2013-04-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flexres
Men hur lägger du upp det då? Skippar du föreläsningar och sen bara råpluggar till tentorna?

Ja ungefär. Det handlar egentligen om dålig disciplin från min sida och djupa svackor under terminerna. Det blir en del korvstoppning när jag ibland läser böckerna för första gången och försöker tentaplugga samtidigt. Jag brukar iofs bara klara runt 8 timmar tentaplugg per dag, sen är det kört. Jag är på termin 6 i Göteborg för övrigt.

Det skiljer en del mellan olika rättsområden också tycker jag. Ju mer fokus på legalitetsprincipen, ju lättare är det att lösa tentafrågorna genom enbart lagboken. Som exempel straff- och skatterätt.

Edit: på tal om föreläsningar, ibland har jag skippat vissa föreläsningar pga att det inte ger mig något. Orsaken till det kan variera, ibland handlar det om ämnen som inte är komplicerade men det kan också vara att föreläsaren är opedagogisk i något avseende.
Senast redigerad av Vespour 2013-04-21 kl. 23:57.
Citera
2013-04-22, 14:26
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ting kan du sitta med mellan 60-120 HP i AB och resten BA utom 37.5 HP med B som du kan räkna bort. Siffrorna varierar och 60 HP är mest en gissning baserat på reservintaget som har diskuterats tidigare i tråden). Men med 90 HP och max sidomeriter är det långt ifrån omöjligt.

Medan de affärsjuridiska byråerna verkar kräva AB i 180 HP för att ens bli kallad på intervju om du inte har väldigt bra meriter förutom det. Sen är det långt ifrån samma sak som att du kommer få jobb där bara för det. Utöver det ska du ha rätt personlighet och gärna lite övriga meriter t.ex. suttit ting, har en ekonomisk kandidatexamen och pluggat en master of law i t.ex USA eller England (nej allt det krävs självklart inte men åt det hållet åtminstone.)

Min poäng är att kraven för att få sitta ting på inget sätt är jämföra med de klart högre kraven som finns för att få jobb på de större affärsjuridska byråerna.

De mindre byråerna är faktiskt ofta - i vart fall vad de anger - ännu värre. De kräver ofta erfarenhet från affärsjuridisk byrå samt ting. I verkligheten kan en affärsjuridisk byrå verka bättre än det är, avhoppen är ENORMA och bara 1 på 50-100 anställda (skattat) blir delägare efter 5-10 år, många tillämpar up or out stenhårt och de första åren kan i vissa fall bestå av att sitta i en sal och vakta DD dokument.
Den kanske bästa juristen jag känner som verkligen inte var en latmask utan jobbade under studietiden, läste extra och klarade examen under utsatt tid klarade mindre än ett kvartal på en av de större affärsbyråerna.
Det finns också ett inte så litet inslag av nepotism för att få det där första jobbet på en byrå, jag vet flera som har varit varit duktiga studenter men inte top of the shit list som ändå fått in foten beroende på lite allt möjligt. Det är också så att studenter inte alltid är helt sanningsenliga när det diskuteras betyg - vilket det ju ofta gör - och framställer sig själva i bättre dager, allt betygsprat skall därför tas med en nypa salt.
Citera
2013-04-22, 15:44
Medlem
Kanske lite skev fråga i tråden men gör ändå ett försök. Funderar på att läsa en juridisk översiktskurs på 15p (nätbaserad). Är det någon skillnad på att läsa vid Luleå eller Uppsala?

Eller bör man satsa på Lunds utvidgade översiktskurs?
Senast redigerad av speedy_83 2013-04-22 kl. 16:01.
Citera
2013-04-22, 19:04
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Kanske lite skev fråga i tråden men gör ändå ett försök. Funderar på att läsa en juridisk översiktskurs på 15p (nätbaserad). Är det någon skillnad på att läsa vid Luleå eller Uppsala?

Eller bör man satsa på Lunds utvidgade översiktskurs?

