Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-24, 16:49
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Hur är matematikdelarna? Är det som på högskoleprovet; d.v.s att man inte behöver några direkta förkunskaper mer än matematik A?

Det jag känner att jag verkligen inte har en aning om är uppsatsdelen. Kan man klara sig nödhjälpligt med gymnasieutbildning och gammalt hederligt sunt förnuft? Har som sagt ingen aning om just uppsatsdelen.

Ingen?
Citera
2009-06-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Intressant tråd, jag ska skriva GMAT om något år för att söka till MBA. Har hört från många när jag var i SAT svängen att LSAT och framförallt MCAT ska vara mkt svårare än GMAT och att sistnämnda prov ska vara tämligen enkelt att nå en hög poäng på. Kaplans böcker är bra studiematerial inför GMAT.

Vad är LSAT och MCAT? Varför är de svårare än GMAT?
Citera
2009-07-12, 06:07
Medlem
Aekeis avatar
Jag ska skriva GMAT i slutet av sommaren och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Om folk är intresserade kan jag skapa en ny FAQ-tråd som tar upp lite mer om provets delar, struktur och hur man pluggar till provet. Skriv isf gärna vad ni vill veta.
Citera
2009-07-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Jag ska skriva GMAT i slutet av sommaren och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Om folk är intresserade kan jag skapa en ny FAQ-tråd som tar upp lite mer om provets delar, struktur och hur man pluggar till provet. Skriv isf gärna vad ni vill veta.

Jag hade gärna sett en sådan tråd, stämmer det att alla ens resultat på provet sparas i fem år och visas varje gång man söker till en skola som kräver det?
Citera
2009-07-12, 18:24
Medlem
skrivbord23s avatar
För de som söker till ett universitet som accepterar både GRE och GMAT (dvs att man själv får välja vilket man vill göra), så rekommenderar jag GRE. Detta för att skrivdelen på de båda proven är någorlunda lika vad gäller svårighetesgrad men den kvantitativa delen är något lättare på GRE än på GMAT. Med andra ord kan det vara lättare att få ett bra resultat på GRE.

Detta är vad jag hört av studenter utomlands och har själv gjort GRE. Minst 6 veckors förberedelse rekommenderas till GRE men jag klarade gränsen som krävs för att komma in på HHS masterprogram i sthlm med endast ett par timmars repetition av gymnasiematte --> och jag är INTE överdrivet matematiskt begåvad.

Bara lite tips
Citera
2009-07-12, 18:56
Medlem
pärlor för svin förvisso, men lägger du på 50 kr på slutpris (antag 0 moms) som går direkt till den producerande anställda så kostar likväl inte en tröjja på hm 1500 om den kostar 500 idag. "då kommer ingen köpa den framför den andra, som kostar 500". Nja, om folk stod inför valet Tröja A 500kr, 10 kr till barnslaven. Tröja B 550kr, 60 kr till barnslaven, ja då skulle nog väldigt många välja tröja B. givet att de nu nödvändigtvis måste ha en tröja, att andra alternativ saknas och att man inte har tillräckliga betänkligheter i övrigt vad gäller barnarbete så att man inte "syr sina egna kläder" som Lena PH.

De flesta prisargument vad gäller löne- & arbetsvillkor faller på det bristande informationsläget. tyvärr verkar inte kunder i allmänhet vara särskilt intresserade. "det man inte vet mår man inte dåligt av"-mentaliteten skadar en hel del, helt i onödan.
Citera
2009-07-12, 21:22
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
pärlor för svin förvisso, men lägger du på 50 kr på slutpris (antag 0 moms) som går direkt till den producerande anställda så kostar likväl inte en tröjja på hm 1500 om den kostar 500 idag. "då kommer ingen köpa den framför den andra, som kostar 500". Nja, om folk stod inför valet Tröja A 500kr, 10 kr till barnslaven. Tröja B 550kr, 60 kr till barnslaven, ja då skulle nog väldigt många välja tröja B. givet att de nu nödvändigtvis måste ha en tröja, att andra alternativ saknas och att man inte har tillräckliga betänkligheter i övrigt vad gäller barnarbete så att man inte "syr sina egna kläder" som Lena PH.

De flesta prisargument vad gäller löne- & arbetsvillkor faller på det bristande informationsläget. tyvärr verkar inte kunder i allmänhet vara särskilt intresserade. "det man inte vet mår man inte dåligt av"-mentaliteten skadar en hel del, helt i onödan.
wtf, mate?

gmat är inte helt enkelt tycker jag. fick 600 och 5.0 på skrivdelen. mattedelen var där jag tappade poäng och hamnade i typ 36:e percentilen. i engelskadelen hamnade jag i 90:e.

mattedelen är mycket algebra och en del geometri. den som gjort högskoleprovet kommer att känna igen NOG-uppgifter som det finns en del av. hade man inga problem med dem på högskoleprovet blir det inte så stora problem här heller.

engelskadelen är rätt tung också. läsförståelsen är enkel, men sedan blir det lite knepigare. först och främst finns det en sorts uppgift där man ska läsa ett argument och sedan välja ett alternativ som bäst styrker argumentet, eller tvärtom. det överlägset svåraste enligt mig är dock delen där man får en lång mening att läsa. en del av meningen är understruken och uppgiften är att välja det alternativ som gör meningen korrekt. ser ut så här typ:

fredrock berättade för läsarna på flashback om hur ett gmatprov ser ut, det var till hjälp för vissa, om än inte för alla

x ser ut, det var till hjälp för vissa, om än inte för alla
x ser ut, vilket var till hjälp för några om än inte för alla
x ser ut, som var till hjälp för vissa, men inte för alla
x ser ut, som var till hjälp för men inte för alla
x ser ut, vilket var till hjälp för vissa om än inte för alla

notera alltså att meningen som står kan vara rätt från början.

