2011-01-02, 09:48
Medlem
tiger_1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
1. Uppsala 2. Stockholm 3. Lund 4. Örebro 5. Göteborg 6. Umeå. Många äldre delägare tror fortfarande att man enbart kan läsa de första 3 åren i Göteborg vilket knappast ger utnildningen några plus poäng. Josef zila m m har å andra sidan gjort ett bra arbete att marknadsföra Örebro vilket välförtjänt ger Örebro en 4 plats efter de anrika utbildningarna.

När det gäller rankning av lärosäten som är rätt populärt i denna tråden är jag mest nyfiken på MOTIVERINGEN till ens rankning. De flesta har ju ENDAST studerat vid ett lärosäte och ryktesvägen hört talas om de andra!? Och vad är ett bra lärosäte? Antalet professorer, studieplanen, hur gammal utbildningen är, vad ens arbetsgivare säger?
Citera
2011-01-02, 10:29
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiger_1977
När det gäller rankning av lärosäten som är rätt populärt i denna tråden är jag mest nyfiken på MOTIVERINGEN till ens rankning. De flesta har ju ENDAST studerat vid ett lärosäte och ryktesvägen hört talas om de andra!? Och vad är ett bra lärosäte? Antalet professorer, studieplanen, hur gammal utbildningen är, vad ens arbetsgivare säger?
Självklart har du rätt. Min uppfattning bygger mer eller mindre på lösa rykten och saker som har sagts på byrån där jag jobbar, inte heller läser jag på UU som jag placerat som nummer ett, utan på Örebro. Där jag arbetar är Uppsala utan tvekan nummer ett, även om det inte är intressant var man läst vid eventuell anställning.
Citera
2011-01-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det sgt.hank menar är att man oftast inte använder den gröna boken i arbetslivet som advokat, åklagare, domare eller liknande yrkesroller. Därför kan det kännas onödigt att ha en lagbok som man enbart använder när man studerar då man oftast lär sig var viktiga lagar och balkar finns, de sitter sig alltså i ryggmärgen. Förmodligen åsyftar sgt.hank PBL när h*n tar upp "det verklighetsanpassade" och menar därför att om man behandlar fiktiva fall, fall från HD samt ytterligare metoder för att få en inblick i livet som jurist, varför då inte använda den blå boken som oftast används av yrkesverksamma jurister. Vidare menar sgt.hank att man i arbetslivet sitter vid en dator och slår i databaser för att t.ex. hitta rätt lagrum men att man vid vissa tillfällen använder sig av en fysisk lagbok, oftast den blå. Det är därför "onödigt och dumt" att lära sig "fel" lagbok.

Detta är min personliga tolkning av sgt.hanks inlägg.

öh, ok. Tack, eller nått för analysen.

Jag får säga att du är fantastiskt duktig på att skriva vitt och brett om sånt som du inte har en aning om. Från vad jag menar med saker jag skriver, till hur studierna fungerar i Uppsala och alla andra ställen, vilket jag har sett dig förklara för folk på åtskilliga ställen. Anmärkningsvärt med tanke på att du aldrig har pluggat det minsta juridik eller satt din fot på ett universitet än.
Citera
2011-01-02, 17:31
Medlem
Sitter och funderar på boken (författningstexten) "Europafördrag" från Norstedts juridik som ingår i Uppsalas litt.lista för T1. När under terminen används den? Under hela terminen? Är det en text man använder väldigt ofta och absolut bör köpa, eller går det lika bra att säg titta i bibblans exemplar vid behov? Ogillar tanken på att spendera 400 kr på något som mest står och samlar damm.
Citera
2011-01-02, 18:02
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloot
Sitter och funderar på boken (författningstexten) "Europafördrag" från Norstedts juridik som ingår i Uppsalas litt.lista för T1. När under terminen används den? Under hela terminen? Är det en text man använder väldigt ofta och absolut bör köpa, eller går det lika bra att säg titta i bibblans exemplar vid behov? Ogillar tanken på att spendera 400 kr på något som mest står och samlar damm.

Köp den, det är alltså europarättens "lagbok" s.a.s, och om inte annat behöver du ha med dig den på tentan.
Citera
2011-01-02, 19:31
Medlem
Chanukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
+1

https://www.flashback.org/sp24795507
Citera
2011-01-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Köp den, det är alltså europarättens "lagbok" s.a.s, och om inte annat behöver du ha med dig den på tentan.
Okej, köper den.
Citera
2011-01-02, 20:20
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chanukka
https://www.flashback.org/sp24795507
Jag tycker det är en ovanligt sanningsenlig post
Citera
2011-01-02, 20:45
Medlem
Clay79s avatar
Någon som pluggar på SU:

Ska välja seminariegrupp snart och tänkte kolla om det finns någon lärare att föredra. Av egen erfarenhet kan det skilja fantastiskt mycket på hur engagerade läraren är och det är ganska viktigt för mig, om jag ska palla sitta och lyssna i 3 timmar....
Så.. Hit me: vilka är de bästa lärarna..? Ska börja läsa nu i vår, så det är JIKen först ut.

Tack
Citera
2011-01-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Någon som pluggar på SU:

Ska välja seminariegrupp snart och tänkte kolla om det finns någon lärare att föredra. Av egen erfarenhet kan det skilja fantastiskt mycket på hur engagerade läraren är och det är ganska viktigt för mig, om jag ska palla sitta och lyssna i 3 timmar....
Så.. Hit me: vilka är de bästa lärarna..? Ska börja läsa nu i vår, så det är JIKen först ut.

Tack

Känner bara till några av de som är seminarielärare till våren. Rolf Höök är väl allmänt betraktad som en "schön" lärare, skämtar mycket och hans grupper brukar ha en väldigt bra sammanhållning. Anna Öster har jag hört gott om också, de jag känner har varit nöjda med att ha henne som grupplärare.
Ija Fink Lundgren hade jag nog inte valt, har fått ett.... märkligt... intryck av henne.
Citera
2011-01-02, 22:45
Medlem
Clay79. Börjar också nu till våren på SU, så vi lär väl ses på välkomstmiddagen, eller senare på föreläsningarna

Ska notera namnen, men Höök har man ju hört gott om! Visste dock inte att man fick välja grupp själv? Blir det inte ett jäkla tryck på de bättre lärarnas grupper varje år då? Känns inte så organiserat.

Ps. köpte Process och straffrätt för juridisk översiktskurs (numera jiken) av Lars Heumann för någon månad sedan, innan litteraturlistan uppdaterades och nu undrar jag om den används mycket och ofta eftersom det kommit en ny upplaga (23 uppl 2011) och jag har den äldre versionen (22 uppl.). Behöver jag köpa ny bok eller klarar jag mig som det är? Har nyaste upplagorna av alla andra böcker + nya lagboken för 2011.
Senast redigerad av tnoivles 2011-01-02 kl. 23:00.
Citera
2011-01-03, 01:22
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Clay79. Börjar också nu till våren på SU, så vi lär väl ses på välkomstmiddagen, eller senare på föreläsningarna

Ska notera namnen, men Höök har man ju hört gott om! Visste dock inte att man fick välja grupp själv? Blir det inte ett jäkla tryck på de bättre lärarnas grupper varje år då? Känns inte så organiserat.

Hm. Jag bara antar att man ska välja grupp... Så har det varit på alla andra kurser jag läst.. Och, jo det brukar vara ett jävla tryck på det, så man får vara snabb och anmäla sina kompisar...
Någon som läser som kanske vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in