2013-06-12, 00:58
Avslutad
Möjligtvis något off topic men måste ändå fråga - varför i allsin dar får man inte ha utskrivna anteckningar? Jag kan förstå varför en dator inte får medtagas, men varför inte utskrivna anteckningar?
Hur lyder resonemanget som ligger till grund för detta "förbud"?
Citera
2013-06-12, 07:10
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Möjligtvis något off topic men måste ändå fråga - varför i allsin dar får man inte ha utskrivna anteckningar? Jag kan förstå varför en dator inte får medtagas, men varför inte utskrivna anteckningar?
Hur lyder resonemanget som ligger till grund för detta "förbud"?

Som sagt gäller inte detta förbud på alla terminskurser, men där förbudet gäller så kan jag tänka mig att syftet kan variera. Ofta är det t.ex. bara tillåtet med ens egna anteckningar och om något är datorskrivet så är det omöjligt att se vem som är upphovsman medan det oftast är rätt enkelt med handskrivet. Kan nog ha att göra med att tentamensvakterna ska kunna skilja på tillåtet och otillåtet material också. Ofta är det t.ex. förbjudet att medtaga sådant som enskilda lärare delat ut till sina seminariegrupper och som inte gjorts tillgängligt för alla. Mest är det nog det förstnämnda. Jag vill minnas att på de terminskurser där man fått ha med datorskrivna anteckningar så har det varit ok med egna och andras anteckningar.
Citera
2013-06-12, 08:55
Medlem
Tack för svaren, vik gärna in med fler.

Jag har så klart högre ambitioner än att sluta upp som en handläggare på försäkringskassan, även om min slöa attityd kanske inte utstrålar just det, vill arbeta kommunalt eller statligt och då som jurist, alternativt på en mindre byrå med högt upp till tak. Man "stöter ju på" en och annan AB-jagare med siktet inställt på att bli nästa justitieråd och visserligen är personerna unga men i de konversationer jag har hamnat i om allt mellan himmel och jord så slås man ju av hur pantade samma personer är (den gemensamma nämnaren är oftast arrogans).

Som jag rörde tidigare vill jag nog inte ha en arbetsgivare som jag först får träffa efter att ha blivit sållad till högen med bättre betyg som jag ändå aldrig blir kvalificerad för. Rätt övertygad att det finns arbetsgivare som, även inom juristyrket, som värderar personliga egenskaper och just det faktumet att jag inte tagit mig vatten över huvudet i mina studier som något bättre - det är ju risk för att samma AB-jagare arbetar som om det vore ett AB man siktar på att få, något jag hade upplevt som lite väl spänt, osäkert och otryggt.
Citera
2013-06-12, 10:23
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Som sagt gäller inte detta förbud på alla terminskurser, men där förbudet gäller så kan jag tänka mig att syftet kan variera. Ofta är det t.ex. bara tillåtet med ens egna anteckningar och om något är datorskrivet så är det omöjligt att se vem som är upphovsman medan det oftast är rätt enkelt med handskrivet. Kan nog ha att göra med att tentamensvakterna ska kunna skilja på tillåtet och otillåtet material också. Ofta är det t.ex. förbjudet att medtaga sådant som enskilda lärare delat ut till sina seminariegrupper och som inte gjorts tillgängligt för alla. Mest är det nog det förstnämnda. Jag vill minnas att på de terminskurser där man fått ha med datorskrivna anteckningar så har det varit ok med egna och andras anteckningar.
Att få ha med anteckningar men inte gamla tentor måste ju dock vara ett synnerligen svårkontrollerat förbud. Nu är säkert de flesta ärliga ändå. Men chansen för upptäckt måste ju vara minimal.
Citera
2013-06-12, 10:52
Medlem
Zenon.s avatar
Där jag läser skulle jag säga att det är ungefär hälften som har dator - kanske något under hälften. Själv antecknar jag allt på dator och skulle nog, i ärlighetens namn, inte klara av att anteckna för hand igen. Det tar sådan tid.

Jag kan inte begripa varför vi skriver tentor för hand. Är det så på alla lärosäten? Dessa halvt oläsliga tentasvar måste vara lika jobbiga att läsa som de är att skriva.
Citera
2013-06-12, 11:23
Medlem
Ingenting är som sagt skrivet i sten men samtidigt får man inte glömma att arbetsmarknaden är en marknad som alla andra där utbud och efterfrågan styr. Om jag tolkar dig rätt så menar du att det finns arbetsgivare som värderar personliga egenskaper högre än betyg och skulle kunna se dina låga betyg som något positivt då det visar att du inte varit en pantad AB-jägare.

