2013-01-18, 18:31
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är nog mer att det är gratis som lockar. Vissa kanske väldigt gärna vill att folk ska veta att man läser juridik, såklart.

Det är oavsett en social väska, möter man andra juriststudenter ute så börjar man prata med varandra per automatik. Trevligt.
Citera
2013-01-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är en tuff termin, så var inställd på mkt plugg. Den är däremot jäkligt rolig och lärorik. Man skulle kunna beskriva terminen som att amputera benet utan bedövning, det är liksom skönt när det är över.
Terminen omfattar många rättsområden, så kan du precisera vad du vill veta.

Du kommer stöta på en del riktigt bra lärare så som Patrik och Eva.

Tack för svaret!! Om du skulle jämföra arbetsbördan mellan T1 och T2.. Hur stor skillnad är det rent läsmässigt?
Citera
2013-01-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Grattis till dig. Böcker är dock bara bärare av informationen som finns mellan pärmarna och ett verktyg för en jurist. Spela roll att de är slitna. Ryggsäck var givet på min tid, och skull lätt köra ryggsäck om jag läste idag. Idag undviker jag dock gärna litteratur som inte finns på Zeteo. Ligger den där så räcker det med telefonen att kunna läsa den

Det här med Hamilton- och Cederqvistväskan... Seriöst. Är det poppis med reklamväskorna
Är det för att ge intryck att "...man har en fot inne...", eller har det stått i "Legally Yours" att detta är coolt

Nä, skaffa vettiga grejer, ryggor - om ni nu släpar väskor, och tillägna er kunskapen i böckerna istället. Är mitt råd.

Att lägga vikt vid om de blir slitna eller ej kan ju sitta i att man har för avsikt att sälja dem vidare nästa termin?

Lutar än mer år ryggsäck för mig då efter ditt svar..
Citera
2013-01-18, 19:05
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Grattis till dig. Böcker är dock bara bärare av informationen som finns mellan pärmarna och ett verktyg för en jurist. Spela roll att de är slitna. Ryggsäck var givet på min tid, och skull lätt köra ryggsäck om jag läste idag. Idag undviker jag dock gärna litteratur som inte finns på Zeteo. Ligger den där så räcker det med telefonen att kunna läsa den

Det här med Hamilton- och Cederqvistväskan... Seriöst. Är det poppis med reklamväskorna
Är det för att ge intryck att "...man har en fot inne...", eller har det stått i "Legally Yours" att detta är coolt

Nä, skaffa vettiga grejer, ryggor - om ni nu släpar väskor, och tillägna er kunskapen i böckerna istället. Är mitt råd.
Öh, ja det spelar roll om böckerna är slitna eller ej. Enligt mig är "vettiga grejer" sånt som inte förstör mina böcker då jag gärna vill kunna sälja dom vidare till högsta möjliga pris.

Men pengar kanske inte är ett problem för dig? Varför menar du att en ryggsäck är vettigare än en axelväska?
Citera
2013-01-18, 20:44
Medlem
zizofras avatar
Någon som kan länka en bild på väskorna?
Citera
2013-01-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizofra
Någon som kan länka en bild på väskorna?

Går bra att bildgoogla, så gjorde jag. Cederquistväskan var lätt, Hamilton fick man ganska många träffar på en väska Michael Kors designat, men tog inte många sekunder hitta 'juridik-Hamiltonväskan'

Så, bildgoogla =)
Citera
2013-01-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Den här väskan är det jag kikat på:
http://www.xn--vskan-gra.com/art/epic-explorer-ryggsack-pa-hjul
Åh, ja, väskdebatten! En favorit i repris!

Visst är det töntigt att bära gängtecknet cederquistväskan, fast inte ens i närheten av så töntigt som att bränna 1000 buck på den där. Du ska bära 5-10 kilo max 1 h/dag, kom igen liksom. Klart gratisväskorna räcker för det.
Citera
2013-01-18, 21:38
Medlem
Vad har jag missat? Bära böcker? Till vad? Föreläsningar? Nödvändigt? Kan man inte ha böckerna hemma och plugga där också? Mer praktiska än teoretiska bekymmer på det här programmet, seminarium hit och dit och hundratals föreläsningar...
Citera
2013-01-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wontstop
Ska om en timme göra gruppvalet för C2an vid SU. Någon som har en bra lärare att rekommendera?
Kanske lite sent men om det finns någon ledig plats i C. Rambergs grupp skulle jag rekommendera att byta till den! Jag har hört många som tycker att hon är en av de bästa lärarna i hela utbildningen, alla som säger det har gått i hennes grupp så vet inte hur seriöst man ska ta det. Hon är verkligen extremt duktig och kunnig, det märker man på föreläsningarna. Hennes grupp brukar nog vara den som går först varje år. Marcus Radetzkis grupp skulle jag också rekommendera, han har dock bara skadeståndsdelen skulle jag tro. Vissa grupper har också något seminarium hos en byrå, jag tror att Cederquist brukar ha en grupp hos sig varje år.
Citera
2013-01-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Åh, ja, väskdebatten! En favorit i repris!

Visst är det töntigt att bära gängtecknet cederquistväskan, fast inte ens i närheten av så töntigt som att bränna 1000 buck på den där. Du ska bära 5-10 kilo max 1 h/dag, kom igen liksom. Klart gratisväskorna räcker för det.

Whiplashvåld * 2 som sagt. Och jag kommer pendla, så jag ska gå från stationen och dit jag ska, och från andra stationen till bilen.

Jag vet hur nacken blir bara av att bära en matkasse genom Gränby Centrum - så nej, axelremsväska blir det inte, det blir för sned belastning.

(Vikten i sig är inget problem, jag bär åtskilligt mer dagligen i stallet. Men det handlar om HUR man bär det, och 'på en axel' är sämsta tänkbara för nacken tyvärr :S)
Citera
2013-01-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Whiplashvåld * 2 som sagt. Och jag kommer pendla, så jag ska gå från stationen och dit jag ska, och från andra stationen till bilen.

Jag vet hur nacken blir bara av att bära en matkasse genom Gränby Centrum - så nej, axelremsväska blir det inte, det blir för sned belastning.

(Vikten i sig är inget problem, jag bär åtskilligt mer dagligen i stallet. Men det handlar om HUR man bär det, och 'på en axel' är sämsta tänkbara för nacken tyvärr :S)
Då kan du väl köpa en normal eastpak istället för den ärkelöjliga ryggan du länkade. Förövrigt belastar inte cederquist nacken öht förrän den är riktigt överpackad. Har du väskan hängandes längs sidan som en handväska så belastas nacken såklart, men hänger den över ryggen/röven så känns det ingenting i nacken.
Citera
2013-01-18, 22:32
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
Tack för svaret!! Om du skulle jämföra arbetsbördan mellan T1 och T2.. Hur stor skillnad är det rent läsmässigt?
Alla juristutbildningar, oavsett lärosäte, har en termin som lite skämtsamt kallas för "väggen". T2 är väggen i Lund. Det är en väldigt tuff termin, men naturligtvis fullt möjlig att klara av med bra betyg bara man lägger manken till. Det är svårt att kvantifiera hur svår T2 är jämfört med T1, men jag skulle väl kunna dra till med att den förmodligen kräver 3 ggr mer plugg.

De delar som ingår:

Avtalsrätt-mellansvårt
Köprätt- lätt
Skadestånd- och försäkring- mellansvårt
Obestånd och sakrätt- obestånd är väl inte så svårt, men sakrätten är mycket svår.
Immaterialrätt- för tråkigt för att ens poängsättas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in