Citat:
Apostlagärningarna 9 berättar om hur Jesus och Paulus träffades och samtalade. Det finns sedan två skildringar av detta möte av Paulus själv i Apg 22 resp. 26. Jesus kallade enligt dessa skildringar Paulus att vara hans apostel.
Det är riktigt att hos Paulus inte finns (mer än ett fåtal) citat av Jesus. Men utan Jesus ingen Paulus. Man kan jämföra med hur 1600-talsdogmatikern Johann Gerhard sällan citerar Martin Luther, medan hans lära ändå är luthersk, präglad av Luthers undervisning.
Det är riktigt att hos Paulus inte finns (mer än ett fåtal) citat av Jesus. Men utan Jesus ingen Paulus. Man kan jämföra med hur 1600-talsdogmatikern Johann Gerhard sällan citerar Martin Luther, medan hans lära ändå är luthersk, präglad av Luthers undervisning.
Kan du ge mig de ställen där Paulus faktiskt citerar Jesus?
Att Paulus t.ex. säger "gör mot andra det ni vill de ska göra mot er" är inget Jesuscitat utan står i lagen, alternativt finns att hitta hos de judiska lärda som Paulus studerade med.
Att sen Paulus själv ansåg han fick sitt budskap av Jesus i syner tycker jag är svårt att ge histororisk kredibilitet till, om man historiskt vill följa en linje från Jesus till Paulus.
2 Kor 12:8-9
8Tre gånger har jag bett Herren att den skall lämna mig i fred. 9Men han svarade: ”Min nåd är allt du behöver.” Ja, i svagheten blir kraften störst.
Detta låter igen som något som Paulus "kände" att Jesus sa till honom.
1 Kor 7:10De gifta ger jag denna föreskrift som inte är min utan Herrens: en hustru får inte lämna sin man – 11men gör hon det ändå, skall hon förbli ogift eller försona sig med mannen – och en man får inte skilja sig från sin hustru.
Även här har jag svårt att se det som ett direkt Jesuscitat.
En annan sak man bör tänka på att är att evangelierna skrevs efter Paulus brev. Jag anser att evangelierna är efterhandskonstruktioner. Det är därför de är anonyma.
Problemet är hela tiden att Paulus sa att han fått sitt budskap "direkt från Herren", inte från Petrus eller någon annan människa.
Gal 1: 11Jag försäkrar er, bröder: det evangelium som jag har förkunnat är inte något mänskligt påfund. 12Jag har inte fått det från någon människa, ingen har lärt mig det, jag har fått det genom en uppenbarelse av Jesus Kristus.
Från ett kristet perspektiv är det giltigt att säga så, men inte från ett historiskt.
Petrus och Paulus hade också olika evangelium. Vad Petrus evangelium exakt lärde vet vi inte, men det verkar inte ha avvikit så mycket från judendom. Jag tror att Petrus evangelium bland annat lärde att människokärlek är viktigare än lagen. Jag är säker på att det lärde NÅT som Paulus blev starkt berörd av. Men om det berodde på Jesus eller inte vet vi inte.
Det är egentligen svårt att komma runt hur det kom sig att Paulus kristendom skiljde sig från Petrus, om nu Petrus var "den lärjunge Jesus älskade mest".
Petrusbreven ses inte som historiskt trovärdiga heller.
Jag tycker det är väldigt konstigt att det är en sånt hål tiden efter Jesus, i ett historiskt perspektiv.