2015-07-11, 01:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Man måste buga för ditt uttömmande svar

Vad menar du med raka AB:n och räknas advokatyrket som "attraktiva tingsrätter"?
Raka AB:n är just raka AB:n, d.v.s. AB i alla kurser. Sedan är det oklart hur du gör kopplingen tingsrätt – advokat.
Citera
2015-07-11, 01:59
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Raka AB:n är just raka AB:n, d.v.s. AB i alla kurser. Sedan är det oklart hur du gör kopplingen tingsrätt – advokat.

Är inte tingsrätt den brottsdomstol du först kommer i kontakt med? Där finns ju en eller flera advokater till den tilltalades förfogande, eller?
Citera
2015-07-11, 02:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är inte tingsrätt den brottsdomstol du först kommer i kontakt med? Där finns ju en eller flera advokater till den tilltalades förfogande, eller?
Nej. Advokater tillhör inte myndigheten, dessutom arbetar inte alla advokater med brottmål.
Citera
2015-07-11, 02:22
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Nej. Advokater tillhör inte myndigheten, dessutom arbetar inte alla advokater med brottmål.

http://www.domstol.se/brott--straff/rattegang-i-tingsratten/vem-ar-vem/
Citera
2015-07-11, 02:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
http://www.domstol.se/brott--straff/rattegang-i-tingsratten/vem-ar-vem/
Länkar du till någonting får du allt ta och peka på var på sidan man ska titta. Sedan är det fortfarande oklart vad du menade med om "advokatyrket [räknas] som 'attraktiva tingsrätter'?"
Citera
2015-07-11, 02:37
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Länkar du till någonting får du allt ta och peka på var på sidan man ska titta. Sedan är det fortfarande oklart vad du menade med om "advokatyrket [räknas] som 'attraktiva tingsrätter'?"

Aj, mitt fel - sitter med mobil. Hursomhelst, jag strävar efter att bli advokat och undrar, till följd av det, om detta yrke inkluderas i begreppsinnehållet "attraktiva tingsrätter". Jag är ytterst medveten om advokatens roll i tingsrätten, fast är denna roll att anse som "attraktiv"?

Edit: Jag tänker redan från imorgon dricka mig till sömns som förberedelse
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-11 kl. 02:48.
Citera
2015-07-11, 02:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Aj, mitt fel - sitter med mobil. Hursomhelst, jag strävar efter att bli advokat och undrar, till följd av det, om detta yrke inkluderas i begreppsinnehållet "attraktiva tingsrätter". Jag är ytterst medveten om advokatens roll i tingsrätten, fast är denna roll att anse som "attraktiv"?

Edit: Jag tänker redan från imorgon dricka mig till sömns som förberedelse
Läs på mer om vad tingstjänstgöring innebär, då du fått det om bakfoten.
Citera
2015-07-11, 14:59
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Majoriteten av alla advokater processar inte, dvs. har inget med t.ex. en tingsrätt att göra. Majoriteten av alla advokater är s.k. affärsjurister som sysslar med affärsjuridisk rådgivning till diverse ekonomiska aktörer ute i näringslivet.

Advokaterna som faktiskt processar är inte anställda av en specifik domstol, utan är fristående aktörer som hör till en advokatbyrå/advokatfirma och jobbar visavi domstolen antingen som ombud för någon part, t.ex. för ett företag i en civilrättslig tvist, eller genom ett förordnande från domstolen, t.ex. som offentlig försvarare i ett brottmål. Vissa advokater som processar är alltså att räkna in som affärsjurister, dvs. ombud i rent affärsjuridiska tvister. Andra advokater som processar är snarare humanjurister, t.ex. ombud i familjerättsliga mål. Gränserna är lite flytande däremot och på s.k. allmänpraktiska advokatbyråer gör advokaterna lite av varje, samtidigt som vissa advokater väljer att definiera deras verksamhet som smalare eller bredare än vad som kanske följer av den allmänna uppfattningen.

Advokatyrket inkluderas således inte i "attraktiva tingsrätter" utan utgör en helt egen yrkeskår i vilken en advokat kan gå ett yrkesliv utan att sätta sin fot i en rättssal.

Notarietjänstgöring är när en jurist under ett och ett halvt eller två år tjänstgör på en domstol (tingsrätt, förvaltningsrätt och vissa kombinationer, t.ex. viss tid på åklagarkammare och sedan återstående tid på tingsrätt). Notarien jobbar huvudsakligen som stödpersonal till domare genom att t.ex. skriva förslag på domar, göra rättsutredningar, protokollföra på förhandlingar, men har även eget ansvar över vissa enklare mål- och ärendetyper, t.ex. enklare brottmål och tvistemål. Efter notarietjänstgöringen, som alltså är tidsbegränsad, blir notarien notariemeriterad vilket är ett krav för att t.ex. bli åklagare, kronofogde eller gå den s.k. traditionella domarbanan, dvs. vidare till hovrätten, sedan därifrån till en underrätt igen, och till sist tillbaka till hovrätten. Majoriteten av alla notariemeriterade jurister går dock vidare till juristyrken som tekniskt inte kräver notariemeritering, t.ex. advokatbyråer.
Senast redigerad av namgreb 2015-07-11 kl. 15:05.
Citera
2015-07-11, 15:19
Medlem
Pleppens avatar
Förberedelser inför juristprogrammet

Planerar att läsa juristprogrammet någon gång inom en snar framtid. Givetvis kollade jag upp lite gamla studenters erfarenheter och slogs av hur många som upplevde en hård konkurrens elever emellan. Sniken som jag är tänker jag givetvis ta vara på tiden innan studierna börjar med att förbereda mig så gott det går

Min fråga är: vilken litteratur och/eller annan media bör jag läsa för att vara så väl förberedd som möjligt inför terminerna 1-4 på juristlinjen? Finns det vissa delar av kurslitteraturen som väger mer och som man kan fördjupa sig tidigare?

Riktar mig huvudsakligen mot jurister som gått linjen
Citera
2015-07-11, 15:42
Medlem
eXtremos avatar
Börja med att posta i rätt tråd.
Citera
2015-07-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleppen
Planerar att läsa juristprogrammet någon gång inom en snar framtid. Givetvis kollade jag upp lite gamla studenters erfarenheter och slogs av hur många som upplevde en hård konkurrens elever emellan. Sniken som jag är tänker jag givetvis ta vara på tiden innan studierna börjar med att förbereda mig så gott det går

Min fråga är: vilken litteratur och/eller annan media bör jag läsa för att vara så väl förberedd som möjligt inför terminerna 1-4 på juristlinjen? Finns det vissa delar av kurslitteraturen som väger mer och som man kan fördjupa sig tidigare?

Riktar mig huvudsakligen mot jurister som gått linjen
Beror på examinatorns humör.
Citera
2015-07-11, 16:33
Medlem
Om du måste förbereda dig kan du läsa Tolkning & tillämpning och andra böcker om metodlära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in