2014-02-01, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Men om Biblen nu är helt metaforiskt skriven, varför tro alls på vad som står där? Det kan ju betyda vad som helst egentligen, och hur kan man vara så otroligt säker på att det är just den egna tolkningen är den som är rätt?
det är just det som är "grejjen" med bibeln! att man kan tolka den lite hur man vill! hade det inte varit så så skulle den vara helt ointressant!
Citera
2014-02-01, 13:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men om Biblen nu är helt metaforiskt skriven, varför tro alls på vad som står där? Det kan ju betyda vad som helst egentligen, och hur kan man vara så otroligt säker på att det är just den egna tolkningen är den som är rätt?
Min uppfattning är att evangeliernas kärna inte är metaforisk annat än när det gäller liknelserna. En del metaforiska texter har lagts till som det verkar, men i övrigt läser jag evangelierna bokstavligt: det som lärjungarna berättade om Jesus var inte metaforer.

Det lättaste sättet att läsa evangelierna är att anta att alla mirakel och helanden är fusk eller bluff. Men genom vetenskap och teknik är mycket möjligt idag (som att sända folk till månen och prata med dem från jorden) vilket skulle ha låtit som fusk och bluff på Jesus tid. Och vad säger att bara mänsklig kunskap leder mot mirakelliknande företeelser?

Det är inte mycket man kommer att förstå av Jesus om man från redan från början filtrerar bort hans "kraftgärningar".
Citera
2014-02-01, 13:28
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Min uppfattning är att evangeliernas kärna inte är metaforisk annat än när det gäller liknelserna. En del metaforiska texter har lagts till som det verkar, men i övrigt läser jag evangelierna bokstavligt: det som lärjungarna berättade om Jesus var inte metaforer.

Det lättaste sättet att läsa evangelierna är att anta att alla mirakel och helanden är fusk eller bluff. Men genom vetenskap och teknik är mycket möjligt idag (som att sända folk till månen och prata med dem från jorden) vilket skulle ha låtit som fusk och bluff på Jesus tid. Och vad säger att bara mänsklig kunskap leder mot mirakelliknande företeelser?

Det är inte mycket man kommer att förstå av Jesus om man från redan från början filtrerar bort hans "kraftgärningar".

Tidigare här i tråden så har man skrivit att själva skapelsen är endast metaforiskt beskriven t.ex., men så menar du då att fallet inte är då?

Eller, så var alla helade människor med på det hela och fejkade sina sjukdomar och besvär. Den möjligheten lämnar du utanför.

Så enligt dig så gick Jesus verkligen på vattnet. Han satte sina fötter på vattnets yta och gick omkring som om det vore fastland. Det om något låter som en metafor om du frågar mig.
Citera
2014-02-01, 13:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad trevligt, den gamle gubben får en fräsch och ung kvinna som kan ta hand om honom på äldre dagar
Det är inte säkert att Josef var så jättegammal. Hans fru kan mycket väl ha dött i barnsäng, för en del av Jesus (styv?) bröder verkar inte vara mycket äldre än han själv.
Citera
2014-02-01, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Alla är vi söner av godheten. Gäller bara att ta fram sina inre styrkor och göra det bästa som människa.

Vad har det Jesus' historicitet att göra?
Citera
2014-02-01, 13:35
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Det är inte säkert att Josef var så jättegammal. Hans fru kan mycket väl ha dött i barnsäng, för en del av Jesus (styv?) bröder verkar inte vara mycket äldre än han själv.

Nu menade jag rent allmänt där man utövade den ortodoxa traditionen att shejker fick ta sig en annan kvinna ... Jag antar dessutom att inte vilken pojkspoling som helst fick titeln shejk.
Citera
2014-02-01, 13:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tidigare här i tråden så har man skrivit att själva skapelsen är endast metaforiskt beskriven t.ex., men så menar du då att fallet inte är då?

Eller, så var alla helade människor med på det hela och fejkade sina sjukdomar och besvär. Den möjligheten lämnar du utanför.

Så enligt dig så gick Jesus verkligen på vattnet. Han satte sina fötter på vattnets yta och gick omkring som om det vore fastland. Det om något låter som en metafor om du frågar mig.
Nu skriver jag om evangelierna, skapelseberättelsen är säkerligen en metafor. Men det som Jesus lärjungar berättade, tror jag, var att Jesus kom "gående" på eller ovanför vattenytan och att folk blev mättade av bröd och fisk som mirakulöst i stora mängder kom från halvtomma korgar. Det är inga metaforer.
Citera
2014-02-01, 13:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Måste det inte betraktas som ganska sannolikt att:

- han hette Jesus
- hans mor hette Maria
- han kom från Nasaret
- han var samtida med Johannes döparen
- han bevistade synagogor och levde efter Moseböckerna
- han hade en liten skara lärjungar
- han predikade i byarna i Galiléen
- det ryktades att han botade sjuka
- han talade om ett kommande rike
- hans budskap handlade om tro och barmhärtighet
- han motarbetades av fariséer och präster
- han tog sina lärjungar till Jerusalem
- han arresterades och avrättades av Pilatus
- hans lärjungar förde vidare en berättartradion om honom
- farisén Saul omvändes och blev en förkristen ledare

Finns det relevanta invändningar mot detta?

Vad har det med saken att göra?
Citera
2014-02-01, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

På en anna tråd läsar du mellan radarna. Ändras din position från tråd till tråd och vad har detta med Jesus' historicitet att göra?
Citera
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Nu skriver jag om evangelierna, skapelseberättelsen är säkerligen en metafor. Men det som Jesus lärjungar berättade, tror jag, var att Jesus kom "gående" på eller ovanför vattenytan och att folk blev mättade av bröd och fisk som mirakulöst i stora mängder kom från halvtomma korgar. Det är inga metaforer.

Så vissa delar är metaforer medans vissa inte är det? Hur kan man skilja på dem? Hur vet man vad som är vad? Nej just ja, man tar ju bara det som passar en själv bäst för stunden
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu menade jag rent allmänt där man utövade den ortodoxa traditionen att shejker fick ta sig en annan kvinna ... Jag antar dessutom att inte vilken pojkspoling som helst fick titeln shejk.
Som jag förstått ordet shejk i detta sammanhang så betydde det bara en man som respekterades för sitt sätt att leva. I andra sammanhang betyder shejk en förmögen man med mycket makt, men inte i detta fall. Josef var säkerligen inte särskilt rik, även om han som husbyggare kanske hade vad man idag kallar för en ordnad ekonomi.
Citera
2014-02-01, 13:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
På en anna tråd läsar du mellan radarna. Ändras din position från tråd till tråd och vad har detta med Jesus' historicitet att göra?
Att "läsa mellan raderna" är inte att läsa metaforer "mellan raderna". Det kan handla om vardagliga ting och underförstådda traditioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in