2014-01-28, 20:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Det finns också en ytterligare invändning mot denna teori, nämligen att vi saknar textstöd för att passusen hos Markus om att Jesus kom från Nasaret skulle vara ett tillägg. Detta är tyvärr något som gäller flera andra passager som man kan misstänka är ditlagda i efterhand (exempelvis Paulus’ ord att det var judarna som dödade Jesus) men där vi inte kan bekräfta den saken genom textfynd eller citat hos kyrkofäder, helt enkelt därför att om ändringarna har gjorts har det skett mycket tidigt. Det är då bättre när man rätt klart kan avgöra den saken som i fallet med äktenskapsbryterskan som ska stenas eller slutet på Markusevangeliet.
Vad finns det för skäl att misstro avsnittet om äktenskapsbryterskan? Jag antar att du menar Joh 8:3.
Citera
2014-01-28, 20:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ett annat alternativ är att det grekiska nazaraios (nasarén) stammar från hebreiskans netzer vilket betyder gren, spira (verbet), skott eller grodd. Ordet netzer förkommer i Jesaja 11:1 och skulle kunna vara det skriftställe som Matteus åsyftar. Detta netzer syftar på det skott som skjuter från kung Davids far Jesse eller Jishaj.

Jag vill nog påstå att det är tämligen uppenbart att Nasaré härstammar från netzer. Det finns inga profetior i GT som säger att messias skall komma från en by som heter Nasaret men däremot flera profetior där han likställs med en (rättfärdigt) skott.

Dessutom finns det ju intressant nog senare skriftställen (än Matt) där detta framgår, t.ex. i Upp:

16Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.”

Upp 22:16

Så sannolikt har just skaparen av Matteus gjort en blunder och trott att Jesus var från Nasaret (en by som skribenten måste känt till).
Citera
2014-01-28, 20:15
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad finns det för skäl att misstro avsnittet om äktenskapsbryterskan? Jag antar att du menar Joh 8:3.
Jag tänker på berättelsen i Johannesevangeliet 7:53–8:11 om äktenskapsbryterskan som Jesus räddar från att stenas genom att säga: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne”. Den saknas i alla återfunna evangelietexter äldre än 400-talet. Men så småningom dyker den upp och man för in den på åtminstone två olika ställen i Johannesevangeliet och berättelsen har återfunnits även i handskrifter av Lukasevangeliet. Jag tror att den äldsta bevarade grekiska (och latinska) handskriften innehållande detta textstycke är Codex Bezae (både på latin och grekiska) från ca år 400. Och stycket finns omnämnt av kyrkofader Didymos den blinde på 300-talet och denne bekräftar att pericope adulterae redan på hans tid förekom i flera handskrifter.
Citera
2014-01-28, 20:26
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag kollade just på bibeln.se, och det är rätt väsentliga skillnader mellan berättelserna om den tomma graven, men jag tror Maria från Magdala är med i alla fyra, i två eller tre är Maria Jakobs mor med. De träffar en herrens ängel i en av berättelserna, en man i en, två män i en annan. Petrus ser ut att ha varit med i en av berättelserna. Det som är konsekvent är att åtminstone en kvinna (Maria Magdalena) bevittnar den tomma graven. Bibel 2000-översättningen. Jag läste inte supernoga, men fick aldrig ens en känsla av att författaren (som ju skriver sin text decennier efter Jesu död, i ett annat land, på grekiska) skulle ha varit med.

I åtminstone ett av evangelierna springer kvinnorna iväg och berättar för lärljungarna vad de sett, i ett annat vågar de inte säga ett ord för att de var rädda (hur nu författaren vet det är ju en annan fråga).

Lite från minnet efter att ha sett Excavating the Empty Tomb som är en serie videoklipp som youtube-användaren TruthSurge gjort.

Citat:
Jag tror inte vi ska lyssna så mycket på de troende på FB i det här fallet.

Ville bara lägga till hur en troende förklarat det, men visst har du rätt.
Citera
2014-01-28, 20:33
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Fast det finns andra paralleller man kan dra. Ett exempel kan vara Robin Hood, som ju vissa, kanske till och med de flesta, forskare anser har funnits i verkligheten. Fast man kan inte säkert slå fast vilken av de förlagor man tänker sig som var förlagan, ej heller har de flesta personer som sägs verka tillsammans med Robin levt vid samma tid. Även om jag inte har någon direkt avvikande uppfattning vad gäller källäget och slutsatserna man drar, så hävdar jag att Robin Hood inte har funnits emedan Robin Hood är "mytens" Robin. Om myten har förlagor anser jag ändå att Robin Hood inte har funnits. Wilhelm Tell anses numera INTE ha funnits, men det är likväl möjligt att den legendariske schweizaren har en eller flera förlagor. Jag tycker att Jesusgestalten passar bra in i denna samling.

