Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Vet inte vad som krävs nuförtiden för programmen du listar men känns ändå som att du har rätt goda förutsättningar. Tror "det brukar sägas" att folk normalt höjer sig 100-150 poäng med träning så ifall vi litar på det så borde du hamna krig 650-700 vilket borde räcka?
Sen beror det lite på varför du fick ditt resultat. Är du extra svag på en specifik del eller är du jämn över alla delar? Ifall det enbart är en del du är rejält svag på är det rimligtvis lättare att plugga stenhårt på just den och höja dig rejält.
När det kommer till att plugga tror jag det är viktigt att vara ärlig mot dig själv. Analysera ditt första resultat och kolla vilka delar du var bra på och vilka du var dålig på och bygg upp din plan utifrån den. Jag var exempelvis usel på SC och RC men rätt stabil på quant så då var jag tvungen att lägga majoriteten av tiden på att plugga på verbal, och i synnerhet SC och RC. Skaffa Manhattan-böckerna och dra igenom dom pärm till pärm (grundligare på delar du är bra på och noggrannare på delar du är dålig på). Leta upp extramaterial på delarna du är dålig på (gmatclub.com har exempelvis en riktigt bra pdf för grammatikdelen som jag behövde träna på, dom har säkert mer material för andra delar ifall det är andra delar du behöver träna på).
När du väl kört igenom böckerna och har hyfsad koll på det mesta kan jag varmt rekommendera gmatclubs forum, i synnerhet delarna där folk användarna analyserar frågor för att komma fram till varför ett visst svar är det rätt. Det är väldigt nyttigt när du känner att du har en bra grund.
Se också till att göra provtesterna lite då och då. Det ger dig dels en check för att se ifall du utvecklats och dels för att det ger dig också på att disponera tiden samt hålla koncentrationen en längre tid. Det är stor skillnad på att lösa mattetal när du sitter själv utan tidspress och att lösa samma mattetal när du redan suttit i två timmar och vet att tiden börjar rinna ut.
Stort tack för ditt svar!
Ja, spontant tror jag också det bör räcka. Sen beror det givetvis på hur ens meriter ser ut i övrigt.
Jag fick sämre på verbal än quant, så det blir där jag får lägga ≈ 2/3-delar av min tid. Manhattan-böckerna är införskaffade och jag kommer börja förberedelserna imorgon. Planerar att ta mig igenom dem under kommande 4 veckor för att sedan göra ett nytt prov och se vilka framsteg jag gjort. Utifrån resultatet där kommer jag sedan använda mig av OG samt GMATForum för att repetera svaghetsområden och jobba ytterligare på detaljer. Sen kommer jag inkorporera fler och fler gamla tester ju närmare provtillfället jag närmar mig (planerar att skriva i juni).
Förhoppningsvis tar denna strategi mig i mål!