Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Å andra sidan hade Markions motståndare också en agenda: Att visa att Markion hade fel, och framhålla att deras egen kristologi var den rätta.
Har man en agenda och tänker förfalska en text i en helig skrift så är det mer troligt att man väljer att lägga till saker till texten än att man väljer att ta bort saker. Det är nämligen större risk att någon upptäcker att deras favorit-avsnitt saknas, än att någon upptäcker att nya avsnitt smugit sig in. Så det är mer troligt att det var Markions motståndare som förfalskade Markions evangelium än att Markion förfalskade Lukas-evangeliet.
Skillnaden är att det var Markion som introducerade något nytt i viss mening. Uppfattningen som Markions motståndare, i det här fallet den katolska kyrkan, representerade, dvs att Jesus var en människa av kött och blod, var ju en ståndpunkt som förenade kyrkan med mer marginaliserade judiska grupper som nasarener och ebioniter( åtminstone i de tidiga århundradena). Ja, även kristendomens motståndare var eniga på den punkten.
Med tanke på Markions starka motstånd mot den judiska lagen, de judiska profeterna, ja, judarnas Gud överhuvudtaget, så tycker jag personligen att det verkar mest sannolikt att Markion hade störst intresse och mest att vinna på de tillägg han gjorde, för det handlade inte enbart om att han anklagats för att tagit bort delar ur evangeliet( åtminstone enligt de citat vi har från bl.a Epiphanius). De var många gånger mycket subtila, om än av avgörande betydelse för hans teologi.
Men vad jag tycker är viktigast att ta till sig av den här diskussionen, är inte vilken version som var mest korrekt, utan att evangelierna redan var i omlopp och hade varit det sedan långt innan Markion ens vigts till biskop. De här är, tror jag, ett av skälen till att den stora majoriteten forskare daterar de fyra kanoniska evangelierna så tidigt som man faktiskt gör.