Jo, jag vill väl dra mig till minnes att jag sett en dokumentär(-miniserie?) som handlade om Robin Hood och vad för personer som lades fram som verklighetens Robin Hood. Det var väl runt en handfull som stämde mer eller mindre bra in och experterna var oense om vem som var bäst. Men kanske är det så att en av de tidigare fick vara grunden och så har man lånat lite från andra och strukit en del under tidens gång. Så kan jag mycket väl tänka mig är fallet både för RH och jesus. Angående WT så har jag så lite kunskap att jag inte ens vill spekulera.
Citera
2014-01-28, 20:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tänker på berättelsen i Johannesevangeliet 7:53–8:11 om äktenskapsbryterskan som Jesus räddar från att stenas genom att säga: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne”. Den saknas i alla återfunna evangelietexter äldre än 400-talet. Men så småningom dyker den upp och man för in den på åtminstone två olika ställen i Johannesevangeliet och berättelsen har återfunnits även i handskrifter av Lukasevangeliet. Jag tror att den äldsta bevarade grekiska (och latinska) handskriften innehållande detta textstycke är Codex Bezae (både på latin och grekiska) från ca år 400. Och stycket finns omnämnt av kyrkofader Didymos den blinde på 300-talet och denne bekräftar att pericope adulterae redan på hans tid förekom i flera handskrifter.
Intressant! Men jag förstod inte det sista du skrev om Didymus, kände han till avsnittet redan på 300-talet?
Citera
2014-01-28, 21:04
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Intressant! Men jag förstod inte det sista du skrev om Didymus, kände han till avsnittet redan på 300-talet?
Berättelsen verkar ha cirkulerat innan den infogades. Den finns bevittnad genom att den sägs ha förekommit i vissa äldre handskrifter på 300-talet och också kommenterats av andra men av de bevarade handskrifterna med denna berättelse är den äldsta från ca år 400 (om jag minns rätt). Och i de äldsta och bästa handskrifterna saknas berättelsen.
Citera
2014-01-28, 21:21
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Berättelsen verkar ha cirkulerat innan den infogades. Den finns bevittnad genom att den sägs ha förekommit i vissa äldre handskrifter på 300-talet och också kommenterats av andra men av de bevarade handskrifterna med denna berättelse är den äldsta från ca år 400 (om jag minns rätt). Och i de äldsta och bästa handskrifterna saknas berättelsen.

Ja du minns rätt, den första grekiska och latinska manuskriptet som har den historien är Codex Bezae (http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Bezae) från 400-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_the_woman_taken_in_adultery
Senast redigerad av kef71 2014-01-28 kl. 21:29.
Citera
2014-01-28, 21:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Texten dyker inte upp i kopior av Johannesevangeliet förrän runt år 1000 (enligt Bart Ehrman; jag orkar inte kolla själv, men har ingen anledning att misstro Ehrman) och är skriven i en helt annan stil än resten av texten. Det hade varit hemskt roligt om skämtet om stenen som jungfru Maria (som väl knappast var jungfrulig längre vid den tiden) slungade hade varit med.
Citera
2014-01-28, 21:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Något liknande tycks råda med Joh 5:4, som är ett avsnitt som åker in och ut i olika utgåvor.
Joh 1883 5:1
Därefter var en judarnas högtid (purimfesten), och Jesus for upp till Jerusalem.Men vid fårporten i Jerusalem ligger en damm, som på ebreiska äfven heter Betesda, med fem pelargångar. I dessa låg en stor mängd sjuka, blinda, halta, förtvinade, som väntade på att vattnet skulle röras. Ty en ängel steg tidtals ned i dammen och upprörde vattnet. Den som nu först steg ned i vattnet, sedan det hade blifvit upprördt, han blef helbrägda, med hvilken sjukdom han än var behäftad.
Just det fetstilta finns inte med i 1900-talets mer officiella svenska utgåvor. Det borttagna stycket tycks ha rönt samma öde, att inte ha återfunnits i de äldsta manuskripten? Men utan detta stycke blir början av kapitel 5 mycket svårare att förstå.

Gustaf Dalman skrev i 'Orter och vägar i Jesu lif' på sid 213:
I närheten af denna port, som man måste söka norr om templet (Neh. 3:1), visades senare som "fårdammen" en dubbeldamm, hvars form gaf förklaringen till pelargångarnas öfverraskande femtal därigenom, att den femte pelargången skulle löpt på tvären mellan de båda dammarna. Det är i hvarje fall samma dubbeldamm, om hvars hvirflar Pilgrimmen från Bordeaux berättar. Eucherius säger, att den ena dammen fylldes av vinterregnet och den andra innehölle rödt vatten. Sofronius (omkr. 610) nämner Fårdammen vid Marie födelses krypta, alltså intill Annakyrkan.
Redan på 300-talet hade man vid dammen byggt en kyrka, som äfven Madabamosaiken tycks angifva bredvid Annakyrkan. I närheten af Annakyrkan påträffades 1871 under ruinerna av ett kapell äfven en rymlig cistern (om 6 och 16 m.). Fortsatta gräfningar, som ännu 1914 icke voro slutförda, blottade spår af ännu en behållare söder därom.
Kanske ska man betrakta de kanoniska evangelierna som de kanoniska annalerna? Vilka bygger på berättelser och manuskript men som, särskilt när det gäller Joh, inte har något enhetligt ursprung?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-01-28 kl. 21:38.
Citera
2014-01-28, 21:46
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Texten dyker inte upp i kopior av Johannesevangeliet förrän runt år 1000 (enligt Bart Ehrman; jag orkar inte kolla själv, men har ingen anledning att misstro Ehrman) och är skriven i en helt annan stil än resten av texten. Det hade varit hemskt roligt om skämtet om stenen som jungfru Maria (som väl knappast var jungfrulig längre vid den tiden) slungade hade varit med.
Kan du möjligen uppge i vilken bok och på vilken sida han skriver detta?
Citera
2014-01-28, 21:53
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Kan du möjligen uppge i vilken bok och på vilken sida han skriver detta?

Tyvärr har jag bara en youtubevideo att gå på. Om han har fel vore det intressant att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in