2010-12-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Herregud...man får ha med sig all (okommenterad) lagtext till tentorna på UU, oavsett form. Enda skillnaden är således att institutionen inte själv tillhandahåller ett kompendium med uppdaterad lagtext på UU.

Ang. den gröna lagboken använder som sagt många den i Uppsala. Är man som undertecknad snål och ogillar att släpa på tunga böcker (jag gillar spalterna också, men det är nog bara en vanesak) duger den gott och väl -- endast på T5 har jag behövt komplettera genom att skriva ut lagar.

Då förstår jag än mindre varför alla avråder från att köpa 2010 års lagbok bara för att RF har ändrats? Jag hade hellre printat de 10-20 sidor RF tar än lägga 1500:- extra bara för att få det inbundet
Citera
2011-01-01, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Den går ändå bort för mig eftersom det känns jävligt onödigt och dumt att ha en speciell bok för studierna. Särskilt eftersom man i Uppsala prioriterar det verklighetsanpassade framför allt, känns som lite dubbelmoral på just den punkten. Bättre att satsa på den författningssamling som man troligtvis kommer använda i yrkeslivet (de gångerna man inte sitter vid dator och slår i databaser).

WTF? Förtydliga tack
Citera
2011-01-01, 14:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
WTF? Förtydliga tack
Det sgt.hank menar är att man oftast inte använder den gröna boken i arbetslivet som advokat, åklagare, domare eller liknande yrkesroller. Därför kan det kännas onödigt att ha en lagbok som man enbart använder när man studerar då man oftast lär sig var viktiga lagar och balkar finns, de sitter sig alltså i ryggmärgen. Förmodligen åsyftar sgt.hank PBL när h*n tar upp "det verklighetsanpassade" och menar därför att om man behandlar fiktiva fall, fall från HD samt ytterligare metoder för att få en inblick i livet som jurist, varför då inte använda den blå boken som oftast används av yrkesverksamma jurister. Vidare menar sgt.hank att man i arbetslivet sitter vid en dator och slår i databaser för att t.ex. hitta rätt lagrum men att man vid vissa tillfällen använder sig av en fysisk lagbok, oftast den blå. Det är därför "onödigt och dumt" att lära sig "fel" lagbok.

Detta är min personliga tolkning av sgt.hanks inlägg.
Citera
2011-01-01, 14:10
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det sgt.hank menar är att man oftast inte använder den gröna boken i arbetslivet som advokat, åklagare, domare eller liknande yrkesroller. Därför kan det kännas onödigt att ha en lagbok som man enbart använder när man studerar då man oftast lär sig var viktiga lagar och balkar finns, de sitter sig alltså i ryggmärgen. Förmodligen åsyftar sgt.hank PBL när h*n tar upp "det verklighetsanpassade" och menar därför att om man behandlar fiktiva fall, fall från HD samt ytterligare metoder för att få en inblick i livet som jurist, varför då inte använda den blå boken som oftast används av yrkesverksamma jurister. Vidare menar sgt.hank att man i arbetslivet sitter vid en dator och slår i databaser för att t.ex. hitta rätt lagrum men att man vid vissa tillfällen använder sig av en fysisk lagbok, oftast den blå. Det är därför "onödigt och dumt" att lära sig "fel" lagbok.

Detta är min personliga tolkning av sgt.hanks inlägg.

Helt säkert är det precis vad han menar. Att "lära sig en lagbok" är dock ingen vetenskap. Det går alldeles utmärkt att växla från en till en annan. Det tar inte lång tid att vänja om sig. Som jag ser det är fördelen med den gröna framförallt priset. Fördelen med den blåa är framförallt rättsfallshänvisningarna. Om man som student känner att priset är avgörande väljer man den gröna varianten, annars den blåa.
Citera
2011-01-01, 19:50
Medlem
Jag studerar för närvarande på affärsjuridiskaprogrammet med fransk inriktning i Linköping. Jag är dock intresserad av att i framtiden jobba i London. Om jag går klart utbildningen på 5 år (kandidat+master) i Sverige så kan jag endast svenska lagar och har enligt syon därför inga kunskaper i engelska lagar som leder till att jag inte kan få jobb där. Därför funderade jag på att man kanske kan göra master i London istället. När jag pratade med syon sa hon att jag inte kan klara mastern där eftersom jag inte kan deras grunder inom juridik och även om jag klarar utbildning har jag ingen möjlighet att få bra jobb varken i London eller Sverige efter det. Alltså undrar jag om det är någon som gjort sin master i London? Kan jag komma in i London med kandidatexamen från affärsjuridik? Och om man kan få bra jobb i London efter att ha bara gjort masters där? Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?
Citera
2011-01-01, 20:12
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevro
Jag studerar för närvarande på affärsjuridiskaprogrammet med fransk inriktning i Linköping. Jag är dock intresserad av att i framtiden jobba i London. Om jag går klart utbildningen på 5 år (kandidat+master) i Sverige så kan jag endast svenska lagar och har enligt syon därför inga kunskaper i engelska lagar som leder till att jag inte kan få jobb där. Därför funderade jag på att man kanske kan göra master i London istället. När jag pratade med syon sa hon att jag inte kan klara mastern där eftersom jag inte kan deras grunder inom juridik och även om jag klarar utbildning har jag ingen möjlighet att få bra jobb varken i London eller Sverige efter det. Alltså undrar jag om det är någon som gjort sin master i London? Kan jag komma in i London med kandidatexamen från affärsjuridik? Och om man kan få bra jobb i London efter att ha bara gjort masters där? Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?

Fel tråd, denna handlar om riktiga juristprogrammet. Bortsett från detta, vad vill du jobba med i London?
Citera
2011-01-01, 20:22
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Fel tråd, denna handlar om riktiga juristprogrammet. Bortsett från detta, vad vill du jobba med i London?
Till skillnad från det falska juristprogrammet då eller vad?
Citera
2011-01-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nej, till skillnad från det ej riktiga juristprogrammet. (Ta inte åt dig, chevro.)
Citera
2011-01-02, 00:05
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Till skillnad från i nu aktuellt fall "affärsjuridiskaprogrammet med fransk inriktning".
Citera
2011-01-02, 00:17
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:

Man skulle faktiskt kunna gå så långt att kalla det ett falskt juristprogram. Genom, i min mening, oärlig marknadsföring lurar tramsskolan i Jönköping mindre vetande stackare att slösa bort fem år av sina liv på en tämligen värdelös utbildning som inte ger dem något jobb såvida de inte kompletterar med halva riktiga juristprogrammet.

(Ännu ett tacksamt diskussionsämne, Linköping-bashing )
Citera
2011-01-02, 01:42
Medlem
tiger_1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Till skillnad från i nu aktuellt fall "affärsjuridiskaprogrammet med fransk inriktning".

En mer berättigad fråga är om nämnda program är som det rättsvetenskapliga programmet (ett program som man kan läsa i Örebro och Luleå), där MAN KAN iallafall på Uppsala universitet KOMPLETTERA så man får en jur kand...
Citera
2011-01-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiger_1977
En mer berättigad fråga är om nämnda program är som det rättsvetenskapliga programmet (ett program som man kan läsa i Örebro och Luleå), där MAN KAN iallafall på Uppsala universitet KOMPLETTERA så man får en jur kand...

Läste att denna väg ska vara stängd numera ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in