Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-07, 23:21
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enlightened
Och du utgick från en template? Har du någon länk i så fall?

Detta var den arbetsgång jag utgick ifrån:
http://gmatclub.com/forum/how-to-get-6-0-awa-my-guide-64327.html

Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
vad blev din totala score ?

Jag landade tyvärr endast på blygsamma 650. Verbal hade varit min starka sida fram tills det riktiga tillfället där det verkligen inte gick vägen.
Citera
2012-02-29, 00:25
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Detta var den arbetsgång jag utgick ifrån:
http://gmatclub.com/forum/how-to-get-6-0-awa-my-guide-64327.html

Jag landade tyvärr endast på blygsamma 650. Verbal hade varit min starka sida fram tills det riktiga tillfället där det verkligen inte gick vägen.

650 borde räcka för HHS så det är inte fy skam Hur länge förberedde du dig inför provet? Vad är framtidsplanerna nu?
Citera
2012-02-29, 17:11
Medlem
Ni som har nått bra resultat på dessa test (650+ eller motsvarande på GER), vad har ni egentligen för IQ?

Jag har fått uppfattningen att oavsett hur mycket du tränar så krävs det mensahjärna 130iq+ för att nå dessa resultat, något som jag inte har Kan vara falska uppfattningar om detta test och en trivial syn på intelligens som ligger bakom mina tankar. Trots allt lägger dessa test fokus på mer än bara logik, men har jag någon form av poäng i min tes angåend detta?
Citera
2012-02-29, 18:37
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen

Jag har fått uppfattningen att oavsett hur mycket du tränar så krävs det mensahjärna 130iq+ för att nå dessa resultat, något som jag inte har Kan vara falska uppfattningar om detta test och en trivial syn på intelligens som ligger bakom mina tankar. Trots allt lägger dessa test fokus på mer än bara logik, men har jag någon form av poäng i min tes angåend detta?

Jag tror inte att förmågan att prestera på standardiserade test har så värst mycket med IQ att göra - men du bör i alla fall inte vara dum. Frågar du mig krävs det främst viljan/orket att beta igenom en massa övningsuppgifter, samt förmågan att pressa ut lösningar till den typen av uppgifter under tidspress. Därutöver krävs det en bra strategi för "time management" under själva testet (failade själv på denna bit genom att stressa igenom kvantdelen, som jag annars antagligen skulle klarat galant).

GMAT testar inte intelligens. Du varken frågas efter eller får tillfället att hitta på kreativa och innovativa lösningar, vilket jag själv skulle säga är starkt kopplat till intelligens (främst när det kommer till matematiska problem, men även andra typer).
Citera
2012-03-02, 17:38
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0ckybalb0a555
650 borde räcka för HHS så det är inte fy skam Hur länge förberedde du dig inför provet? Vad är framtidsplanerna nu?

Jag pluggade väldigt periodvis när jag hade tid mellan studierna. Planen var att skriva provet under sommaren - dock blev jag sjuk och fick skjuta på det till hösten och av olika anledningar blev det inte av då heller. Det är nog ingen underdrift att säga att jag lade ner 100h+ under hösten.
Jag rörde inte böckerna under halva november - hela december, och dagen efter jul tog jag beslutet att boka ett testdatum till dagen innan nyår. Mellandagarna var således fyllda med rätt intensiva studier.

Jag har sökt till masterprogram nu i höst, så jag får se ifall det går vägen. Beskedet kommer om runt två veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Ni som har nått bra resultat på dessa test (650+ eller motsvarande på GER), vad har ni egentligen för IQ?

Jag har aldrig gjort ett IQ-test, men även om man hade fått bra på testet så hade det känts aningen pretentiöst att stoltsera med resultatet på ett forum. Jag anser mig själv inte vara speciellt smart, och jag är av uppfattningen att man inte behöver vara ett supersnille heller för att få ett dugligt resultat på ett standardiserat test - som GMAT. Som BobSacamano säger: GMAT testar inte intelligens - GMAT testar snarare förmågan att svara på GMAT-uppgifter. Vad jag menar med det är att det finns en viss struktur på frågorna, och det finns vissa generella uppfattningar som GMAC besitter som speglas i frågorna de skapar. Lär man sig strukturen så är jag övertygad om att man kommit en bra bit på vägen.
Citera
2012-03-02, 23:12
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Jag pluggade väldigt periodvis när jag hade tid mellan studierna. Planen var att skriva provet under sommaren - dock blev jag sjuk och fick skjuta på det till hösten och av olika anledningar blev det inte av då heller. Det är nog ingen underdrift att säga att jag lade ner 100h+ under hösten.
Jag rörde inte böckerna under halva november - hela december, och dagen efter jul tog jag beslutet att boka ett testdatum till dagen innan nyår. Mellandagarna var således fyllda med rätt intensiva studier.

Jag har sökt till masterprogram nu i höst, så jag får se ifall det går vägen. Beskedet kommer om runt två veckor.

