2013-01-18, 13:57
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Hade eg tänkt lämna diskussionen därhän eftersom den bara gick i cirklar.
Det handlade inte om att jag inte förstod det du försökte förklara ang att du gillar metodiken, att det finns tydliga ramar och lagar etc när man ska lösa ett problem.

Däremot förstår jag inte hur du resonerar när du tycker saker som
"Så jag har insett att Juridiken passar mig utmärkt eftersom jag hatar spekulationer och kreativt tänk.. "

Men där har vi helt enkelt olika åsikt, och det får helt enkelt vara så =)

Nej, du lämnade diskussionen för att du insåg vad jag försökte förmedla och därför hade du inget att komma med.

Nu däremot kommenterar du, då du såg att Feadog lade sig i. Nu har du plötsligt mod att ge dig in i svängen igen läser dig som en bok.
Citera
2013-01-18, 14:14
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blurgh
Det givna valet numera är ju Hamiltonväskan, ett stort steg framåt i stil!

Det vittnar om en god karaktär också att ha hamiltonväskan!
Själv fick jag stå och prata i 5 minuter för en HR;are för att få min väska.. cederquistväskorna försvann ju på 20 sekunder, lite smutsigt att bara dela ut sådär okontrollerat.
Citera
2013-01-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Nej, du lämnade diskussionen för att du insåg vad jag försökte förmedla och därför hade du inget att komma med.

Nu däremot kommenterar du, då du såg att Feadog lade sig i. Nu har du plötsligt mod att ge dig in i svängen igen läser dig som en bok.

Jag sänker mig inte till sandlådenivå ens om du provocerar. Jag nöjer mig med att veta att du har fel, och sen får du tro eller anta precis hur du vill =)
Citera
2013-01-18, 14:36
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Jag sänker mig inte till sandlådenivå ens om du provocerar. Jag nöjer mig med att veta att du har fel, och sen får du tro eller anta precis hur du vill =)

Va roligt. Är stolt över dig Cathastrophia
Citera
2013-01-18, 15:10
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Någon som läst på Stockholms universitet som kan besvara mina frågor kring juristutbildningen?
Kan ge det ett försök.

Citat:
Hur är stämningen i gruppen?
Finns ingen "grupp"på det sättet.

Citat:
Är det likt gymnasiet där man sitter i klassrum och "alla känner alla"?
Nej, första kursen du läser har lite sådana inslag, men långt ifrån gymnasie-känslan. Tror att vi hade någon trött namnlek i början. Sen när du väljer kurs kanske det blir så att du lärt känna några stycken och ni väljer samma grupp för nästa kurs. Men du kommer inte gå i en "klass" studietiden ut.

Citat:
Hur många personer finns det i en "grupp"?

Ca 30 per seminariegrupp.

Citat:
Hur är relationen mellan lärare och elev?
Beror i viss mån på hur lång kursen är, hur läraren är mm. Men i regel snudd på obefintlig.

Citat:
Känner läraren sina elever?

Nej, kanske att de snappar upp någon pratglad rackares namn, men inte mer än så.

Citat:
Förekommer det diskussioner mellan elever och lärare, likt gymnasiet eller är det enbart föreläsningar som gäller och sedan hejdå?
Kan vara ganska mycket diskussioner, på seminariumen alltså. På föreläsningarna blir det av förklarliga skäl inte så.

Citat:
Hur brukar en vanlig dag se ut för en juriststudent?

undervisning 4 dagar i veckan, ibland mindre, mycket sitta hemma och läsa. Disciplin är a och o.

Citat:
Umgås man mycket med klasskamrater i form av grupparbeten för att underlätta studierna?
Vissa gör det, beror helt på hur du lär dig bäst, jag sitter hemma och läser, andra träffas i skolan i grupp. Sen förekommer det ju grupparbeten och då måste man ju ses vare sig man vill eller ej..

Citat:
Förlåt om det blev många frågor. Är väldigt nyfiken!
Cool!
Citera
2013-01-18, 16:42
Medlem
zizofras avatar
Hur är jonny flodin som lärare?
Citera
2013-01-18, 16:49
Medlem
hallå,

jag påbörjar T2 i Lund nu på måndag och undrar om någon som gått den kan berätta lite vad som väntar? Är det en hård termin eller är den lätt och rolig?? Alla svar uppskattas
Citera
2013-01-18, 17:07
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
hallå,

jag påbörjar T2 i Lund nu på måndag och undrar om någon som gått den kan berätta lite vad som väntar? Är det en hård termin eller är den lätt och rolig?? Alla svar uppskattas
Det är en tuff termin, så var inställd på mkt plugg. Den är däremot jäkligt rolig och lärorik. Man skulle kunna beskriva terminen som att amputera benet utan bedövning, det är liksom skönt när det är över.
Terminen omfattar många rättsområden, så kan du precisera vad du vill veta.

Du kommer stöta på en del riktigt bra lärare så som Patrik och Eva.
Citera
2013-01-18, 17:15
Medlem
Har man ersatt företagsekonomi, nationalekonomi och någon mer (?) med ytterligare 15 hp specialkurser i den nya studieordningen?
Citera
2013-01-18, 17:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Har man ersatt företagsekonomi, nationalekonomi och någon mer (?) med ytterligare 15 hp specialkurser i den nya studieordningen?

På SU - korrekt. Gjort om storleken litegranna på ett antal andra kurser. Här kan du jämföra. http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe
Senast redigerad av Sobofied 2013-01-18 kl. 17:37.
Citera
2013-01-18, 17:50
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Jag har använt vanlig ryggsäck. Inte att rekommendera då mina helt nya böcker numera ser väldigt slitna ut. Har köpt en datorväsk-liknande väska fast bra mycket större till nästa termin. Känns som det borde funka bättre.
Grattis till dig. Böcker är dock bara bärare av informationen som finns mellan pärmarna och ett verktyg för en jurist. Spela roll att de är slitna. Ryggsäck var givet på min tid, och skull lätt köra ryggsäck om jag läste idag. Idag undviker jag dock gärna litteratur som inte finns på Zeteo. Ligger den där så räcker det med telefonen att kunna läsa den

Det här med Hamilton- och Cederqvistväskan... Seriöst. Är det poppis med reklamväskorna
Är det för att ge intryck att "...man har en fot inne...", eller har det stått i "Legally Yours" att detta är coolt

Nä, skaffa vettiga grejer, ryggor - om ni nu släpar väskor, och tillägna er kunskapen i böckerna istället. Är mitt råd.
Citera
2013-01-18, 18:05
Medlem
Sobofieds avatar
Det är nog mer att det är gratis som lockar. Vissa kanske väldigt gärna vill att folk ska veta att man läser juridik, såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in