Läser du Lunds kan du ju bli antagen till deras juristprogram om du presterar bra på tentan så det kan vara en anledning att välja den.
Citera
2013-04-23, 01:34
Medlem
Någon vänlig själ som läst C2 eller Civilrätt A som den heter på SU nu och kan ta en snabb titt på denna pdf och se om den ser ut att innehålla rätt saker för att förbereda sig för tentan?

http://kursanteckningar.se/files/9de80e6d8c76149931db2b480701d31f80d672d5.pdf

Stort tack på förhand!
Citera
2013-04-23, 08:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Någon vänlig själ som läst C2 eller Civilrätt A som den heter på SU nu och kan ta en snabb titt på denna pdf och se om den ser ut att innehålla rätt saker för att förbereda sig för tentan?

http://kursanteckningar.se/files/9de80e6d8c76149931db2b480701d31f80d672d5.pdf

Stort tack på förhand!
Inte för att vara den som är den, men om du skall tentera C2:an så torde du också ha läst den kursen. Vilket innebär att du själv kan avgöra huruvida sammanfattningen är adekvat eller ej. Att be någon annan läsa igenom 44 sidor är, enligt mig, något magstarkt. Sedan har jag aldrig riktigt förstått att använda någon annans sammanfattning när man själv har böckerna och alla möjligheter i världen att göra en egen sammanfattning...
Citera
2013-04-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Läser du Lunds kan du ju bli antagen till deras juristprogram om du presterar bra på tentan så det kan vara en anledning att välja den.

Det är lite så jag tänkt också men samtidigt vet jag inte om jag vill läsa hela programet och om jag blir erbjuden det är nog risken att jag skulle bryta ihop av ångest ganska stor haha.

Anledningen till detta är att jag har ett ganska bra jobb som skulle kännas galet att sluta men vill ändå utbilda mig vidare...moment 22 kan man säga
Citera
2013-04-23, 13:06
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Inte för att vara den som är den, men om du skall tentera C2:an så torde du också ha läst den kursen. Vilket innebär att du själv kan avgöra huruvida sammanfattningen är adekvat eller ej. Att be någon annan läsa igenom 44 sidor är, enligt mig, något magstarkt. Sedan har jag aldrig riktigt förstått att använda någon annans sammanfattning när man själv har böckerna och alla möjligheter i världen att göra en egen sammanfattning...

Sådana där sammanfattningar kan jag tycka har en poäng som en slags kontroll för sen som läser kursen "har jag förstått saken på samma sätt som den som skriver det här? Om inte, varför?" men den stora poängen är ju att skriva den själv och vad man lär sig då. Tid som visserligen kan läggas på gamla tentor.

Sådana där lösningsscheman ger jag inte sådär jättemycket för annat än för en student som knappt kan bli godkänd b.t.w. och jag orkade bara titta på första sidan, läsa 40 sidor som en tjänst till en främling? Niet!.
Citera
2013-04-23, 14:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja

Sådana där lösningsscheman ger jag inte sådär jättemycket för annat än för en student som knappt kan bli godkänd b.t.w.

Jag tycker de fungerar ganska bra i vissa ämnen, statsrätt och köprätt specifikt.
Citera
2013-04-23, 14:52
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tycker de fungerar ganska bra i vissa ämnen, statsrätt och köprätt specifikt.

Har man varit vaken på kursen så ska det omöjligt behövas. Att försöka konstruera ett sådant schema kan vara oerhört givande däremot eftersom man då själv måste sålla ut huvudregel, undantagsregel och så vidare, sedan sitter det där. Gamla tentor, som problembaserad inlärning, röker ett färdigt lösningsschema varje dag i veckan IMO.
Citera
2013-04-23, 20:10
Medlem
MegaPros avatar
Iofs. ej direkt on topic men jag borde kunna få ett bra svar här.

Tänk er en student som snittar BA. Han vill jobba som affärsjurist. CV:t i övrigt är average.

Vad ska/kan/bör han göra? Finns det vissa byråer som ens tar in sådana på intervju, givet de givna förutsättningarna? Dvs. han känner ingen på byrån eller liknande.
Citera
2013-04-23, 22:09
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Iofs. ej direkt on topic men jag borde kunna få ett bra svar här.

Tänk er en student som snittar BA. Han vill jobba som affärsjurist. CV:t i övrigt är average.

Vad ska/kan/bör han göra? Finns det vissa byråer som ens tar in sådana på intervju, givet de givna förutsättningarna? Dvs. han känner ingen på byrån eller liknande.

Typiskt sett väldigt liten chans att bli kallad på intervju. Chansen finns ju att någon läser fel på en ansökan eller så men inte sådär jättemycket större men världen är full av under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in