2007-01-28, 21:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Det troliga är ändå, enligt min mening, att Paulus syftar på Jakob, Jesu bror, när han skriver "några från Jakob". Hade han syftat på någon annan hade han troligen preciserat sig - något som inte behövdes när det gällde den "Jakob" som alla kände till. Att Jakob var en av centralifigurerna i Jerusalem kan vi t ex läsa oss till i Apostlagärningarna

Hmm, ja kanske... Men Paulus borde varit i polemik med de judekristna och favoriserat Petrus.

Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Det tog tid innan lärjungarna tog in ett sådant uttalande...

Det köper jag inte, en sådant radikalt uttalade från Jesus borde satt sig i deras minnen.
Citera
2007-01-28, 21:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Här har vi skillnaden mellan Roger Viklund, en intelligent snubbe, och Varangian, en riktig idiot, och förmodligen ett troll:Tänk så olika svar man kan få från olika personer. Hon sa aldrig något om att ateister skulle vara dumma. Du kanske missade biten där hon erkände att hon själv hade varit ateist? Hur som helst, tack för ditt svar Roger. Det var intressant och fullt med information.

Haha, att du bara orkar lille gayis... Så hon gnällde inte på de som var kritiska till Jesus historiska existens? Vilken film kollade du på lillkillen?
Citera
2007-01-28, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Haha, att du bara orkar lille gayis... Så hon gnällde inte på de som var kritiska till Jesus historiska existens? Vilken film kollade du på lillkillen?
Ignore.
Citera
2007-01-28, 21:46
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ignore.

Ja, du är sannerligen duktig på att ignorera saker och ting lille vän.
Citera
2007-01-29, 05:16
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Läs exempelvis galaterbrevets andra kapitel. I Gal 2:12 ”Ty innan det kom några från Jakob, brukade han [Petrus] äta tillsammans med hedningarna.” Med ”några från Jakob” måste Jakobs grupp avses. Petrus (Kefas) var en av Jakob utsänd förkunnare.

Mvh, Roger

Galatians 2:12 For before that certain came from James, he did eat with the Gentiles: but when they were come,
he withdrew and separated himself, fearing them which were of the circumcision.

Syftar på judar.
Citera
2007-01-29, 05:22
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Sedan så nej, evangeliernas Jesus är mycket sannolikt en hellenistisk myt. Den är för lik övriga berättelser och är vidare tämligen full av motsägelser.

Däremot kan myten givetvis vara inspirerad av någon verklig person eller någon mystisk profet/rabbi i något sektliknande sammanhang.
Finns plenty exempel på liknande i historien.

Snack. Jesus uppfyller över 400 Gammal Testamentliga profetior, skicka PM så kan du få en lista för det behöver skickas med e-mail (lång lista).
Hellenistisk myt. Istället för att härja i den här tråden så kanske du skulle leva ditt tragiska liv för du kan inte ha många år kvar att leva så du kanske skulle spendera tiden på det istället för att käfta om något du inte tror på? För om jag inte ser fel så handlar tråden om "Bevis för att Jesus existerat" inte det som du håller på med i tråden.

Här har du förövrigt enda bevis som behövs:
http://av1611.org/resur.html
Citera
2007-01-29, 05:25
Bannlyst
Okej grabbar.. nu ska vi inte blanda in Beavis i den här diskussionen..

EDIT : lol.. är nog läggdags för mig, stod tydligen bevis
Citera
2007-01-29, 07:43
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
Galatians 2:12 For before that certain came from James, he did eat with the Gentiles: but when they were come,
he withdrew and separated himself, fearing them which were of the circumcision.

Syftar på judar.
Visst, men judar som var utsända av Jakob och detta gav tydligen Kefas kalla fötter.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-29, 09:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
Snack. Jesus uppfyller över 400 Gammal Testamentliga profetior, skicka PM så kan du få en lista för det behöver skickas med e-mail (lång lista).
Hellenistisk myt. Istället för att härja i den här tråden så kanske du skulle leva ditt tragiska liv för du kan inte ha många år kvar att leva så du kanske skulle spendera tiden på det istället för att käfta om något du inte tror på? För om jag inte ser fel så handlar tråden om "Bevis för att Jesus existerat" inte det som du håller på med i tråden.

Wow, mer kristen kärlek. Jag blir verkligen imponerad.

Ärligt talat grabben så ska du ta och och skita i om jag är intresserad av religionshistoria eller inte... Så kram på dig och skjut dig gärna i huvudet.
Citera
2007-01-29, 09:36
Bannlyst
Citat:
Wow, mer kristen kärlek. Jag blir verkligen imponerad.

Ärligt talat grabben så ska du ta och och skita i om jag är intresserad av religionshistoria eller inte... Så kram på dig och skjut dig gärna i huvudet.
Till skillnad från din ateistiska kärlek?
Citera
2007-01-29, 09:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Till skillnad från din ateistiska kärlek?

Nemen, du skulle väl ha mig på ignore gayis? Eller är du inte ledsen i ögat längre?

Gällande kärlek, så nej, jag har aldrig ens försökt vända andra kinden till. Däremot slår jag inte först.
Citera
2007-01-29, 09:40
Bannlyst
Citat:
Nemen, du skulle väl ha mig på ignore gayis? Eller är du inte ledsen i ögat längre?

Gällande kärlek, så nej, jag har aldrig ens försökt vända andra kinden till. Däremot slår jag inte först.
Vad synd. Det har dock hänt att jag gjort det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in