2012-03-15, 20:06
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Mitt råd är:
- Gör upp en plan för hur du vill disponera din studietid fram till testtillfället.
- Gör uppgifter. Gör du fel, så kolla vad du gjorde fel och gå igenom de rätta svaren tills du förstår. Gör det även med uppgifter som du inte var helt säker på men ändå lyckades svara rätt på.
- Skriv ett antal testprov (gärna under de tidsramar man har vid testtillfället)
- Skit i att plugga märkbart på AWA

Har läst en hel del om studielplaner på gmatclub och har väl lagt upp en hyfsat detaljerad plan om hur jag ska disponera tiden mellan de olika delarna. Har också skaffat mig manhattanserien men inte bekantat mig speciellt mycket med böckern än. Däremot har jag lite dålig koll på hur jag ska plugga på varje område. Är det smartast att först köra igenom böckerna från pärm till pärm och anteckna under tiden, och varva det med testuppgifter? Eller finns det något bättre tips på hur man lär sig "grunderna" effektivast?
Citera
2012-03-15, 20:22
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har läst en hel del om studielplaner på gmatclub och har väl lagt upp en hyfsat detaljerad plan om hur jag ska disponera tiden mellan de olika delarna. Har också skaffat mig manhattanserien men inte bekantat mig speciellt mycket med böckern än. Däremot har jag lite dålig koll på hur jag ska plugga på varje område. Är det smartast att först köra igenom böckerna från pärm till pärm och anteckna under tiden, och varva det med testuppgifter? Eller finns det något bättre tips på hur man lär sig "grunderna" effektivast?

Det är svårt att ge specifika råd eftersom vi alla har olika förutsättningar och grundkunskaper. Försök att göra ett helt test och kolla sen på resultatöversikten när du är klar - där kan du få lite hum om vilka delar du är svagare i. I manhattan-serien är en del böcker riktigt bra samtidigt som andra är av varierande kvalité. På gmatclub skriver folk ofta att Number Properties och Sentence Correction är de två man gör bäst i att gå igenom grundligt (vissa nämner även Word Translation).
Citera
2012-03-16, 10:41
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Det är svårt att ge specifika råd eftersom vi alla har olika förutsättningar och grundkunskaper. Försök att göra ett helt test och kolla sen på resultatöversikten när du är klar - där kan du få lite hum om vilka delar du är svagare i. I manhattan-serien är en del böcker riktigt bra samtidigt som andra är av varierande kvalité. På gmatclub skriver folk ofta att Number Properties och Sentence Correction är de två man gör bäst i att gå igenom grundligt (vissa nämner även Word Translation).

Tack så mycket för tipsen. Gjorde nu även verbal, hade på känn att det skulle vara min svaga sida, vilket det även var. Överraskande nog hade jag nästan full pott på CR och RC trots att jag under testet kände att jag var helt ute och cyklade på RC.

Så frågan är nu hur mycket tid jag bör lägga på RC, jag känner mig rätt osäker på det men samtidigt gick det väldigt bra. Självklart är inte ett enda test representativt för hur bra man är men är, men är det vanligt att man känner sig sämre än vad man verkligen är?
Citera
2012-04-05, 23:48
Medlem
Någon somm tips på somamrkurser inom matematik som är bra för att gp om man ska studera för GMAT/GER?

Jag ahr endast upp till matematik C och skulle vilja utvidga mina matematikkunskaper.

Rekommenderas matematik D eller E, eller introdutkionskurs till matematik på högskolan 7,5 på SU/GU mer användbart vid GMAT?
Citera
2012-04-06, 00:00
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Någon somm tips på somamrkurser inom matematik som är bra för att gp om man ska studera för GMAT/GER?

Jag ahr endast upp till matematik C och skulle vilja utvidga mina matematikkunskaper.

Rekommenderas matematik D eller E, eller introdutkionskurs till matematik på högskolan 7,5 på SU/GU mer användbart vid GMAT?
Ingetdera, all matte du behöver har du i Matte C. Lägg till lite sannolihetsplugg för de svårare GMAT-frågorna och du har all kunskap du behöver. Du har varken miniräknare eller mycket tid så frågorna kräver inte särskilt jobbiga uträkningar.
Citera
2012-04-06, 09:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Ingetdera, all matte du behöver har du i Matte C. Lägg till lite sannolihetsplugg för de svårare GMAT-frågorna och du har all kunskap du behöver. Du har varken miniräknare eller mycket tid så frågorna kräver inte särskilt jobbiga uträkningar.

Har inte satt mig in i det nya testet speciellt mycket eftersom jag ska skriva mitt innan förändringen, men som jag förstått det kommer det bli lite knepigare matte på den nya delen. Man ska ju tydligen behöva miniräknare så visst kan lite matte D kunskaper vara till hjälp om man nu ska skriva GMAT efter sommaren?
Senast redigerad av Bucketshop 2012-04-06 kl. 09:42. Anledning: stavfel
Citera
2012-04-06, 15:45
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har inte satt mig in i det nya testet speciellt mycket eftersom jag ska skriva mitt innan förändringen, men som jag förstått det kommer det bli lite knepigare matte på den nya delen. Man ska ju tydligen behöva miniräknare så visst kan lite matte D kunskaper vara till hjälp om man nu ska skriva GMAT efter sommaren?
Jag fick prova att göra en testdel av den nya mattedelen och det var rätt svårt faktiskt. Dock tror jag inte Matte D kommer hjälpa dig särskilt mycket. Det handlar mest om att ta till sig statistik och mycket information.
Citera
2012-04-06, 21:34
Medlem
Citat:
Jag fick prova att göra en testdel av den nya mattedelen och det var rätt svårt faktiskt. Dock tror jag inte Matte D kommer hjälpa dig särskilt mycket. Det handlar mest om att ta till sig statistik och mycket information.
Så introduktionkurs för matematik kan vara en bra kurs för att friska upp minnet?
Citera
2012-04-06, 22:28
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Så introduktionkurs för matematik kan vara en bra kurs för att friska upp minnet?
Ja det kan det väl. Dock tror jag du kan uppfriska de nödvändiga kunskaperna snabbare på egen hand. GMAT handlar mycket om snabb huvudräkning och förenklingar, något som kanske inte fokuseras på vid en introduktionskurs i matte.
Citera
2012-04-15, 17:43
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Den nya testdelen verkar ju ganska klurig, dessutom kommer det ju inte finnas lika mycket övningsmaterial som behandlar den delen. Kan det möjligtvis komma att påverka resultatnivåerna så att det kan komma att krävas marginellt lägre resultat på GMAT för antagningarna till HT-13?
Citera
2012-04-15, 18:33
Medlem
Någon som vet hur högt GMAT det krävs för HHG?
Citera
2012-04-18, 01:55
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Någon som vet hur högt GMAT det krävs för HHG?
Enligt VHS-statistik, 400.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in