Jag har aldrig gjort ett IQ-test, men även om man hade fått bra på testet så hade det känts aningen pretentiöst att stoltsera med resultatet på ett forum. Jag anser mig själv inte vara speciellt smart, och jag är av uppfattningen att man inte behöver vara ett supersnille heller för att få ett dugligt resultat på ett standardiserat test - som GMAT. Som BobSacamano säger: GMAT testar inte intelligens - GMAT testar snarare förmågan att svara på GMAT-uppgifter. Vad jag menar med det är att det finns en viss struktur på frågorna, och det finns vissa generella uppfattningar som GMAC besitter som speglas i frågorna de skapar. Lär man sig strukturen så är jag övertygad om att man kommit en bra bit på vägen.
Precis, GMAT testar inte intelligens utan ens förmåga att på ett strukturerat och rationellt sätt svara på en mängd frågor under tidspress. Hela testet handlar om att lära sig en liten mängd grundkunskap och sedan mängder med genvägar som gör att man kan lösa liknande problem på ett snabbt och korrekt sätt. De svåra sannolikhetsfrågorna återspeglar detta då de är omöjliga att lösa på 2-3 minuter utan inlärda formler och förenklingar. Har man gått ut gymnasiet har man alla mattekunskaper man behöver för att lösa alla mattefrågor som kan tänkas komma, även om man kanske inte tror det när man väl ser en fråga.
Citera
2012-03-10, 15:42
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Om jag skall vara ärlig och ge mitt om möjligt lite okonventionella råd, skulle jag faktiskt säga:
Att läsa mycket text kan absolut hjälpa att förbättra språkfärdigheter, men det är inte optimalt. Det är väldigt passivt lärande att läsa sig till kunskap som språk. Det är först när man aktivt försöker praktisera kunskapen som man faktiskt lär sig. Exempelvis är svenskar väldigt duktiga på att förstå och läsa engelska, men när det kommer till att själva prata blir det ofta väldigt bristfälligt.

Det är lätt att ge ett sånt här råd, men desto svårare att faktiskt konsekvent göra det. Men jag skulle säga att försöka skriva själv kommer antagligen ge bäst resultat på förbättring. Så kom på något sätt där du själv får aktivt använda språket. Du kan gå med i något engelskt forum som diskuterar mycket grammatik, eller så kan du försöka skriva på egen hand.

Det var bara mina two cents.

Har du något förslag på ett sådant forum?
Citera
2012-03-11, 16:19
Medlem
pernil90s avatar
Citat:

gmatclub.com är väl ganska känt afaik
Citera
2012-03-13, 14:14
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:

Som pernil90 sa så skulle även jag rekommendera gmatclub.com. Det finns också beatthegmat.com som är populärt (Jag föredrog gmatclub.com, men det är eventuellt en smaksak.)

Jag kom in ett åtal gånger på wordreference.com när jag googlade efter svar på funderingar, men jag var inte aktiv där - därför kan jag inte säga om sidan är bra eller inte. Jag var inne en del på ett annat forum också utan att vara aktiv, men jag kan tyvärr inte komma ihåg vad den sidan hette.
Citera
2012-03-15, 19:09
Medlem
Bucketshops avatar
Började idag min resa mot att skriva GMAT i slutet av maj med att göra ett provtest. Pga. tekniska problem var det bara quant jag lyckades göra klart. Fick endast 36 och kände att det var lurigare än vad jag hade räknat med, så tänkte höra vad andra fick på första försöket och hur pass lätt det är att öka till ~45?
Citera
2012-03-15, 19:19
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Började idag min resa mot att skriva GMAT i slutet av maj med att göra ett provtest. Pga. tekniska problem var det bara quant jag lyckades göra klart. Fick endast 36 och kände att det var lurigare än vad jag hade räknat med, så tänkte höra vad andra fick på första försöket och hur pass lätt det är att öka till ~45?

Det ska inte vara några problem att öka dig till den nivån ifall du lägger ner tillräckligt med tid. Under mitt första test landade jag på Q40 och på sluttestet slutade jag på Q45 (Jag vet att det inte är speciellt bra, men att lära sig alla GMAT-tips-och-trix hjälper en väldigt mycket).

Mitt råd är:
- Gör upp en plan för hur du vill disponera din studietid fram till testtillfället.
- Gör uppgifter. Gör du fel, så kolla vad du gjorde fel och gå igenom de rätta svaren tills du förstår. Gör det även med uppgifter som du inte var helt säker på men ändå lyckades svara rätt på.
- Skriv ett antal testprov (gärna under de tidsramar man har vid testtillfället)
- Skit i att plugga märkbart på AWA
Citera
2012-03-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Oerhört mycket av GMAT-matten handlar bara om olika trix och knep för att snabbt lösa problem.

Skaffa Manhattan GMAT och mästra varje del inom matematiken (geometri, algebra och så vidare).

Aktivera dig tidigt på gmatclub så kommer du efter en tid få tillgång till deras matematiktester, de kan du börja köra när du konsekvent ligger på Q45-Q47 och vill upp den sista biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in