Citat:
Ursprungligen postat av R0ckybalb0a555
650 borde räcka för HHS så det är inte fy skam

Hur länge förberedde du dig inför provet? Vad är framtidsplanerna nu?
Jag pluggade väldigt periodvis när jag hade tid mellan studierna. Planen var att skriva provet under sommaren - dock blev jag sjuk och fick skjuta på det till hösten och av olika anledningar blev det inte av då heller. Det är nog ingen underdrift att säga att jag lade ner 100h+ under hösten.
Jag rörde inte böckerna under halva november - hela december, och dagen efter jul tog jag beslutet att boka ett testdatum till dagen innan nyår. Mellandagarna var således fyllda med rätt intensiva studier.
Jag har sökt till masterprogram nu i höst, så jag får se ifall det går vägen. Beskedet kommer om runt två veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Ni som har nått bra resultat på dessa test (650+ eller motsvarande på GER), vad har ni egentligen för IQ?
Jag har fått uppfattningen att oavsett hur mycket du tränar så krävs det mensahjärna 130iq+ för att nå dessa resultat, något som jag inte har

Kan vara falska uppfattningar om detta test och en trivial syn på intelligens som ligger bakom mina tankar. Trots allt lägger dessa test fokus på mer än bara logik, men har jag någon form av poäng i min tes angåend detta?
Jag har aldrig gjort ett IQ-test, men även om man hade fått bra på testet så hade det känts aningen pretentiöst att stoltsera med resultatet på ett forum. Jag anser mig själv inte vara speciellt smart, och jag är av uppfattningen att man inte behöver vara ett supersnille heller för att få ett dugligt resultat på ett standardiserat test - som GMAT. Som BobSacamano säger: GMAT testar inte intelligens - GMAT testar snarare förmågan att svara på GMAT-uppgifter. Vad jag menar med det är att det finns en viss struktur på frågorna, och det finns vissa generella uppfattningar som GMAC besitter som speglas i frågorna de skapar. Lär man sig strukturen så är jag övertygad om att man kommit en bra bit på vägen.