skrivdelen, eller analytical writing, består av två delar där du får 20(?) minuter på dig på vardera. den första uppgiften är att läsa ett argument rörande en specifik händelse, och sedan ska du diskutera huruvida argumentet är bra eller dåligt, vad som skulle kunna göra det bättre osv. ett exempel (förenklat!!!) är "glass säljer bäst på sommaren och dåligt på vintern. glassfabrikanter bör därför bara sälja glass på sommaren". den andra uppgiften är att diskutera rätt fritt utifrån ett påstående, typ "i en organisation är moroten alltid bättre än piskan". du förväntas komma med egna erfarenheter från detta, blir lite som en krönika. jag är väldigt stolt över mitt exempel. topic var att förändringar i en organisation kan leda till mer skada än nytta. jag drog exemplet om rickard palms mustasch för att understryka hur människor kan reagera överdrivet mot den ynkligaste förändrigen och att när företag gör nödvändiga förändringar måste dessa se till att förankras för att se till att företaget "inte odlar en mustasch". feel free to use it.

som sagt fick jag 600 och som jämförelsetal skrev jag 1.6 på högskoleprovet för 4 år sedan, en siffra jag tror att jag skulle kunna höja till 1.8 med lite matteplugg.
Senast redigerad av fredrock 2009-07-12 kl. 21:24.
Citera
2009-07-12, 22:01
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Vad är LSAT och MCAT? Varför är de svårare än GMAT?
lsat är för juridikstuderande och mcat för... läkarstuderande?
Citera
2009-07-13, 01:30
Medlem
Intressant om det dar tackar for infon! Har last pa sa mkt jag hittat utan att betala for det, om provet och hittade ett provtest som va gratis och riktigt larorikt som beskrev just det du skrev om. =)
Har ocksa skrivit hogskoleprovet och fick likvardigt resultat som dig och pluggade lite infor det speciellt svenska ord och som inte ar min starka del sa kan vaga upp lite kanske, kanner att hela provet ar i princip ett hogskoleprov med en jobbig engelskadel som ersatter svenska orddelen i princip som du sa fint beskrev dar uppe.

Det jag funderar over ar hur mycket tid du la pa att fa 600 poang pa provet sa man vet vart man bor lagga sig for att fa nat liknande resultat, kostar ju liiite mer att gora an hogskoleprovet sa ar inte sugen att gora det alltfor manga ganger dessutom bra att veta vad som kravs, skulle verkligen uppskattas Hur mycket mer pluggande tror du skulle kravas for lat saga 700 poang?

http://www.testprepreview.com/gmat_practice.htm typ dar kan man kolla vad det finns for delar exempelvis.
Citera
2009-07-13, 14:44
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrasil
Intressant om det dar tackar for infon! Har last pa sa mkt jag hittat utan att betala for det, om provet och hittade ett provtest som va gratis och riktigt larorikt som beskrev just det du skrev om. =)
Har ocksa skrivit hogskoleprovet och fick likvardigt resultat som dig och pluggade lite infor det speciellt svenska ord och som inte ar min starka del sa kan vaga upp lite kanske, kanner att hela provet ar i princip ett hogskoleprov med en jobbig engelskadel som ersatter svenska orddelen i princip som du sa fint beskrev dar uppe.

Det jag funderar over ar hur mycket tid du la pa att fa 600 poang pa provet sa man vet vart man bor lagga sig for att fa nat liknande resultat, kostar ju liiite mer att gora an hogskoleprovet sa ar inte sugen att gora det alltfor manga ganger dessutom bra att veta vad som kravs, skulle verkligen uppskattas Hur mycket mer pluggande tror du skulle kravas for lat saga 700 poang?

http://www.testprepreview.com/gmat_practice.htm typ dar kan man kolla vad det finns for delar exempelvis.
jag gjorde provtestet man fick med när man reggade sig typ fem gånger. nyttigt. har man bokat en tid SKA man göra det testet, annars är man dum i huvudet.

oj 700... jag har ingen aning om hur du ska få det, där blir det nog en hel del matteplugg. 700 är för långt ifrån mig för att jag ska ha en uppfattning om hur du ska nå det.
Citera
2009-11-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei

Gör det för helvete!! Jag är intresserad.

Några frågor också.

Det finns ett antal kurser för att förbereda sig inför provet. Vad leder det till att ta en sådan kurs? Är online-kurserna bra?

Vilka böcker är bäst när man ska förbereda sig? Vad kan man förvänta sig genom att studera dessa böcker.

Hur mycket kostar testet? Kan man ta det i Sverige?
Citera
2009-11-17, 18:18
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Gör det för helvete!! Jag är intresserad.

Några frågor också.

Det finns ett antal kurser för att förbereda sig inför provet. Vad leder det till att ta en sådan kurs? Är online-kurserna bra?

Vilka böcker är bäst när man ska förbereda sig? Vad kan man förvänta sig genom att studera dessa böcker.

Hur mycket kostar testet? Kan man ta det i Sverige?

Varför skriva ett graduate test när man inte är graduate?

Rekommenderar starkt att man iaf. är i närheten av en bachelor när man skriver GMAT för bästa resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in