Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
pärlor för svin förvisso, men lägger du på 50 kr på slutpris (antag 0 moms) som går direkt till den producerande anställda så kostar likväl inte en tröjja på hm 1500 om den kostar 500 idag. "då kommer ingen köpa den framför den andra, som kostar 500". Nja, om folk stod inför valet Tröja A 500kr, 10 kr till barnslaven. Tröja B 550kr, 60 kr till barnslaven, ja då skulle nog väldigt många välja tröja B. givet att de nu nödvändigtvis måste ha en tröja, att andra alternativ saknas och att man inte har tillräckliga betänkligheter i övrigt vad gäller barnarbete så att man inte "syr sina egna kläder" som Lena PH.
De flesta prisargument vad gäller löne- & arbetsvillkor faller på det bristande informationsläget. tyvärr verkar inte kunder i allmänhet vara särskilt intresserade. "det man inte vet mår man inte dåligt av"-mentaliteten skadar en hel del, helt i onödan.
wtf, mate?
gmat är inte helt enkelt tycker jag. fick 600 och 5.0 på skrivdelen. mattedelen var där jag tappade poäng och hamnade i typ 36:e percentilen. i engelskadelen hamnade jag i 90:e.
mattedelen är mycket algebra och en del geometri. den som gjort högskoleprovet kommer att känna igen NOG-uppgifter som det finns en del av. hade man inga problem med dem på högskoleprovet blir det inte så stora problem här heller.
engelskadelen är rätt tung också. läsförståelsen är enkel, men sedan blir det lite knepigare. först och främst finns det en sorts uppgift där man ska läsa ett argument och sedan välja ett alternativ som bäst styrker argumentet, eller tvärtom. det överlägset svåraste enligt mig är dock delen där man får en lång mening att läsa. en del av meningen är understruken och uppgiften är att välja det alternativ som gör meningen korrekt. ser ut så här typ:
fredrock berättade för läsarna på flashback om hur ett gmatprov
ser ut, det var till hjälp för vissa, om än inte för alla
x ser ut, det var till hjälp för vissa, om än inte för alla
x ser ut, vilket var till hjälp för några om än inte för alla
x ser ut, som var till hjälp för vissa, men inte för alla
x ser ut, som var till hjälp för men inte för alla
x ser ut, vilket var till hjälp för vissa om än inte för alla
notera alltså att meningen som står kan vara rätt från början.
skrivdelen, eller analytical writing, består av två delar där du får 20(?) minuter på dig på vardera. den första uppgiften är att läsa ett argument rörande en specifik händelse, och sedan ska du diskutera huruvida argumentet är bra eller dåligt, vad som skulle kunna göra det bättre osv. ett exempel (förenklat!!!) är "glass säljer bäst på sommaren och dåligt på vintern. glassfabrikanter bör därför bara sälja glass på sommaren". den andra uppgiften är att diskutera rätt fritt utifrån ett påstående, typ "i en organisation är moroten alltid bättre än piskan". du förväntas komma med egna erfarenheter från detta, blir lite som en krönika. jag är väldigt stolt över mitt exempel. topic var att förändringar i en organisation kan leda till mer skada än nytta. jag drog exemplet om rickard palms mustasch för att understryka hur människor kan reagera överdrivet mot den ynkligaste förändrigen och att när företag gör nödvändiga förändringar måste dessa se till att förankras för att se till att företaget "inte odlar en mustasch". feel free to use it.
som sagt fick jag 600 och som jämförelsetal skrev jag 1.6 på högskoleprovet för 4 år sedan, en siffra jag tror att jag skulle kunna höja till 1.8 med lite matteplugg.