2013-08-23, 14:54
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Mycket dålig idé. Det är på recceveckan du träffar dina blivande kompisar för i vart fall de första terminerna.

Större chans att få ligga om han åker iväg med sin flickvän.
Recceveckan håller blandad kvalité..hur kul är de första knäpptysta dialogerna...derp
Citera
2013-08-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Någon mer som ska på registrering på UU på måndag? Hur känns det?
Ja. Jag är ganska orolig över hur det kommer gå. Har i stort sett inte öppnat en bok på fyra år. Känner inte heller någon i Uppsala, vilket känns lite jobbigt just nu.
Citera
2013-08-23, 17:15
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilseledd
Ja. Jag är ganska orolig över hur det kommer gå. Har i stort sett inte öppnat en bok på fyra år. Känner inte heller någon i Uppsala, vilket känns lite jobbigt just nu.
Var inte orolig, du kommer snabbt in i studierna. Gällande det sociala är alla översociala den första tiden, så det är inga problem att hitta vänner på samma termin. Vill du ha vänner från andra terminer rekommenderar jag att du engagerar dig i Juridiska Föreningen (har septemberstämma där du kan söka ämbeten) eller ELSA Uppsala (kommer söka Directors, studentambassadörer osv. under september).
Citera
2013-08-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är väl dock lite svårare att hitta bra vänner på juristprogrammet, tror jag. Mycket "pappa-betalar"-pojkar och hård attityd om att man jävlarimig ska ha sina AB:n och sen är det bonus om det går dåligt för andra

Klimatet kanske hårdnar senare, men på T1 fanns inte det där i min klass i alla fall. Tvärtom, det hjälptes varandra flitigt, lånades ut anteckningar, bistods med hjälp mellan basgrupperna med seminarieuppgiftslösningar osv, tipsades om saker man fått veta osv.
Citera
2013-08-24, 10:19
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Klimatet kanske hårdnar senare, men på T1 fanns inte det där i min klass i alla fall. Tvärtom, det hjälptes varandra flitigt, lånades ut anteckningar, bistods med hjälp mellan basgrupperna med seminarieuppgiftslösningar osv, tipsades om saker man fått veta osv.
Pratar vi UU? Där ska det tydligen vara vanligare att man jobbar i grupp? I Lund har jag fått för mig att det är rätt hårt vad det gäller gemenskap på själva programmet.
Senast redigerad av lakritc 2013-08-24 kl. 10:22.
Citera
2013-08-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Större chans att få ligga om han åker iväg med sin flickvän.
Recceveckan håller blandad kvalité..hur kul är de första knäpptysta dialogerna...derp

Om målet är att optimera hur behaglig den kommande veckan är så kanske juristprogrammet inte är rätt överhuvudtaget. Det är ganska många veckor som erbjuder blandad livkvalité men kan ge något i längden.
Citera
2013-08-24, 15:49
Medlem
Hejsan alla.

Har lite frågor angående juristprogrammet, börjar nu den 2 september på Stockholms Universitet.

På onsdag så får vi välja grupper osv. Jag hade då tänkt välja en grupp som har seminarier under tiderna 12-16.00 då jag inte är en morgonmänniska. Är detta ett smart val? någon som har någon aning om vilka som är bra lärare på SU osv.
Sen får man ju känslan av som någon tidigare skrev att de inte är så lätt att skaffa vänner, vilket ja känner direkt att man behöver. Helt ärligt så är man ganska rädd det ser ganska hårt ut detta.

Till frågan: Om jag har förstått rätt så är det en tenta redan 14-16 oktober på ämnet " Juridisk Introduktionskurs " här är länken http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?SchemaID=1006&Sida=Schema&Lang=swe
så man läser alltså cirka 2-3 dagar i veckan i skolan, resterande eget plugg? är det så intensivt på juristprogrammet?

Hoppas mina frågor inte är dumma. Tack på förhand
Citera
2013-08-24, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dannyboy92
Hejsan alla.

Har lite frågor angående juristprogrammet, börjar nu den 2 september på Stockholms Universitet.

