Tubbo skrev:
Citat:
Varför just Jesus existens, som är så mycket bättre belagd än övriga predikanters, skall ifrågasättas förstår jag inte.
Kanske för att hans efterföljare har skapat den största religionen världen sett?!
Tubbo skrev:
Citat:
Jag tycker ditt resonemang är helt sjukt om jag ska vara ärlig. […] jag fattar jag inte hur du inte kan säga att stödet för Jesu existens är mycket starkt. Det tycker jag är att blunda för fakta.
Jag hade hoppats att slippa det här, och jag vet inte om det är nån idé, men för att visa vad mitt sjuka resonemang bygger på:
Det här är det avsnitt i Plinius d.y. brev där Kristus nämns (försökte hitta den på svenska på nätet, men misslyckades):
"Those who denied that they were or had been Christians, when they invoked the gods in words dictated by me, offered prayer with incense and wine to your image, which I had ordered to be brought for this purpose together with statues of the gods, and moreover
cursed Christ — none of which those who are really Christians, it is said, can be forced to do — these I thought should be discharged. Others named by the informer declared that they were Christians, but then denied it, asserting that they had been but had ceased to be, some three years before, others many years, some as much as twenty-five years.
They all worshiped your image and the statues of the gods, and cursed Christ."
Plinius tvingade de här kristna att tillbe kejsarens bild och de romerska gudarnas statyer och att förbanna Kristus.
Låter det som om de förbannade en mänsklig vandrande predikant eller någon som de uppfattade som gud? Jag tycker svaret är uppenbart.
De tvingades förbanna den gud de dyrkade och istället dyrka de romerska gudarna.
Inget bevis för en historisk person.
Tacitus: " Nero fastened the guilt of starting the blaze and inflicted the most exquisite tortures on a class hated for their abominations, called Christians [Chrestians] by the populace.
Christus, from whom the name had its origin,
suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators, Pontius Pilatus, […] ."
Ja, här pratar Tacitus om en människa som blev dömd till döden. Men då blir frågan, hade Tacitus egna källor eller skrev han ner det han hade hört av de kristna. Han nämner ingen källa.
Kopierade han från officiella romerska källor? Varför kallar han då PP för prokurator? Han var prefekt. Det talar för en kristen källa.
"Så länge möjligheten finns [att Tacitus upprepar vad de kristna själva sade] så är passagen värdelös" (Charles Guignebert: Jesus, University Books, New York)
RT France: "Den korta notisen i Tacitus Annaler nämner bara hans titel, Kristus, och hans avrättning i Judeen på order av Pontius Pilatus. Det finns ingen anledning att tro att Tacitus baserar detta på oberoende information - det är vad kristna i Rom i början av andra århundradet sade.
Suetonius och Plinius, tillsammans med Tacitus, vittnar om närvaron av kristna i Rom och andra delar av imperiet […] men adderar ingenting till vår kunskap om deras grundare. Ingen annan hednisk referens till Jesus kan dateras före år 150, efter det är det mer troligt att alla källor är kristen propaganda än oberoende källor." (
http://www.leaderu.com/truth/1truth21.html)
Suetonius är kort, jag kör honom med:
"As the Jews were making constant disturbances at the instigation of Chrestus, he [Claudius] expelled them [the Jews] from Rome"
Vilket bevis! Jesus var i Rom år 121 och eggade upp judarna!
Ja, den här är verkligen sjuk… Jag behöver nog inte kommentera den mer.
Det här blev långt. Men istället för att bara påstå saker (om starka bevis t.ex.) kan det vara värdefullt att se vad källorna verkligen säger.
Jag tycker verkligen inte att detta är starka bevis, inga bevis alls faktiskt. Sen må jag vara hur sjuk som helst…