2012-12-14, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Det är svårt. Det medges nästan bara p.g.a. värnplikt. Och den finns ju inte längre..

Börja istället som vanligt och ta uppehåll efter en termin.

Tack för svaret! Då blir det alltså till att tacka ja till platsen även om jag inte kommer att flytta till Lund, -registrera mig på alla kurser, för att sedan ta studieuppehåll efter en termin?

Om inte ovanstående fungerar så börjar jag alltmer fundera på om jag inte ändå skulle läsa en termin på programmet och faktiskt börja redan nu.
Citera
2012-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ngn som har erfarenhet av att plugga extra vid sidan om juristprogrammet? Jag hade tänkt läsa ngn kurs på halvfart eller möjligen kvartsfart. Sannolikt något inom konst eller litteratur, alltså ämnen som ur arbetsmarknadssynpunkt är helt meningslösa.
Är ju inte ovanligt att folk läser till en dubbelexamen i fek, så konst/litt på kvartsfart är nog inga problem.

För den som inte läst annat än juridik känns det kanske omöjligt att läsa dubbelt. Men jag vet av egen erfarenhet att de flesta kurser på helfart inom samhälle/humaniora kräver MAX 10 h/vecka för VG, 6 h för att klara G. Och jag säger inte det för att låta som ett geni som klarar alla kurser utan ansträngning, tvärtom är jag en av de som faktiskt lägger 40 h/v på juristprogrammet (för att ändå få medelmåttiga betyg).

Citera
2012-12-14, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
text

Då tråden i första hand är en informationstråd för aspirerande juriststudenter och faktiskt till den större delen därför innehåller information om antagning till just juristprogrammet samt förutom en del desinformation från ovanstående personer och deras gelikar om vad som krävs för att landa ett exempelvis byråjobb vilket bland merparten av trådens frågor är det som är i fokus, så vore det ju trevligt om äkta information kunde tillhandahållas i alla lägen för att just aspirerande jur. studs ska kunna få äkta info.
Senast redigerad av Quotient 2012-12-14 kl. 19:58.
Citera
2012-12-14, 20:47
Medlem
The_Keepers avatar
Jag tycker mig se en tämligen genomgående trend; personer som skriver i tråden, och som inte studerar på juristprogrammet, har en förmåga att betrakta juristprogrammet och dess anknytande frågor utifrån premissen att det finns äkta kontra oäkta svar, att allt är svart eller vitt.

Något som står klart tämligen fort på programmet är dessvärre att varken juristprogrammet, eller övriga frågor i världen för den delen, går att hantera utifrån denna typ av kategoriskt tänkande.
Snarare handlar det om att kontinuerligt jobba sig igenom mängder av gråskalor och att dra så goda slutsatser som möjligt med det tillgängliga materialet.

För att ge ett exempel, Quotient, är det omöjligt att säga vad som är "äkta information" avseende vad som krävs för ett jobb på byrå. För vissa krävs mer eller mindre endast AB, för andra krävs BA och goda sidomeriter. För andra, som har jobbat ett antal år, räcker goda vitsord från dessa arbetsplatser. Vidare finns det ett stort antal olika byråer i olika delar av landet, där synen på vad som krävs skiftar drastiskt. Då får vi inte heller glömma att "fel" person sannolikt aldrig kommer få ett byråjobb, dvs. en person som saknar den sociala faktorn.

Eftersom antalet faktorer är extremt många är det omöjligt att ge ett definitivt – eller äkta – svar på vad som krävs. Vad vi med säkerhet kan säga är dock att desto högre genomsnittsbetyg en person har, desto större är chanserna att i vart fall få komma på den nödvändiga inledande anställningsintervjun.
Citera
2012-12-14, 21:41
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Om något är att slösa tid så är det väl att läsa på folkhögskola! Du ska ha bra med tur för att ta dig in i den kvoten. Satsa du på högskoleprovet och/eller utökad jur. intro.kurs.

*lyckost me*
Citera
2012-12-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
*lyckost me*

Grattis! Aldrig träffat någon som du.
Citera
2012-12-14, 22:13
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Grattis! Aldrig träffat någon som du.

Nä, vi är utrotningshotade.
Citera
2012-12-14, 23:31
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
*lyckost me*
Ja, jag vet att du nämnt i tråden att du tog dig in i den kvoten. Det är naturligtvis inte omöjligt, vilket du om något bevisat, men faktum kvarstår, det krävs högsta betyg och då är man ändå hänvisad till lottning. Det är snarare mot den bakgrunden jag finner det ett slöseri med tid jämfört med hp och/eller UJIK:en.
Citera
2012-12-15, 00:11
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ja, jag vet att du nämnt i tråden att du tog dig in i den kvoten. Det är naturligtvis inte omöjligt, vilket du om något bevisat, men faktum kvarstår, det krävs högsta betyg och då är man ändå hänvisad till lottning. Det är snarare mot den bakgrunden jag finner det ett slöseri med tid jämfört med hp och/eller UJIK:en.

Absolut, motsätter mig dig inte. Det är brutal på vinst eller förlust-chansning att hoppas komma in på juristprogrammet genom min/den kvoten. God bless för högre krafter att jag kom in den dagen, då sprutade glädjetårarna, det vill jag lova.
Citera
2012-12-15, 01:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ngn som har erfarenhet av att plugga extra vid sidan om juristprogrammet? Jag hade tänkt läsa ngn kurs på halvfart eller möjligen kvartsfart. Sannolikt något inom konst eller litteratur, alltså ämnen som ur arbetsmarknadssynpunkt är helt meningslösa.
Det går. Jag hade en period där jag läste 300% och samtidigt var engagerad i studentlivet. Har nog aldrig varit så fokuserad och disciplinerad som då, men det tärde väldigt mycket på mig. Juridik är inte svårt i sig, tycker jag, utan problemet ligger i att det tar tid att plöja litteraturen och faktiskt förstå allt. På dig låter det som om du vill läsa extra för att det är kul, och då tror jag absolut att du kan klara det.
Citera
2012-12-15, 09:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sänkt antal platser: http://www.jur.uu.se/Start/Nyheter/tabid/5446/language/sv-SE/Default.aspx?MessengerId=21457

De lär fortfarande ha överintag. Ska vi tippa på att det reella antalet platser är ca. 150 nu?

Såvitt jag känner till planeras 8 undervisningsgrupper vt 13 i Uppsala
Citera
2012-12-15, 10:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Såvitt jag känner till planeras 8 undervisningsgrupper vt 13 i Uppsala
Om vi har 25 studenter i varje grupp, så resulterar åtta grupper i att totalt 200 studenter går på programmet. Detta stämmer med mina uppgifter. Jag har hört att man till våren har dragit ned till 210 platser, till hösten siktar man på att gå ned till 200, men man kanske redan nu har gått ned till 200 platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in