Att arbetsgivare generellt värderar personliga egenskaper högre än betyg skulle jag helt klart säga stämmer, dock inom vissa gränser. Att det finns många som presterar bra på tentor och ändå har förvånansvärt lite i huvudet håller jag också med om men att låga betyg skulle kunna ses som något positivt har jag svårt att se.

Låga betyg tyder nämligen på att du 1) varit slapp, eller 2) inte är speciellt begåvad när det kommer till juridik. I allt annat än extremfall torde det röra sig om en kombination av dessa två faktorer.

Sen kan du vara hur skön som helst som person, du kommer rimligen ändå alltid hamna i situationer där den absoluta majoriteten av sökande till en tjänst har mycket bättre betyg än vad du har. En eller flera av dessa personer kommer också rimligen, förutom att ha bättre betyg, också vara minst lika kompetenta som du sett även till alla andra personliga egenskaper. Det är nämligen lågt ifrån alla med bra betyg som är pantade eller arroganta.
Citera
2013-06-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Att få ha med anteckningar men inte gamla tentor måste ju dock vara ett synnerligen svårkontrollerat förbud. Nu är säkert de flesta ärliga ändå. Men chansen för upptäckt måste ju vara minimal.

Fast iaf på T1 på UU så de går igenom ditt material, och de är ganska nitiskt noga. Så en gammal tenta borde upptäckas även bland övriga maskinskrivna anteckningar?

Skriver man av tentan för hand är den ju okej, i alla fall enligt vad de sa till oss. Allt material som man själv "processat" och skrivit ner för hand är okej, inkl t ex men inte begränsat till icke-obligatorisk litteratur.

Jag hade nog fem sidor anteckningar ur en bok som inte är obligatorisk kurslitteratur. Boken fick alltså inte tas med till tentan, men mina anteckningar är helt okej och jag kan med stöd i dem hänvisa till boken också. Man borde kunna göra likadant med en gammal tenta (förutom hänvisandet, det saknar ju relevans att hänvisa till en gammal tenta/tentakommenskommentar)?
Citera
2013-06-12, 14:42
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Fast iaf på T1 på UU så de går igenom ditt material, och de är ganska nitiskt noga. Så en gammal tenta borde upptäckas även bland övriga maskinskrivna anteckningar?

Skriver man av tentan för hand är den ju okej, i alla fall enligt vad de sa till oss. Allt material som man själv "processat" och skrivit ner för hand är okej, inkl t ex men inte begränsat till icke-obligatorisk litteratur.

Jag hade nog fem sidor anteckningar ur en bok som inte är obligatorisk kurslitteratur. Boken fick alltså inte tas med till tentan, men mina anteckningar är helt okej och jag kan med stöd i dem hänvisa till boken också. Man borde kunna göra likadant med en gammal tenta (förutom hänvisandet, det saknar ju relevans att hänvisa till en gammal tenta/tentakommenskommentar)?
Men det måste ju ta en halv evighet att gå igenom alls. Dessutom måste ju en tenta särskiljas från t.ex. seminarieanteckningar på något sätt. Känns som det vore lika bra att låta alla få ta med gamla tentor med tanke på hur svårt det är att kontrollera regeln.
Citera
2013-06-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Men det måste ju ta en halv evighet att gå igenom alls. Dessutom måste ju en tenta särskiljas från t.ex. seminarieanteckningar på något sätt. Känns som det vore lika bra att låta alla få ta med gamla tentor med tanke på hur svårt det är att kontrollera regeln.

Det tar ju en stund att gå igenom, onekligen. Men det tar å andra sidan inte lång stund att se om en tenta är medtagen, det syns ju tydligt att det är en tenta. Däremot om man skulle kopiera texten ur en tenta och lägga in den + kommentarer i löpande text blir det självklart svårare (när det är datorutskrifter alltså).

När det gäller handskrivet så är det ju plättlätt, vad som än är nedplitat handskrivet är okej så länge det är en och samma handstil (man får som nämnt bara ha med egna anteckningar, inte ta med någon annans med mindre än att man skriver av dem), de behöver bara gå igenom block/böcker efter datorutskrifter. När de hittar sådan så bara kolla vad det är (man får ha med sig t ex JK-instruktionen och allt som delats ut på föreläsningar, även om det är datorutskrivet), och iaf på T1 är det så försvinnande lite man får ha datorutskrivet att det är snabbt scannat vad det rör sig om.

