2015-01-06, 19:31
Medlem
Karatelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Hmm, jag har inte lärt mig på nån kurs på juristprogrammet på SU hur man minglar. Finns ju några föreläsare som snackar massa annat under föreläsningarna men det borde ju inte påverka resultatet av den anledningen att föreläsningar är ju bara hjälp för inläsning av litteraturen och står för en liten procent av det man ska plugga på under kursen, man läser ju också böckerna, rättsfall m.m och seminarierna brukar vara bra, har i alla fall varit på alla de tidigare kurserna innan rättshistoria.

Jag tror Sobofied var en aningen sarkastisk när han (ev. hon) skrev sitt inlägg. no need to be offended
Senast redigerad av Karatelit 2015-01-06 kl. 19:33.
Citera
2015-01-06, 23:16
Medlem
Behöver man sitta ting om man vill bli bolagsjurist eller liknande? Är det bara något meriterande för att bli domare eller?

By the way, har alltid undrat varför kravet för att bli antagen är endast Historia A + Samhällskunskap A, självklart tycker jag det är trevligt. Men lite konstigt ändå till skillnad från flummiga utbildningar som "Affärsjuridik" på 180hp som kräver Matematik C osv.

Kollade precis UHR...detta kom ju som en chock.

Örebro - 1.35 HP , ht14

Om man hade haft förstahandssökt och haft 1.4 hade man garanterat fått plats?
Senast redigerad av Snaggat 2015-01-06 kl. 23:19.
Citera
2015-01-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Hej, jag kom precis in på UU som börjar den 19 januari, behöver jag verkligen alla böckerna?

Bilaga 2 – Litteratur
För all litteratur gäller att senast utkomna upplaga ska användas. Detta bör
kontrolleras med bokhandeln.
Kurslitteratur
 Axberger, H-G, Yttrandefrihetsgrundlagarna, Norstedts juridik
 Bergström, C F & Hettne, J, Introduktion till EU-rätten, Studentlitteratur
 Bull, T & Sterzel, F, Regeringsformen – en kommentar, Studentlitteratur
 Cameron, I, An Introduction to the European Convention on Human
Rights, Iustus förlag
 Jensen, U, Rylander, S & Lindblom, P H, Att skriva juridik: regler och
råd, Iustus förlag
 Jonsson Cornell, A (red), Komparativ konstitutionell rätt, Iustus förlag
 Mattson, I & Petersson, O, Svensk författningspolitik, Studentlitteratur
 Samuelsson, J & Melander, J, Tolkning och tillämpning, Iustus förlag
 Studiematerial i EU-rätt (köps på studerandeexpeditionen)
 Studiematerial i konstitutionell rätt (köps på studerandeexpeditionen)

lagbok eller motsvarande författningssamling av 2014 eller 2015 års
årgång

Kan jag välja den svarta lagboken istället för den blå?
https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-rikes-lag-2014-klotband-sveriges-rikes-lag-gillad-och-antagen-pa-riksdagen-ar-1734-stadfast -av-konungen-den-23-januari-1736-med-tillagg-av-fo-9789139017356

https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-lag-2014-innehaller-forfattn-som-tratt-i-kraft-per-den-1-januari-2014-svarta-lagboken-97891 44095967
Jag läser just nu T1 på UU och jag kan med säkerhet säga att Svensk författningspolitik och Komparativ rätt inte uppfyllt något särskilt syfte (enligt konsensus i klassen) under terminens gång, förutom de seminarier där man behöver gå in på t.ex. Finlands system.
Därför rekommenderar jag att du köper dessa 2 begagnat. Resten föreslår jag att du köper den senaste upplagan (begagnat om du får tag) eftersom ny praxis uppkommer samt lagarna ändras hela tiden vilket.

Köp den gröna lagboken för övrigt!

Lycka till!
Citera
2015-01-06, 23:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Behöver man sitta ting om man vill bli bolagsjurist eller liknande? Är det bara något meriterande för att bli domare eller?

By the way, har alltid undrat varför kravet för att bli antagen är endast Historia A + Samhällskunskap A, självklart tycker jag det är trevligt. Men lite konstigt ändå till skillnad från flummiga utbildningar som "Affärsjuridik" på 180hp som kräver Matematik C osv.

