Citat:
Ursprungligen postat av
dannyboy92
Hejsan alla.
Har lite frågor angående juristprogrammet, börjar nu den 2 september på Stockholms Universitet.
På onsdag så får vi välja grupper osv. Jag hade då tänkt välja en grupp som har seminarier under tiderna 12-16.00 då jag inte är en morgonmänniska. Är detta ett smart val?
Jag väljer oftast tidigt schema. Därefter kan man sitta kvar till ~5 och ha en normal "arbetsdag" med tid för att laga middag och träna/umgås/älska(as if)/nörda på kvällen. Ibland får jag anpassa mig lite för att få in tid för jobb. Vilket schema som passar en bäst är så klart väldigt subjektivt. Pröva en sen grupp, funkar det inte så testa tidigt nästa gång.
Citat:
någon som har någon aning om vilka som är bra lärare på SU osv.
Jag hade Ulrika Borg (försvarsadvokat) och rekommenderar henne varmt. I år delar hon grupp med en delägare på Magnusson. Jag tror det kan vara kul att ha lärare med praktisk erfarenhet från båda civilrätt och offentlig rätt.
Jag har hört gott om Tove Lindgren och Eva Johnsson. Johannes Wickbom är rätt poppis på kursen i immaterialrätt under T2.
Citat:
Sen får man ju känslan av som någon tidigare skrev att de inte är så lätt att skaffa vänner, vilket ja känner direkt att man behöver.
Om man
vill skaffa vänner gör man det. SU är inte Mordor.
Citat:
Helt ärligt så är man ganska rädd det ser ganska hårt ut detta.
It's not!
Citat:
Till frågan: Om jag har förstått rätt så är det en tenta redan 14-16 oktober på ämnet " Juridisk Introduktionskurs " här är länken
http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?SchemaID=1006&Sida=Schema&Lang=swe
så man läser alltså cirka 2-3 dagar i veckan i skolan, resterande eget plugg? är det så intensivt på juristprogrammet?
Är det intensivt? I gymnasiet har man väl mycket mer undervisning?
Huruvida juristprogrammet är tufft/intensivt har diskuterats tusen gånger. Det blir vad du gör det till och det finns olika sätt att lägga upp det på. En del glider genom föreläsningar och seminarier för att sedan plugga dygnet runt i två veckor inför tentan. Andra läser metodiskt och strukturerat enligt ett schema. Vissa öppnar få böcker och koncentrerar sig på gamla tentor, etc.
Att få goda betyg är "tufft", som i mycket tid. Men definitionerna av "goda betyg" och "tufft" skiljer sig vida åt.