Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Och man har väl gissat att denna ordalikhet som väl syftar till att identifiera GT:s Vishet med Jesus kan ha haft att göra med att man ville understryka den teologiska poängen att Jesus inte endast tillfälligt och/eller skenbart uppfylldes av Guds vishet utan var dess inkarnation. Vet Roger Viklund eller Varangian mer om hur föreställningen om Visheten kan ha lämnat spår i NT:s framställning av Jesus?
Jo, fast vi har även den mycket kryptiska heliga ande. Något som även det kan vara den kvinnliga Visheten (eller Ashera om man vill spekulera lite mer).
Men visst jag menar att Jesus måste ses inom ramen för en sentida, helleniserad Vishetskontext. Dvs. Vishet och uppfyllande av lagen (dvs i form att få den perfekt) samt Messianska föreställningar om Människosonen, gudakungen etc.
Om han nu verklig existerade så finner jag det troligt att han såg sig just som detta, däremot finner jag Paulus teori om syndabocken och återuppståndelsen som något specifikt Paulskt.
Sedan som jag postade i mitt inlägg ovan så är i stort sett allt alla Jesus liknelser kopierade eller inspirerade från den äldre judiska Vishetstraditionen (kanske tydligast Syrak) så visst finns det en mycket tydlig koppling till Visheten i NT och hur Jesus framställs som en vis man.
Men som sagt, det är möjligt att han kom att bli betraktad av vissa som en inkarnation av den Visheten... Inte vare sig omöjligt eller ovanligt då vi befinner os i en turbulent synkretistisk tid av olika mysteriereligioner. Kan även funka rätt bra med gnostiska tankegångar.