2009-11-10, 17:05
Medlem
Jocke_cs avatar
Jag har en liten fråga angående mina chanser att komma in:

Förra terminen så krävdes det 19.17 i BG för att komma in på juristlinjen i Uppsala.
Jag har nu sökt till våren till samma program, med betygen 19.10. Värt att notera är dock att det nu finns ca 50 färre platser. Hur goda är mina chanser att komma in?

Det är givetvis ingen här som vet till hundra procent, men skriv gärna vad ni tror utifrån erfarenhet och sannolikhetslära, hehe.
Citera
2009-11-10, 17:34
Medlem
mcdms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Jag har nu sökt till våren till samma program, med betygen 19.10. Värt att notera är dock att det nu finns ca 50 färre platser. Hur goda är mina chanser att komma in?.

Du har åtminstone bättre chanser än mig som bara har 18.7

Uppsala har 4.63 sökande / plats (förstahand) nu till VT10 jämfört med 3.53 sökande / plats (förstahand) som det var HT09. Detta tolkar jag som att det känns ganska otroligt att det blir en lägre antagningspoäng till UU VT10. Sen att det totalt nu finns fler platser till juristprogrammets start på vårterminen, tror jag istället speglas i att det var färre förstahandssökande till SU VT10 än det var VT09.. Dock är den totala ansökningssiffran till juristprogrammet på SU högre VT10 än VT09.
Citera
2009-11-10, 21:04
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Du har åtminstone bättre chanser än mig som bara har 18.7

Uppsala har 4.63 sökande / plats (förstahand) nu till VT10 jämfört med 3.53 sökande / plats (förstahand) som det var HT09. Detta tolkar jag som att det känns ganska otroligt att det blir en lägre antagningspoäng till UU VT10. Sen att det totalt nu finns fler platser till juristprogrammets start på vårterminen, tror jag istället speglas i att det var färre förstahandssökande till SU VT10 än det var VT09.. Dock är den totala ansökningssiffran till juristprogrammet på SU högre VT10 än VT09.

Du syftar alltså på juristlinjen i Uppsala (för att förtydliga det hela)?

Helvete, det är första gången jag ser en juristlinje ha högre antagningskrav p vårterminen än på höstterminen...
Citera
2009-11-10, 21:55
Medlem
mcdms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Du syftar alltså på juristlinjen i Uppsala (för att förtydliga det hela)?

Helvete, det är första gången jag ser en juristlinje ha högre antagningskrav p vårterminen än på höstterminen...

Självklart gäller det juristprogrammet i Uppsala (tråden heter ju trots allt Juristlinjen), förutom där jag har skrivit att det gäller för juristprogrammet i Stockholm..

Det är ju inget definitivt att antagningspoängen kommer höjas, jag säger bara att det är fler sökande per plats nu till VT10 än vad det var till HT09, baserat på det drar jag den personliga slutsatsen att poängen troligtvis inte kommer att sänkas, men det kanske är fler faktorer som spelar in på vart antagningspoängen landar?
Citera
2009-11-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vet int om detta är OT men svara ändå.

Var det verkligen en försvarare du hade?

Det är tingsrätterna som utser offentlig försvarare i respektive mål. De går enligt en lista där alla advokater inom tingsrättens domsaga som åtar sig upprdrag som offentlig försvarare finns förtecknade. Om ne person som skall ha off. försv. inte har begärt någon specifik så ringer en domstolsekreterar upp en advokat på listan och frågar om h*n vill ha ärendet och denne inte vill ha det så ringer man till nästa (hur nogranna man är med att fördela ärendena jämnt skiljer sig påtagaligt från tingsrätt till tingsrätt). Svårare än så är det inte.
ja, helt 100%

tack för svaret
Citera
2009-11-11, 20:21
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Självklart gäller det juristprogrammet i Uppsala (tråden heter ju trots allt Juristlinjen), förutom där jag har skrivit att det gäller för juristprogrammet i Stockholm..

