2013-07-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Gäller det på alla lärosäten? Någon som vet vad som gäller i Umeå?

Googla? Tog under 1 minut att mha google konstatera att även Umeå har handskrivna tentamen. Elever med behov av särskilda hjälpmedel får genomföra tentamen på annat vis efter ansökan/anmälan om det och godkännande.
Citera
2013-07-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
+ 1 på den. Ingen ABSOLUT ingen kommer ta dig seriöst om du inte har en macbook.
Whaat? Kan man inte ha "en vanlig" bara av en annan sorts? :P Kan väl inte vara så viktigt
Citera
2013-07-04, 14:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Får man skriva tentor på datorn på juristprogrammet eller gäller det att nöta med blyertspenna tills man får djävulsk kramp?
Det är inte så jobbigt som det verkar, man kommer in i någon typ av "tentabubbla" där man inte bryr sig om någonting som händer runt om. Varför det kan vara bättre att skriva på dator är att rättande lärare direkt ser vad jag har skrivit, i stället för att behöva tyda den oerhört fula handstil som jurister har.

Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Whaat? Kan man inte ha "en vanlig" bara av en annan sorts? :P Kan väl inte vara så viktigt
http://www.youtube.com/watch?v=0vBpcSEdcRc
Citera
2013-07-04, 15:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Det är ju inte tänkt att ge en korrekt bild av processföring heller, så det är nog ingen risk att någon tog/tar det som så? Däremot gav det och är menat för att få argumentera etc på ett helt annat vis än under ord. seminarielektioner - och det var det som var utmärkt roligt och lyste upp aptråkig konstitutionell rätt.

Jag trodde du tog det som en korrekt bild av hur det är att processa i och med att du ansåg dig ha hamnat rätt? Jag menar, det är inte precis som att yrkeslivet handlar om rättegångsspel ā la T1.

Men om så inte var fallet är allt gött.

Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Jag håller med dig om allt du säger. Vad jag undrar bara, med bakgrund av ditt svar, ser du denna situation som nationell eller bor du i storstaden? (förmodligen Stockholm). Det känns nämligen som att det lär vara betydligt enklare att få ett åtminstone välbetalt jobb i mindre städer.

Jag bor inte i sthlm men ja, det var i det området jag sökte, men sen vet jag inte om det är mycket enklare att få jobb utanför storstäderna. Visst finns det fler jurister i storstäderna men där finns också fler jobb.

Allt som allt vidhåller jag vad jag tidigare anfört i den här tråden: Betygshetsa. Ni kommer vinna på det och i yrkeslivet släpper all betygshets så det är under en begränsad tid man fokuserar på alla satans AB.
Citera
2013-07-04, 20:00
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses

Där jag studerar, är det en fantastisk syn att komma litet tidigare än alla andra till föreläsningarna för att åskåda den sedvanliga uppstarten av lysande äpplen. Alla har en litet självbelåten min och skrattar högt till föreläsarens kassa skämt.

Självklart kan du ha en vanlig dator.
Citera
2013-07-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag trodde du tog det som en korrekt bild av hur det är att processa i och med att du ansåg dig ha hamnat rätt? Jag menar, det är inte precis som att yrkeslivet handlar om rättegångsspel ā la T1.

Men om så inte var fallet är allt gött.

Ah, nejdå, inte alls så. Fast förstår att det kunde tolkas så - och då är reaktionen förståelig med.
Men det var första gången som pluggandet omsattes i något mer än en "torr" framställning i basgruppen, det var helt enkelt första gången det var ROLIGT. Trots att ämnet i sig var tråkigt. Nu handlade det inte om att leta fram "rätt" (i den mån det finns) svar och sammanställa det och helheten. Utan nu handlade det även om att argumentera för sin tolkning. Och det är DET jag tycker så mycket om med juridiken och alltid gjort - att oftast finns det inget solklart rätt eller fel, utan tolkningar av samma sak och svaret "beror på".

Men just den delen märks ganska dåligt när det handlar om att svara på en fråga om på vilka sätt ett EU-direktiv kan eller inte kan angripas på, vem som har talerätt och på vilka grunder en ogiltighetstalan kan väckas.
Citera
2013-07-05, 15:50
Medlem
Citat:
Rättegångsspel innan man läst processrätt är som att knulla innan puberteten, – det är säkert jättekul men ni vet inte vad ni gör och får ingen korrekt bild av hur det egentligen är. Nu kanske jag verkade lite grinig, men det är bättre att du får reda på det nu än att du senare under processrätten (eller gud förbjude i domstolen) inser att rättegångsspelet under T1 gav en felaktigt bild av processföring.

Kul! Har du en länk till citatet/tråden?

Det är nog lite som Mahmud säger: Här har vi alla AB rakt igenom, och har vi det inte så kanske man inte vill göra den saken känd bland grabbarna och tjejerna som uppnår "Flashbackmåttet".

Rent krasst tror jag faktiskt att man som nyexad jurist, i dagsläget, kan få det tufft, till och med om man på pappret skulle råka vara konkurrenskraftig. När jag väntade på att bli antagen till ting så testade jag på arbetsmarknaden mest för att se om någon skulle visa intresse, så jag kontaktade drygt tio byråer och sökte en del myndighetsjobb (visserligen spännande sådana), men fick inte en enda intervju och vissa återkopplade njiet och intet. Då kan jag på pappret i vart fall konkurrera ganska väl med nyexade jurister. Så det är nu med spänning jag väntar på att se hur det ska gå för mina kursare som kommit ikapp och börjar examineras, och med handen på hjärtat tror jag att en och annan kan ha en längre periods arbetslöshet och besvikelse framför sig. Vad man får komma ihåg är dock att en längre periods arbetslöshet och besvikelse resulterar flertalet utbildningar i, och det är trots allt inte det närmsta året efter ens examen som avgör hur de närmsta trettio blir.

