Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Håll koll i framtiden bara så du inte tar för givet att det är så, för en rätt vanlig klausul i tentamensinstruktionen är annars att alla avskrifter av otillåtet material också är otillåtet. I och för sig lär det bli lite svårt för tentamensvakten att upptäcka det, men risken finns trots allt.
Själv brukade jag alltid använda gamla tentakommentarer för att skriva mallar på vad som bör finnas med i ett svar på ett visst problem, och detta är ju ok. De gamla tentakommentarerna är ju till för att använda under tentaplugget och då måste man så klart få ta anteckningar därifrån, men rena avskrifter är ofta förbjudna.
Rena avskrifter ser jag inte (möjligen enstaka citat av en mening) riktigt vitsen med oavsett, är ju bättre för inlärningen att läsa och sen skriva ner vad man nyss lärt med egna ord, så antar rena avskrifter inte är jättevanliga? Samtidigt blir det ju inte riktigt någon revolutionerande skillnad på ett 10-radersstycke som berör en rättsregel t ex, så är väl egentligen en bedömningsfråga vad som anses som "processat" antar jag..
Men ska absolut hålla koll på framtida tentainstruktioner så jag har koll på vad som gäller för just den tentan som är aktuell - tack för tipset =)
Den här tentans fråga två kändes det som att man kunde haft tre ton anteckningar med sig utan att det skulle hjälpa direkt om man inte hade grundkunskapen. Länsstyrelsen fridlyser Storsjöodjuret liksom, svårt att försöka slå upp "fridlysning, fantasidjur" i något register eller gå till sina anteckningar om just fantasidjur ;P Utan man var ju tvungen att ändå ha koll på vad som gömde sig bakom det hela och vad det handlade om - sen kunde man använda sig av sina ev anteckningar/litteraturen/lagboken.
Så jag har svårt se vilken nytta man skulle ha av en gammal tenta + kommentar mer än det du skriver, se vad man ska/bör få med i svaret inom olika sorters frågor, men det måste man ju ändå plugga innan och kan inte sitta och läsa och leta då? Sålänge de inte börjar återanvända frågor eller ha väldigt snarlika frågor - fast det kanske de har?