Tingsmeritering är ett krav för att bli domare, åklagare eller kronofogde. I övrigt är det meriterande.

Citat:
Kollade precis UHR...detta kom ju som en chock.

Örebro - 1.35 HP , ht14

Om man hade haft förstahandssökt och haft 1.4 hade man garanterat fått plats?

Jawohl!
Citera
2015-01-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Tingsmeritering är ett krav för att bli domare, åklagare eller kronofogde. I övrigt är det meriterande.

Jawohl!

Jurister och er jävla byråkratsvenska...
______

Vad är det en affärsjurist gör, egentligen?
Citera
2015-01-07, 14:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Jurister och er jävla byråkratsvenska...
______

Vad är det en affärsjurist gör, egentligen?
Hjälper företag m.m. att navigera i den juridiska djungeln. Det är svårt att ge en definition, då affärsjurister verkar inom så många områden. T.ex. tvistelösning, arbetsrätt, bolagsrätt, corporate governance, regulatoriska frågor, upphandlingar...
Citera
2015-01-07, 14:39
Medlem
Vet någon om betygen man får under Juridiskt grundår översätts? Om allt går vägen och man kommer in på T3, får man då AB i T1 och T2?
Citera
2015-01-07, 14:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremborgaren
Vet någon om betygen man får under Juridiskt grundår översätts? Om allt går vägen och man kommer in på T3, får man då AB i T1 och T2?
Vad är det för betygsskala som används, och vilket lärosäte pratar vi om?

EDIT:

Såg att det var UU.

Testa att höra med studievägledningen, det bör vara någon där idag.
Senast redigerad av eXtremo 2015-01-07 kl. 14:47.
Citera
2015-01-08, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hjälper företag m.m. att navigera i den juridiska djungeln. Det är svårt att ge en definition, då affärsjurister verkar inom så många områden. T.ex. tvistelösning, arbetsrätt, bolagsrätt, corporate governance, regulatoriska frågor, upphandlingar...

Finns det ett specifikt område inom det affärsjuridiska som du är genuint intresserad av, eller är det främst karriärmöjligheterna som lockar? Av de bitisar du pratat med, som fortfarande gör sina hundår, finner det fortfarande juridiken någorlunda tillfredsställande eller är det enbart en plåga att sitta med DD klockan sju på kvällen?
____

Jag är nyfiken på hur mycket makt domare ges, min efterforskning har gett föga framgång. Har de något sånär lika många befogenheter som deras amerikanska ditos?
Citera
2015-01-08, 03:47
Medlem
En till fråga: varför väljer människor den sexgradiga betygsskalan framför ABU-skalan? Vad tjänar det till och är det rekommenderat?
Citera
2015-01-08, 10:23
Medlem
Någon som har betygsstatistiken för CC HT14 på SU?
Citera
2015-01-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Finns det ett specifikt område inom det affärsjuridiska som du är genuint intresserad av, eller är det främst karriärmöjligheterna som lockar? Av de bitisar du pratat med, som fortfarande gör sina hundår, finner det fortfarande juridiken någorlunda tillfredsställande eller är det enbart en plåga att sitta med DD klockan sju på kvällen?
____

Jag är nyfiken på hur mycket makt domare ges, min efterforskning har gett föga framgång. Har de något sånär lika många befogenheter som deras amerikanska ditos?

Angående domare så beror det lite på vad du menar. Det är olika rättssystem där det i USA och UK bygger mer på rättspraxis (domstolar mer makt) medans i Sverige vi har valt vägen med mindre makt åt domstolarna och mer detaljreglering genom lagstiftaren. Detta håller väl i någon mån på att ändras i och med EU etc. som använder sig i stor utsträckning av case-law.

Sen så lär du inte hitta några ''Judge-Judy'' typer i Sverige då den svenska hållningen mer är att ledamöterna ska smälta in i bakgrunden än att stå och skrika och stoppa anförande mitt i meningar etc. Du kan inte räkna med ''your honor'' när du äntrar salen heller. Men visst har de svenska domarna makt. De är i största mån med och formar rättsutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in