2017-04-12, 01:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jag skall försöka vara pedagogisk. Om någon skulle försöka bevisa samma händelse,vilket knappast går i det här fallet, och den beskrivs på samma sätt hos de tre synoptikerna så faller det för beroende kriteriet. Detta då de två senare i det fallet har skrivit av den förste. Men nu innehåller alla tre unikt material de är då en oberoende källa för detta material. Men jag tror att jag förstår var du tänker fel. Du förstår inte att när man pratar om källa så måste man även precisera vad det är källa för. Vilket påstående helt enkelt. När du väl insett detta så att förstår du även att en och samma text kan vara oberoende källa för vissa påståenden men inte för andra.

Jaha? Är källan kontaminerad av andra eller inte om den har lånat från andra?
Att den sedan inflikat andra historier spelar inge roll. En bevisat kontaminerad källa kan inte längre räknas som oberoende. Det är samma situation som när vittnen i en rättegång har samtalat med varandra om den händelse de ska bevittna - det spelar då ingen roll om de berättar om olika sekvenser i händelsen, det är ändå inte längre oberoende vittnesmål.

Citat:
På tvåan behöver du inte svara alls. Det är helt okay att du fortsätter att upprepa ditt rätt så skoljiga påstående att en kejsare med en tjugofyraårig regeringstid skulle uppfattats som en i raden redan av sin samtid.

Nej, jag skrev ju det. Det är inte jag som behöver svara. Det är du som antingen ljuger eller står för ditt ord.
Citera
2017-04-12, 01:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Till att börja med så måste man kunna värdera vad som är respektive inte viktigt för den tid där det skrevs. Och kunna skilja det för vad som eventuellt kan ses som viktigt 2000 år senare.Vi tar det igen 24 år som...

Jag skrev om källkritik, inte om bedömning av innehållet.
Hur kom du in på det, helt plötsligt?
Citera
2017-04-12, 08:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Severus har problem med objektivitets-konceptet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men det är tyvärr bara början.

Det räcker att påpeka, att Severus byggar luftslott på lösan sand.
Citera
2017-04-12, 08:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Severus har problem med objektivitets-konceptet.

Citat:
Exakt vad menar du med det ordet i det samanhanget.

Jag använder objektivitets-konceptet i dets vanliga akademiska betydelse.

Och den är du väl bekant med ... eller?
Citera
2017-04-12, 08:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej nej nu lyckas du missförstå igen. Jag för min del tror alltså att det är den tidiga kristendomens texter.Det vill säga tillkomna under den tidiga kristendomens tid vilket är det första seklet.

Kristendomen fanns inte under det första seklet, bästa pseudo-akademiker.
Citera
2017-04-12, 10:37
Medlem
Citat:
Kristendomen fanns inte under det första seklet, bästa pseudo-akademiker.
Jo den fanns även om den då var en helt färsk rörelse och naturligt nog skiljde sig rejält från senare tid. Bara från år 70 till 140 så är skillnaden rejäl. Men här får du nog motivera dig själv. När kan vi styrka de första församlingarna? Hur bör Paulus brev dateras? När bröt man med judendomen? När hade man en tillräckligt fast organisation för att börja utesluta kättarrörelser?

Samt slutligen har du akademiska referenser för senare dateringar för allt detta. Och om sådana saknas men du sitter på argumenten varför börjar du inte publicera. Skaffa hedersdoktorat och professur vet jag.
Senast redigerad av severus 2017-04-12 kl. 10:55.
Citera
2017-04-12, 10:39
Medlem
Citat:

Ditt sätt att använda ordet och att Smesos uppfattade det som ett kriterium för källkritik gör frågan berättigad. Varför jag upprepar den,
Citera
2017-04-12, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kristendomen fanns inte under det första seklet,

Citat:
Jo den fanns även om den då var en helt färsk rörelse och naturligt nog skiljde sig rejält från senare tid.

Kristendomen blev formulerad senare. Du refererar till Jesus-rörelsen.
Citera
2017-04-12, 10:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ditt sätt att använda ordet och att Smesos uppfattade det som ett kriterium för källkritik gör frågan berättigad. Varför jag upprepar den,

Frågar du om jag användar objektivitets-konceptet i akademisk betydelse?
Citera
2017-04-12, 11:05
Medlem
Citat:
Kristendomen blev formulerad senare. Du refererar till Jesus-rörelsen.
Då försöker du göra en poäng genom att märka ord. Dessutom på ett felaktigt sätt. Begreppet tidig kristendom går visst att använda om första århundradet. Dessutom påpekade jag uttryckligen att jag talade om perioden då de ännu uppfattade sig som en gren av judendomen.
Citera
2017-04-12, 11:06
Medlem
Citat:
Frågar du om jag användar objektivitets-konceptet i akademisk betydelse?
Nej om du förväxlade det med tendenskriteriet.
Citera
2017-04-12, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då försöker du göra en poäng genom att märka ord. Dessutom på ett felaktigt sätt.

Det är din sak om du vill kalla min demagogi-granskning och -kritik "att märka ord".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in