Det är ju inget definitivt att antagningspoängen kommer höjas, jag säger bara att det är fler sökande per plats nu till VT10 än vad det var till HT09, baserat på det drar jag den personliga slutsatsen att poängen troligtvis inte kommer att sänkas, men det kanske är fler faktorer som spelar in på vart antagningspoängen landar?

Kan det inte vara så att de flesta med högre betyg än mina 19.10 redan kommit in på utbildningen?

Någon som vet några andra faktorer som kan spela in?
Citera
2009-11-12, 01:24
Medlem
Nu är jag lite förvirrad och undrar över att par saker som säkrt redan besvarats längre bak i tråden.

1. Kan man med, enbart HP resultatet komma in på juristlinjen? Dvs, kvittar det vad för betyg man har,bara man har ett grymt resultat på HP? (räknar inte behörighets ämnen)

2. På ett ungefär, vad måste man ha för HP resultat för att komma in på de olika skolarna i Sverige?

3. När man söker till en skola, vill dom ha något typ av personligt brev eller dylikt? Eller plockar dom ut elever efter resultat. (Betyg/HP)

Tacksam för svar.
Citera
2009-11-12, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Nu är jag lite förvirrad och undrar över att par saker som säkrt redan besvarats längre bak i tråden.

1. Kan man med, enbart HP resultatet komma in på juristlinjen? Dvs, kvittar det vad för betyg man har,bara man har ett grymt resultat på HP? (räknar inte behörighets ämnen)

2. På ett ungefär, vad måste man ha för HP resultat för att komma in på de olika skolarna i Sverige?

3. När man söker till en skola, vill dom ha något typ av personligt brev eller dylikt? Eller plockar dom ut elever efter resultat. (Betyg/HP)

Tacksam för svar.

1. Jepp
2. http://www.antagningsstatistik.se/
3. Hepp
Citera
2009-11-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
1. Jepp
2. http://www.antagningsstatistik.se/
3. Hepp

Tack!
Citera
2009-11-19, 00:42
Medlem
Varför vill du byta från örebro till uppsala? Jag har 1.5 på hp, har sökt till uppsala/sthlm/lund och har planerat att tacka nej till min plats för att ta örebro till hösten, närmre till familjen osv. Är utbildningen där undermålig eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag kommer börja om på en helt ny kula. Jag tror inte jag skulle få, men jag tänker nog inte ens ansöka om att få tillgodoräkna mig. Däremot känns det skönt att ha lite edge över de som är helt färska (inte läst JIK eller JÖK eller nått annat) första terminen eller så
Citera
2009-11-19, 00:54
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateque
Varför vill du byta från örebro till uppsala? Jag har 1.5 på hp, har sökt till uppsala/sthlm/lund och har planerat att tacka nej till min plats för att ta örebro till hösten, närmre till familjen osv. Är utbildningen där undermålig eller?
Det verkar råda hyfsat hög konsensus att Uppsala erbjuder en bättre juristutbildning än Örebro. Utbildningen i Örebro har väl bara funnits ett fåtal år? Uppsala har både renomerade professorer och en renommerad undervisningsform.
Citera
2009-11-19, 01:02
Medlem
Ja, det påstås det, men ingen verkar ha något konkret att grunda denna uppfattning på. Jag säger inte emot, jag efterfrågar bara stöd för att det nu är så. Jag känner lite att jag har ett livsavgörande val framför mig. Örebro lockar eftersom jag har alla mina vänner där, familj osv. Uppsala lockar p.g.a. det du just angav som skäl för att det är en bättre skola.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Hade helst av allt valt stockholm, men dum som jag är prioriterade jag uppsala som 1:a till våren och man kan inte omprioritera utan jag måste då stryka uppsala helt, och jag är inte säker på att 1.5 ger mig en plats i sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det verkar råda hyfsat hög konsensus att Uppsala erbjuder en bättre juristutbildning än Örebro. Utbildningen i Örebro har väl bara funnits ett fåtal år? Uppsala har både renomerade professorer och en renommerad undervisningsform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in