Har precis samma erfarenhet och uppfattning som du så det blev tinget även för mig. Jag fick i alla fall en intervju men den ledde ingenstans. Sökte säkert 20-talet jobb i Stockholm. Räknar kallt med att man är mer attraktiv efter tinget annars blir det en svettig framtid.
Citera
2013-07-05, 16:11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Har precis samma erfarenhet och uppfattning som du så det blev tinget även för mig. Jag fick i alla fall en intervju men den ledde ingenstans. Sökte säkert 20-talet jobb i Stockholm. Räknar kallt med att man är mer attraktiv efter tinget annars blir det en svettig framtid.
Hur ser dina meriter ut på ett ungefär?
Citera
2013-07-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur ser dina meriter ut på ett ungefär?

I ett nötskal:

* Dubbelexamen (fil. kand i FEK, saknar mao. NEK för ek. kand) som jag läste in samtidigt som jag gick på juristprogrammet (som jag läste i Uppsala)
* Praktiserat på en större advokatbyrå under examensarbetet
* Arbetat under min studietid på olika företag, både okvalificerat med saker som inte är juridiska samt "småkvalificerat" med juridiska uppgifter (dock inte på advokatbyråer)

Sen har jag väl en del annat småtjafs i min CV men inget som jag tror gör någon verklig materiell skillnad.

Vad gäller betygen så räcker de till ting, dock inte i Stockholms-, Göteborgs- eller Malmöområdet.

Nu sökte jag visserligen knappt något jobb på advokatbyrå utan det var mestadels olika myndigheter (enligt min mening intressanta sådana) samt bank/finansjobb. Men de nappade alltså inte och vad det beror på vet jag inte eftersom man i 99 % av fallen inte får någon återkoppling på sin ansökan. Så det blev tinget istället Hittills har dock tinget varit kul så det kanske var bra att det blev som det blev...
Senast redigerad av grizzel 2013-07-05 kl. 19:45.
Citera
2013-07-05, 19:29
Medlem
EmmaKats avatar
Citat:
Det är nog lite som Mahmud säger: Här har vi alla AB rakt igenom, och har vi det inte så kanske man inte vill göra den saken känd bland grabbarna och tjejerna som uppnår "Flashbackmåttet".

Rent krasst tror jag faktiskt att man som nyexad jurist, i dagsläget, kan få det tufft, till och med om man på pappret skulle råka vara konkurrenskraftig. När jag väntade på att bli antagen till ting så testade jag på arbetsmarknaden mest för att se om någon skulle visa intresse, så jag kontaktade drygt tio byråer och sökte en del myndighetsjobb (visserligen spännande sådana), men fick inte en enda intervju och vissa återkopplade njiet och intet. Då kan jag på pappret i vart fall konkurrera ganska väl med nyexade jurister. Så det är nu med spänning jag väntar på att se hur det ska gå för mina kursare som kommit ikapp och börjar examineras, och med handen på hjärtat tror jag att en och annan kan ha en längre periods arbetslöshet och besvikelse framför sig. Vad man får komma ihåg är dock att en längre periods arbetslöshet och besvikelse resulterar flertalet utbildningar i, och det är trots allt inte det närmsta året efter ens examen som avgör hur de närmsta trettio blir.

Jag har upplevt exakt samma sak. Sökt kanske 20 arbeten, både annonserade och oannonserade. Har precis fått gå på min första intervju, som även resulterat i ytterligare intervju. Detta känns dock bara som ren tur och jag misstänker att även jag kommer få söka till tinget. Detta är ju tråkigt för dom som verkligen vill sitta ting då jag som inte är så intresserad kommer ta upp en plats då arbetsmarknaden inte tycks visar intresse för oss som saknar denna merit. Jag är lite nyfiken på om det är vi som satsat på en karriär inom den s.k. humanjuridiken som har svårt att hitta arbeten eller om det är lika svårt för dom som vill jobba på affärsjuridiska byråer?
Citera
2013-07-05, 21:05
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKat
Jag har upplevt exakt samma sak. Sökt kanske 20 arbeten, både annonserade och oannonserade. Har precis fått gå på min första intervju, som även resulterat i ytterligare intervju. Detta känns dock bara som ren tur och jag misstänker att även jag kommer få söka till tinget. Detta är ju tråkigt för dom som verkligen vill sitta ting då jag som inte är så intresserad kommer ta upp en plats då arbetsmarknaden inte tycks visar intresse för oss som saknar denna merit. Jag är lite nyfiken på om det är vi som satsat på en karriär inom den s.k. humanjuridiken som har svårt att hitta arbeten eller om det är lika svårt för dom som vill jobba på affärsjuridiska byråer?

Var det inte snack om att majoriteten av alla nyexaminerade jurister får jobb inom tre månader?
Citera
2013-07-05, 21:19
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Men det var första gången som pluggandet omsattes i något mer än en "torr" framställning i basgruppen, det var helt enkelt första gången det var ROLIGT. Trots att ämnet i sig var tråkigt.

Juridik är roligare i praktiken än i teorin.

Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKat

Skönt att höra att jag inte var ensam om att ha den här lite dystrare uppfattningen om arbetsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Var det inte snack om att majoriteten av alla nyexaminerade jurister får jobb inom tre månader?

Ett år är det väl man brukar säga, men sen brukar inte heller jobben specificeras och att jobba som administratör eller registrator efter 4,5 års studier är knappast vad någon vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in