På onsdag så får vi välja grupper osv. Jag hade då tänkt välja en grupp som har seminarier under tiderna 12-16.00 då jag inte är en morgonmänniska. Är detta ett smart val? någon som har någon aning om vilka som är bra lärare på SU osv.
Sen får man ju känslan av som någon tidigare skrev att de inte är så lätt att skaffa vänner, vilket ja känner direkt att man behöver. Helt ärligt så är man ganska rädd det ser ganska hårt ut detta.

Till frågan: Om jag har förstått rätt så är det en tenta redan 14-16 oktober på ämnet " Juridisk Introduktionskurs " här är länken http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?SchemaID=1006&Sida=Schema&Lang=swe
så man läser alltså cirka 2-3 dagar i veckan i skolan, resterande eget plugg? är det så intensivt på juristprogrammet?

Hoppas mina frågor inte är dumma. Tack på förhand

Tycker du 2-3 dagar i veckan är intensivt så kanske inte juristprogrammet är din grejj
Citera
2013-08-24, 16:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Hejsan alla.

På onsdag så får vi välja grupper osv. Jag hade då tänkt välja en grupp som har seminarier under tiderna 12-16.00 då jag inte är en morgonmänniska. Är detta ett smart val?

Jag väljer oftast tidigt schema. Därefter kan man sitta kvar till ~5 och ha en normal "arbetsdag" med tid för att laga middag och träna/umgås/älska(as if)/nörda på kvällen. Ibland får jag anpassa mig lite för att få in tid för jobb. Vilket schema som passar en bäst är så klart väldigt subjektivt. Pröva en sen grupp, funkar det inte så testa tidigt nästa gång.

Citat:
någon som har någon aning om vilka som är bra lärare på SU osv.

Jag hade Ulrika Borg (försvarsadvokat) och rekommenderar henne varmt. I år delar hon grupp med en delägare på Magnusson. Jag tror det kan vara kul att ha lärare med praktisk erfarenhet från båda civilrätt och offentlig rätt.

Jag har hört gott om Tove Lindgren och Eva Johnsson. Johannes Wickbom är rätt poppis på kursen i immaterialrätt under T2.

Citat:
Sen får man ju känslan av som någon tidigare skrev att de inte är så lätt att skaffa vänner, vilket ja känner direkt att man behöver.

Om man vill skaffa vänner gör man det. SU är inte Mordor.

Citat:
Helt ärligt så är man ganska rädd det ser ganska hårt ut detta.

It's not!
Citat:

Är det intensivt? I gymnasiet har man väl mycket mer undervisning?
Huruvida juristprogrammet är tufft/intensivt har diskuterats tusen gånger. Det blir vad du gör det till och det finns olika sätt att lägga upp det på. En del glider genom föreläsningar och seminarier för att sedan plugga dygnet runt i två veckor inför tentan. Andra läser metodiskt och strukturerat enligt ett schema. Vissa öppnar få böcker och koncentrerar sig på gamla tentor, etc.

Att få goda betyg är "tufft", som i mycket tid. Men definitionerna av "goda betyg" och "tufft" skiljer sig vida åt.
Citera
2013-08-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Tycker du 2-3 dagar i veckan är intensivt så kanske inte juristprogrammet är din grejj

Inte riktigt det jag menade, men att det är en tenta cirka 1 månad efter att en kurs börjat tycker jag!
Hade hellre haft skola 5 dagar i veckan om vi säger så. Men det handlar väl mycket om eget ansvar så.
Citera
2013-08-24, 16:33
Medlem
Tack Sobofied för ditt svar och att du tog din tid! uppskattas som fan!
Citera
2013-08-24, 16:40
Medlem
Citat:
Inte riktigt det jag menade, men att det är en tenta cirka 1 månad efter att en kurs börjat tycker jag!
Hade hellre haft skola 5 dagar i veckan om vi säger så. Men det handlar väl mycket om eget ansvar så.

Fast om tentan är en månad in så är ju omfattningen därefter också. Tentan kommer motsvara det ni lärt er dittills. Alltså är en tidig tenta inte svårare än en tenta i slutet av terminen, eftersom en tenta i slutet av terminen kommer omfatta fler poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in