Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
Hej!

Helt ny i GMAT-världen och har således lite funderingar. Jag genomförde nyligen ett gammalt prov på GMATs officiella hemsida utan några förberedelser och fick 560 i score. Min ambition är att ta mig in på masterprogrammet i finans alternativt accounting på HHS.

- Hur skulle ni säga att min startpunkt med en score på 560 står sig?
- Hur mycket kan man räkna med att höja sig? Jag har möjligheten att dedikera 20-25h/veckan nu i 2-3 månader framöver och eventuellt även över sommaren.
- Hur bör man lägga upp sina studier för att förbättra sitt resultat? Jag förstår att detta är individuellt, men om någon skulle kunna peka mig i rätt riktning vore det uppskattat!

Tack på förhand.

Jag började på 560 och körde heltidsplugg i en månad (40 timmar per vecka) och lyckades höja mig till 710 på testprovet och 680 på riktiga provet. Det räckte för att få offer på HHS MSc Accounting and Financial Management för några år sedan (Jag sökte inte MSc Finance men den är överlag svårare att komma in på så vet inte om mitt resultat hade räckt).

Jag gjorde följande: (FB) Gmat - Graduate Management Admission Test
Senast redigerad av Although1 2021-04-11 kl. 10:02.
Citera
2021-04-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Jag började på 560 och körde heltidsplugg i en månad (40 timmar per vecka) och lyckades höja mig till 710 på testprovet och 680 på riktiga provet. Det räckte för att få offer på HHS MSc Accounting and Financial Management för några år sedan (Jag sökte inte MSc Finance men den är överlag svårare att komma in på så vet inte om mitt resultat hade räckt).

Jag gjorde följande: (FB) Gmat - Graduate Management Admission Test

Stort tack för svar! Jag kommer definitivt ha användning av din strategi i mina GMAT-förberedelser.

Får man passa på att fråga vad som fick dig att välja Accounting and Financial Management över Finance?
Citera
2021-04-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vet inte vad som krävs nuförtiden för programmen du listar men känns ändå som att du har rätt goda förutsättningar. Tror "det brukar sägas" att folk normalt höjer sig 100-150 poäng med träning så ifall vi litar på det så borde du hamna krig 650-700 vilket borde räcka?

Sen beror det lite på varför du fick ditt resultat. Är du extra svag på en specifik del eller är du jämn över alla delar? Ifall det enbart är en del du är rejält svag på är det rimligtvis lättare att plugga stenhårt på just den och höja dig rejält.

När det kommer till att plugga tror jag det är viktigt att vara ärlig mot dig själv. Analysera ditt första resultat och kolla vilka delar du var bra på och vilka du var dålig på och bygg upp din plan utifrån den. Jag var exempelvis usel på SC och RC men rätt stabil på quant så då var jag tvungen att lägga majoriteten av tiden på att plugga på verbal, och i synnerhet SC och RC. Skaffa Manhattan-böckerna och dra igenom dom pärm till pärm (grundligare på delar du är bra på och noggrannare på delar du är dålig på). Leta upp extramaterial på delarna du är dålig på (gmatclub.com har exempelvis en riktigt bra pdf för grammatikdelen som jag behövde träna på, dom har säkert mer material för andra delar ifall det är andra delar du behöver träna på).

När du väl kört igenom böckerna och har hyfsad koll på det mesta kan jag varmt rekommendera gmatclubs forum, i synnerhet delarna där folk användarna analyserar frågor för att komma fram till varför ett visst svar är det rätt. Det är väldigt nyttigt när du känner att du har en bra grund.

Se också till att göra provtesterna lite då och då. Det ger dig dels en check för att se ifall du utvecklats och dels för att det ger dig också på att disponera tiden samt hålla koncentrationen en längre tid. Det är stor skillnad på att lösa mattetal när du sitter själv utan tidspress och att lösa samma mattetal när du redan suttit i två timmar och vet att tiden börjar rinna ut.

Stort tack för ditt svar!

Ja, spontant tror jag också det bör räcka. Sen beror det givetvis på hur ens meriter ser ut i övrigt.

Jag fick sämre på verbal än quant, så det blir där jag får lägga ≈ 2/3-delar av min tid. Manhattan-böckerna är införskaffade och jag kommer börja förberedelserna imorgon. Planerar att ta mig igenom dem under kommande 4 veckor för att sedan göra ett nytt prov och se vilka framsteg jag gjort. Utifrån resultatet där kommer jag sedan använda mig av OG samt GMATForum för att repetera svaghetsområden och jobba ytterligare på detaljer. Sen kommer jag inkorporera fler och fler gamla tester ju närmare provtillfället jag närmar mig (planerar att skriva i juni).

Förhoppningsvis tar denna strategi mig i mål!
Citera
2021-04-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
Stort tack för svar! Jag kommer definitivt ha användning av din strategi i mina GMAT-förberedelser.

Får man passa på att fråga vad som fick dig att välja Accounting and Financial Management över Finance?

Lärde mig under GMAT-studierna att kvant-delen inte är min starkaste sida, så kände att jag skulle ha svårt med matematiken i ren Finance. Min undergrad var mer fokuserad på Accounting så kände att jag kunde bygga vidare på det.

I slutändan valde jag dock en annan utbildning som var mer 50/50 Accounting och Finance på en annan skola utomlands.
Citera
2021-05-02, 11:09
Medlem
För er som använt er av GMAT OG Guide, räcker det med 1 bok "GMAT Official Guide" eller rekommenderas att använda sig av "bundle" med alla 3 böcker? Köpte ni de fysiska/digitala böckerna eller rekommenderar ni att man laddar ner dem gratis online?

Tack på förhand!
Citera
2023-08-22, 14:15
Medlem
Funderar på att läsa en master på GU hösten 2024, och såg att de använder sig av GMAT.

Någon som har skrivit det senaste året, för ansökan till master på svenskt universitet?

Och har inte orkat läsa igenom tråden, då jag ser att många av inläggen har något år på nacken. Men generella tips och trix mottages tacksamt!
Citera
2024-10-13, 19:18
Medlem
Hur svårt är det att hamna bland top 10% egentligen? När jag kikar på andras studieupplägg sitter de ofta minst 3 mån innan och pluggar nästan heltid. Tänkte själv köra stenhårt plugg 2v och sedan skriva, enbart genom att göra övningsfrågor från officiella guiden. Är jag överoptimistisk eller är det alla andra som överdriver?
Citera
2025-11-27, 17:16
Medlem
Cervidaes avatar
Skrev mina två första "practice tests" idag och igår (mba.com GMAT Focus).

Skrev 595 respektive 645. Andra gången gick tidshanteringen lite bättre, men stressigt var det fortfarande.

Verbala tyckte jag var lätt och skrev nittionionde respektive "hundrade" percentilen (vilket i min mening inte finns, men så stod det), så det var ju skönt.

Däremot gick kvanten horribelt. Jag trodde mig efter att ha presterat väl på HP för några år sedan vara okej på matte, men uppenbarligen var GMAT långt över min nivå. Nittonde percentilen första provet, femtionde andra provet. Även på andra provet, då jag trodde mig ha koll på tiden, lämnade jag två frågor obesvarade, och fick flera fel på de jag besvarat.

Har någon här på FB tips för hur man snabbast jobbar upp kvanten? Gäller det bara att skriva en massa gamla prov, och isf varför är det så svårt att hitta ett tentamensarkiv online? Ska man kanske damma av sina gamla matteböcker från gymnasietiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in