Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-08, 15:52
Medlem
Gjorde preptest för någon dag sedan. Fick 460. Det ser onekligen mörkt ut för HHS Känner väl att mina math fundamentals är bedrövliga, även om jag fick ca 50-60% rätt av alla frågor på provet och närmare 70% av de jag hann svara på. Hade dock räknat med bättre resultat baserat på den statistiken, och vet inte hur allvarligt att de faktum jag inte hann klart straffade mig.
Citera
2013-01-08, 16:31
Medlem
Tror att algoritmen straffar dig ordentligt om du inte hinner klart (särskilt om du missar mer än en fråga), så det är kanske inte kört för dig om du har ett högt verbal (även om sista dagen att skriva GMAT för HHS är 1 feb vilket kanske är lite tajt).

Angående statistiken så är det inte enbart antalet rätt som spelar in i poänguträkningen utan också vilka frågor du svarar rätt på (förenklat: att svara rätt på svåra frågor ger ett högre resultat jämfört med att svara rätt på enkla).
Citera
2013-01-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastiat
Tror att algoritmen straffar dig ordentligt om du inte hinner klart (särskilt om du missar mer än en fråga), så det är kanske inte kört för dig om du har ett högt verbal (även om sista dagen att skriva GMAT för HHS är 1 feb vilket kanske är lite tajt).

Angående statistiken så är det inte enbart antalet rätt som spelar in i poänguträkningen utan också vilka frågor du svarar rätt på (förenklat: att svara rätt på svåra frågor ger ett högre resultat jämfört med att svara rätt på enkla).
Gjorde egentligen preptestet ganska omotiverat. När jag kollade review på verbal så gick det riktigt bra, Satte nästan 100% långt inne på verbal, nästan 90% på 20 första frågorna. Sedan upptäckte jag att tiden rann ut och hoppade några frågor som reading comprehension och slutade med 4 obesvarade frågor. Rent statistiskt fick jag fler rätt än på quant, ändå fick jag 10 p mer på quant.

Jag förstår hur viktigt det är med tid, ska börja köra mer strikt med 2 min regel.

Matten är trots att den gick bättre, mitt största bekymmer. Är inte tillräckligt säker på fundamentals i stressade situationer som denna. Jag tror jag kan klara 600. Däremot känns 650 och över riktigt långt borta just nu. Vet inte riktigt vad man ska göra med 600 heller, finns ju ingen toppskola som man kan komma in med på detta resultat :P Och HHG går ju 480 utmärkt till...
Senast redigerad av studentnissen 2013-01-08 kl. 19:54.
Citera
2013-01-09, 22:57
Medlem
Tycker du skall gå igenom Manhattanseriens matteböcker då de fokuserar på just grundkunskaper och bra att ha "knep". Dessa knep är också bra för att få ner tiden per uppgift. Med bra disciplin så är det möjligt att gå igenom dessa på 1-2 veckor.

Ja att HHS skriver 600 på sin hemsida är ju ett skämt, lär ju aldrig tagit in någon som haft 600. Pratade med en på antagningsenheten och tydligen är ca 670 snittet i 2012:s klass.
Citera
2013-01-10, 19:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastiat
Tycker du skall gå igenom Manhattanseriens matteböcker då de fokuserar på just grundkunskaper och bra att ha "knep". Dessa knep är också bra för att få ner tiden per uppgift. Med bra disciplin så är det möjligt att gå igenom dessa på 1-2 veckor.

Ja att HHS skriver 600 på sin hemsida är ju ett skämt, lär ju aldrig tagit in någon som haft 600. Pratade med en på antagningsenheten och tydligen är ca 670 snittet i 2012:s klass.

HHS skriver att det krävs minst 600 för att vara behörig, inte att det räcker för att komma in . Men sätter man behörighetsgränsen högre, säg 650, finns det ju stor risk att man missar en hel del riktigt duktiga personer med grymma betyg/meriter men råkade bränna sig på gmat. En dålig dag på själva provdagen kan absolut få ner någon från 660 till 640, och plötsligt är man inte ens behörig längre.
Citera
2013-01-13, 00:21
Medlem
Lavios avatar
Ifall det verkligen är så att GPA spelar stor roll utöver GMAT så är jag fucked.. Jag har < 33% VG.. Gäller väl att försöka sätta 700+ för att de ens ska titta på min ansökan heh..
Citera
2013-01-13, 15:06
Medlem
Tjena! Skrev ett prep test genom Gmat programmet och det gick verkligen inte bra. Fick 250, jag vet, kasst. Var ändå ganska säker på att få höga poäng när det skulle komma till läs och ord förståelse, det är ju matten som brukar vara min dåliga sida. Fick en chock när jag såg hur det ligger till.

Tänkte söka in till accounting programmet på HGU om ett år, vill jobba lite just nu. Har gott om tid men jag vill sitta och plugga tills dagen D, så att jag inte tappar motivationen och jag undrar helt enkelt vad och hur det bästa sättet är att plugga inför själva provet. Jag vill förbättra allt som ingår i provet. Siktar på minst 450 och uppåt. Det vill säga, jag måste få 200 poäng bättre om ett år.

Tacksam för svar!
Citera
2013-01-14, 15:15
Medlem
Lillknoddens avatar
Ni som har skrivit GMAT, var det någon av de kurserna ni läst på universitetet som kom till bra användning? Statistik, matte eller någon språkkurs kanske?
Citera
2013-01-15, 12:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Ni som har skrivit GMAT, var det någon av de kurserna ni läst på universitetet som kom till bra användning? Statistik, matte eller någon språkkurs kanske?

Nje, men kan tänka mig att har man läst engelska är man (förhoppningsvis) en jävel på att läsa långa halvtrista engelska texter vilket definitivt bör underlätta för gmat. Kan man dessutom sin grammatik underlättar det ju en hel del också. Men att du skulle ha någon nytta av universitetsmatte har jag väldigt svårt att se.
Citera
2013-01-16, 10:33
Medlem
Columbias avatar
Hur ser det ut med förvaringsutrymmen i testcentret vid Handelshögskolan i Göteborg? Kommer ned från Stockholm och tänkte bl a ta med en 13 tums laptop (tunn).
Citera
2013-01-16, 10:48
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Hur ser det ut med förvaringsutrymmen i testcentret vid Handelshögskolan i Göteborg? Kommer ned från Stockholm och tänkte bl a ta med en 13 tums laptop (tunn).
Du får ett skåp till dina grejer.
Citera
2013-01-16, 12:01
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Du får ett skåp till dina grejer.

Kanon. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera