Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
23.000 kronor per månad första året och 25.500 kronor under andra året (om lönen inte har höjts nu) är väl knappast "pissdåligt", speciellt i förhållande till en utredare på en statlig myndighet, som du skulle vilja jobba som.
Lägger mig i lite, för jag har också reagerat på lönen. Jag är en sån där vuxen som valt att utbilda mig hyfsat sent i livet. Jag är 35 och påbörjar juriststudierna nu. Jag jobbar idag i vården, jag har ingen som helst eftergymnasial utbildning och den gymnasieutbildning jag har är samhällsvetenskapliga programmet så jag har nada vårdutbildning heller. (Sen att jag har gedigen erfarenhet, internutbildning osv är en annan sak). Jag har IDAG mer än 25 000 kr i lön med OB-tillägg inräknat.
Så, 4,5 års studier, en gedigen studieskuld och en juristexamen skulle inte höja min lön alls om jag sitter ting. Initialt skulle den sänkas till och med. (Nu när jag kommer ut på andra sidan har ju beloppen skrivits upp och är andra, men då skulle jag ju höjt min lön motsvarande om jag fortsatt jobba med det jag gör). Så jag förstår fullkomligt reaktionerna på lönen, jag kommer behöva och planerar att sitta ting, och att ta 2 år med lägre och senare samma lön som helt utan utbildning känns faktiskt surt.
SEN öppnas ju däremot lönedörrarna på vid gavel jämfört med att ha fortsatt jobba, men det är då det..
Så jag förstår både varför lönen är där den är, men också varför den känns skit för oss/de som inte gick vidare med studierna direkt efter gymnasiet..