Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Tack för svaret!
Somsagt så är jag ganska ung fortfarande och tror att jag framförallt kommer kunna förbättra mina matematiska färdigheter på universitet och de resterande 2 åren av gymnasiet. Men svaga sida är engelskan kan du rekommondera hur man tränar upp den lite passivt någon timme i veckan?
Ska jag läsa böcker eller artiklar t.ex.?
Jag är fullt medveten om att det är ett högt mål men jag satsar alltid högt inom den akademiska världen och satsar jag mot himlen så når jag iallafall trädtopparna.
Om jag skall vara ärlig och ge mitt om möjligt lite okonventionella råd, skulle jag faktiskt säga:
Att läsa mycket text kan absolut hjälpa att förbättra språkfärdigheter, men det är inte optimalt. Det är väldigt passivt lärande att läsa sig till kunskap som språk. Det är först när man aktivt försöker praktisera kunskapen som man faktiskt lär sig. Exempelvis är svenskar väldigt duktiga på att förstå och läsa engelska, men när det kommer till att själva prata blir det ofta väldigt bristfälligt.
Det är lätt att ge ett sånt här råd, men desto svårare att faktiskt konsekvent göra det. Men jag skulle säga att försöka skriva själv kommer antagligen ge bäst resultat på förbättring. Så kom på något sätt där du själv får aktivt använda språket. Du kan gå med i något engelskt forum som diskuterar mycket grammatik, eller så kan du försöka skriva på egen hand.
Det var bara mina two cents.