Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ting kan du sitta med mellan 60-120 HP i AB och resten BA utom 37.5 HP med B som du kan räkna bort. Siffrorna varierar och 60 HP är mest en gissning baserat på reservintaget som har diskuterats tidigare i tråden). Men med 90 HP och max sidomeriter är det långt ifrån omöjligt.
Medan de affärsjuridiska byråerna verkar kräva AB i 180 HP för att ens bli kallad på intervju om du inte har väldigt bra meriter förutom det. Sen är det långt ifrån samma sak som att du kommer få jobb där bara för det. Utöver det ska du ha rätt personlighet och gärna lite övriga meriter t.ex. suttit ting, har en ekonomisk kandidatexamen och pluggat en master of law i t.ex USA eller England (nej allt det krävs självklart inte men åt det hållet åtminstone.)
Min poäng är att kraven för att få sitta ting på inget sätt är jämföra med de klart högre kraven som finns för att få jobb på de större affärsjuridska byråerna.
De mindre byråerna är faktiskt ofta - i vart fall vad de anger - ännu värre. De kräver ofta erfarenhet från affärsjuridisk byrå samt ting. I verkligheten kan en affärsjuridisk byrå verka bättre än det är, avhoppen är ENORMA och bara 1 på 50-100 anställda (skattat) blir delägare efter 5-10 år, många tillämpar up or out stenhårt och de första åren kan i vissa fall bestå av att sitta i en sal och vakta DD dokument.
Den kanske bästa juristen jag känner som verkligen inte var en latmask utan jobbade under studietiden, läste extra och klarade examen under utsatt tid klarade mindre än ett kvartal på en av de större affärsbyråerna.
Det finns också ett inte så litet inslag av nepotism för att få det där första jobbet på en byrå, jag vet flera som har varit varit duktiga studenter men inte top of the shit list som ändå fått in foten beroende på lite allt möjligt. Det är också så att studenter inte alltid är helt sanningsenliga när det diskuteras betyg - vilket det ju ofta gör - och framställer sig själva i bättre dager, allt betygsprat skall därför tas med en nypa salt.