Däremot om man på senare terminer få ha massor med datorutskrivet material kan det bli knivigare.

men i sak håller jag med, jag förstår inte vad "faran" med att få ha med gamla tentor är egentligen. Eller för den delen nyttan man skulle kunna ha av det? Men det kanske ger sig längre fram...
Citera
2013-06-12, 15:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial

Håll koll i framtiden bara så du inte tar för givet att det är så, för en rätt vanlig klausul i tentamensinstruktionen är annars att alla avskrifter av otillåtet material också är otillåtet. I och för sig lär det bli lite svårt för tentamensvakten att upptäcka det, men risken finns trots allt.

Själv brukade jag alltid använda gamla tentakommentarer för att skriva mallar på vad som bör finnas med i ett svar på ett visst problem, och detta är ju ok. De gamla tentakommentarerna är ju till för att använda under tentaplugget och då måste man så klart få ta anteckningar därifrån, men rena avskrifter är ofta förbjudna.
Citera
2013-06-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Håll koll i framtiden bara så du inte tar för givet att det är så, för en rätt vanlig klausul i tentamensinstruktionen är annars att alla avskrifter av otillåtet material också är otillåtet. I och för sig lär det bli lite svårt för tentamensvakten att upptäcka det, men risken finns trots allt.

Själv brukade jag alltid använda gamla tentakommentarer för att skriva mallar på vad som bör finnas med i ett svar på ett visst problem, och detta är ju ok. De gamla tentakommentarerna är ju till för att använda under tentaplugget och då måste man så klart få ta anteckningar därifrån, men rena avskrifter är ofta förbjudna.

Rena avskrifter ser jag inte (möjligen enstaka citat av en mening) riktigt vitsen med oavsett, är ju bättre för inlärningen att läsa och sen skriva ner vad man nyss lärt med egna ord, så antar rena avskrifter inte är jättevanliga? Samtidigt blir det ju inte riktigt någon revolutionerande skillnad på ett 10-radersstycke som berör en rättsregel t ex, så är väl egentligen en bedömningsfråga vad som anses som "processat" antar jag..

Men ska absolut hålla koll på framtida tentainstruktioner så jag har koll på vad som gäller för just den tentan som är aktuell - tack för tipset =)

Den här tentans fråga två kändes det som att man kunde haft tre ton anteckningar med sig utan att det skulle hjälpa direkt om man inte hade grundkunskapen. Länsstyrelsen fridlyser Storsjöodjuret liksom, svårt att försöka slå upp "fridlysning, fantasidjur" i något register eller gå till sina anteckningar om just fantasidjur ;P Utan man var ju tvungen att ändå ha koll på vad som gömde sig bakom det hela och vad det handlade om - sen kunde man använda sig av sina ev anteckningar/litteraturen/lagboken.

Så jag har svårt se vilken nytta man skulle ha av en gammal tenta + kommentar mer än det du skriver, se vad man ska/bör få med i svaret inom olika sorters frågor, men det måste man ju ändå plugga innan och kan inte sitta och läsa och leta då? Sålänge de inte börjar återanvända frågor eller ha väldigt snarlika frågor - fast det kanske de har?
Senast redigerad av Vial 2013-06-12 kl. 15:45.
Citera
2013-06-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Ingenting är som sagt skrivet i sten men samtidigt får man inte glömma att arbetsmarknaden är en marknad som alla andra där utbud och efterfrågan styr. Om jag tolkar dig rätt så menar du att det finns arbetsgivare som värderar personliga egenskaper högre än betyg och skulle kunna se dina låga betyg som något positivt då det visar att du inte varit en pantad AB-jägare.

Att arbetsgivare generellt värderar personliga egenskaper högre än betyg skulle jag helt klart säga stämmer, dock inom vissa gränser. Att det finns många som presterar bra på tentor och ändå har förvånansvärt lite i huvudet håller jag också med om men att låga betyg skulle kunna ses som något positivt har jag svårt att se.

Låga betyg tyder nämligen på att du 1) varit slapp, eller 2) inte är speciellt begåvad när det kommer till juridik. I allt annat än extremfall torde det röra sig om en kombination av dessa två faktorer.

Sen kan du vara hur skön som helst som person, du kommer rimligen ändå alltid hamna i situationer där den absoluta majoriteten av sökande till en tjänst har mycket bättre betyg än vad du har. En eller flera av dessa personer kommer också rimligen, förutom att ha bättre betyg, också vara minst lika kompetenta som du sett även till alla andra personliga egenskaper. Det är nämligen lågt ifrån alla med bra betyg som är pantade eller arroganta.

Håller delvis med dig. Skulle vilja lägga till sysselsättning och intressen vid sidan av studierna som orsak till lägre betyg. Du gör en korrekt tolkning av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in