plan B är en reservplan om huvudplanen - Plan A - skiter sig. Precis vem som helst hade tagit med kroppen och dragit från hela området med blixtens hastighet - vilket GW Persson också skriver: De kom ut till den större vägen och körde mot där de bodde. Inget snack om att dela på sig, inte. Så igen, då: Menar du att de bodde i småbåtshamnen?

Nej, fel igen, dubbelfel t.o.m. varav ett grovt fel den här gången (medvetet?)
"Precis vem som helst" hade inte tagit med kroppen. Det är ju det här som sticker ut och "talar om" att GM kände Helena väl. Samma sak när det gäller att försvinna från området eller inte. Den som inte har god lokalkännedom drar med blixtens hastighet. Den GM som känner till omgivningarna som sin egen ficka och dessutom har en båt i hamnen kör givetvis ner kroppen dit. För detta krävs ett visst mått av våghalsighet, kyla och is imagen och det har en psykopat.

Det är klart att GW inte går in på detaljer och berättar att GM delar på sig efter att kroppen har lastats ombord och paketerats.
På frågan: "Hur vet du att dom var två?" svarar han: "Dom måste vara två, det har jag räknat ut".
En av dom måste upp till cykelvägen och flytta på bilen innan folk i husen börjar vakna. Samtidigt måste kroppen dumpas så fort det bara går. Då återstår endast en möjlighet och det är att GM delar på sig.

Hur tror du att GW kom på att det var två GM?
Hur räknade professorn ut det?
Det var inte för att det krävdes två man för att lasta in HA i baksätet, det är då ett som är säkert. Nej man splittade på sig, detta räknade GW ut.

Nej, BW och MK var tillfälligt "sambos" under några veckor i juni -92. Man bodde då i sommarstugan på Dillö.

Citat:
Det är ju du som kallar det ett "klokt beslut". Kvittar det nu vad det kallas? Du är alltså bekväm med att det kallas tur?

Eftersom GM inte har åkt fast på 31 år var det uppenbarligen ett "klokt beslut" att ta båten. Man gjorde rätt val om man säger så.
Sluta märka ord.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-06 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in