Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Måste det inte betraktas som ganska sannolikt att:
- han hette Jesus
- hans mor hette Maria
- han kom från Nasaret
- han var samtida med Johannes döparen
- han bevistade synagogor och levde efter Moseböckerna
- han hade en liten skara lärjungar
- han predikade i byarna i Galiléen
- det ryktades att han botade sjuka
- han talade om ett kommande rike
- hans budskap handlade om tro och barmhärtighet
- han motarbetades av fariséer och präster
- han tog sina lärjungar till Jerusalem
- han arresterades och avrättades av Pilatus
- hans lärjungar förde vidare en berättartradion om honom
- farisén Saul omvändes och blev en förkristen ledare
Finns det relevanta invändningar mot detta?
Som jag skrev tidigare. Jag ser det absolut som en möjlighet att människan Jesus har funnits. Men att han skulle varit hitsänd av en gud är bara befängt att påstå. Han kan ha påstått de själv, det tvivlar jag inte alls på. Jag menar, hur många i modern tid har inte påstått sig själva vara hitsända av både det ena och det andra.
Att sedan historier ändras och förskönas under tidens gång är inget ovanligt. Vem vet, Maria kanske var prostituerad, blev på smällen och Josef tyckte synd om henne och tog hand om henne? När Jesus sedan skulle berätta för sina kompisar vem som var hans far så var det säkert ganska lämpligt att påstå att gud var det, då ingen kunde bevisa varken det ena eller det andra. Nu tror jag inte att alla dåtidens människor var helt tappade bakom flötet, men vissa trodde på honom.
Hur vanligt är det inte i dagens läge att barn hittar på saker om den förälder som inte bor med dem?
Men att säga något säkert om vem som helst från den tiden är enbart dumt då det i princip inte finns några bevis. Vi har mumier från det forna Egypten, så vi vet att vissa av de faraonerna existerade, vi har pyramiderna, vi har deras väggmålningar. Men från Jesus tid så finns det vad?