Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Tack för välkomnandet! I mån av tid och om det förekommer intressanta diskussioner, kommer jag säkert att fortsätta att debattera här på Flashback. Mitt deltagande har dock historiskt sett varit sporadiskt.
Mvh, Roger
Mvh, Roger
Din intelligens är fullkomligt remarkabel. Den är enastående på ett sätt som var vanligt förr, men numera är ytterst ovanligt (med tanke på hur folks hjärnor o minnen är så urusla idag, så blir man kanske otillständigt impad). Har läst din bok och måste beundra din sammanställning, den är mkt logisk och helt fantastiskt dokumenterad. Tyvärr är det också logiskt att stapla upp tusentals starka bevis för att den falska "Anastasia" var tsarens dotter. Många bevis var helt otvetydiga, men när DNS-proverna kom så visade det sig att hon var Franziska Schankowska.
Vilket jag varit övertygad om hela tiden, hur många författare och vetenskapsmän som än fnös åt detta. Jack the Ripper har snart inte begått ett enda av morden han anklagades för...och det går att "bevisa".
Jag tror att - trots att det förekommer falska dokument och 'himlabrev' etc genom historien - att folk faktiskt var mkt mindre lögnaktiga förr. Visst är det svårt att kombinera Paulus och Markus, och Johannes och Matteus, och synoptikerna överhuvudtaget. Att förutsägelser om Messias - och kombin Herrens Lidande Tjänare - har utövat inflytande på berättelserna om Jesus, vare sig han sagt det själv eller ej, därom råder väl inget tvivel.
Men hans ständiga hänvisandet till "skrifterna" (om han nu sagt det) stämmer inte övernes med de futtiga uppgifterna om 3e dagen etc. Lite vagt i Hosea, men sen? Det måste funnits andra skrifter där det sades ut tydligare, i Judas brev har vi ju ett av bevisen för att man ansåg Enoks bok som en 'skrift' och en del av det som lästes har säkerligen avlägsnats i kyrkan.
Thomasevangeliet har en poäng, nämligen om man jämför med den egendomliga liknelsen om manligt och kvinnligt, vilken förekommer som enda 'icke-synoptiska' citat i 2a Clemensbrevet. Mkt tyder alltså på att det citatet
visst varit godkänt, men inte gillats av kyrkan.
Trots att man måste bejaka mkt av det du skriver, var jag ändå som ateist övertygad om att Jesus funnits. Vad han sagt vet ingen, jag tror personligen att lärjungarna till Döparen sugits upp av Jesu skara, och blandat ihop deras respektive budskap, därav förklarande den egendomliga mixen av dom och kärlek, som är så frapperande motsägelsefull hos Jesus.
En hel del av miraklen är faktiska, det är inget konstigt att gå på vattnet t.ex, hans skinande aura, hans ögonblickliga botande (han var en mäktig healer) av svåra sjukdomar, och - på ett konstigt sätt hans uppståndelse - är naturvetenskapliga fenomen som kan förklaras med kvantfysik. Vi ska ju själva göra det han gjorde, ja mer än så. Och det har redan börjat i en jättelik skala.
Trots allt så är det så att Jesus HAR funnits, och (tyvärr) måste jag komma med floskeln att han fortfarande finns, ursäkta men 'Han lever i all evighet' för det är sant. I en sorts varande i rymden som inte går att förklara, men man kan koppla upp sig till Honom...
Jag har alltså aldrig varit kristen, och är inte 'frälst' vad det nu är, men att Jesus Lever, är inte ett talessätt, utan ett faktum. Det har inget med tro att göra, han lever som en ofattbar energiström vare sig man tror det eller ej. Vi har alla fått vår styrka, våra oerhörda energiströmmar från "Gud", och i dessa allra allra yttersta tider, så är det 'ödesbestämt' att all andlighet ska vara hatad av de "Newtonska" krafterna, samtidigt som fler och fler kapitulerar för den verklighet som inte går att dölja.