2010-12-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Så kan man se det, men personligen tycker jag det känns vridet att hoppa direkt från gymnasiet till en lång utbildning. Jag hade gärna fått "vila" lite så att säga...

Håller med larsguran.

Om du vill ta en paus så är det enda vettiga att jobba. Det för egentligen bara med sig fördelar: 1) Det kostar inte pengar och du kanske t.o.m. kan sätta in en ansenlig slant på sparkonto, 2) Du pluggar inte, vilket väl är huvudsyftet med att ta paus(?), 3) Det ger erfarenhet och fyller ut CV't på ett gynnsamt sätt. Alla arbetsgivare värderar yrkeslivserfarenhet högt, även om det inte är direkt relevant för utbildningen.

Enda nackdelen är att du blir äldre, men det spelar inte särskilt stor roll i slutändan. Att ta examen som äldre innebär i teorin att man går miste om något års löneutveckling, men om man räknar in att du tjänar pengar under den tiden du annars skulle gå på CSN (förmodar jag) så vägs det upp.
Citera
2010-12-19, 19:38
Medlem
snillet_1s avatar
Sant... Jag är mycket villrådig just nu, å ena sidan känner jag mig motiverad att läsa till jurist, å andra sidan tror jag det hade varit bra att ta en paus. Jag får fundera vidare, helt enkelt.

Edit: Förresten, hur fungerar det här med studentbostäder? Är det några sorts listor man ska skriva upp sig på eller hur är det?
Senast redigerad av snillet_1 2010-12-19 kl. 20:25.
Citera
2010-12-19, 20:46
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Sant... Jag är mycket villrådig just nu, å ena sidan känner jag mig motiverad att läsa till jurist, å andra sidan tror jag det hade varit bra att ta en paus. Jag får fundera vidare, helt enkelt.

Edit: Förresten, hur fungerar det här med studentbostäder? Är det några sorts listor man ska skriva upp sig på eller hur är det?
Snillet_1, varför avslutar du alltid ett inlägg med en gubbe med påse över huvudet? Anser du att det mesta är pinsamt?
Citera
2010-12-19, 20:50
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Snillet_1, varför avslutar du alltid ett inlägg med en gubbe med påse över huvudet? Anser du att det mesta är pinsamt?

Nej, det är för mig ett sätt att visa att jag inte är insatt.
Citera
2010-12-19, 20:52
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Tänkte att man kanske underlättar för sig själv med plugget genom att slippa långa resor fram-och-tillbaka till Universitetet?
ot.
Alltså. Inte för att vara sån. Men Lappis och allt vad studentbostäder heter är i mina ögon något man ini det längsta bör undvika. Det finns dessutom andra ställen att plugga på i city. Kungliga och Studentpalatset, båda verkar poppis bland jurister. Om du tror att den lilla tid det tar att ta sig från city-uni är något som kommer missgynna dina studier bör du nog fundera lite. Det tar trots allt ca 10 minuter centralen-SU.
Citera
2010-12-19, 20:58
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Nej, det är för mig ett sätt att visa att jag inte är insatt.
När man ställer en fråga, brukar det av en eller annan anledning vara sedvanligt att man inte kan svaret/eller är insatt. Är situationen inte så, anses det lämpligare att svara på frågan än att ställa den!
Citera
2010-12-19, 20:59
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
När man ställer en fråga, brukar det av en eller annan anledning vara sedvanligt att man inte kan svaret/eller är insatt. Är situationen inte så, anses det lämpligare att svara på frågan än att ställa den!

Visserligen sant men jag kan inte se hur det är relevant för varken min frågeställning eller trådens ämne!
Citera
2010-12-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har dock endast köpt de senaste utgåvorna, men när du sätter det i perspektiv kanske det var dumt att köpa litteraturen innan terminen började. Då får jag stå mitt kast och köpa andra böcker om jag klantade till det.

Säg inte att du köpt en lagbok a la 2010... Det är det absolut sämsta du kan göra till termin 1 år 2011. Ny RF liksom..

Nej, asså du är för nervös. Sluta var 1 månad tidig. Du gör saker innan du ens vet om vad du gör. Köp inte litteraturen innan du vet upplagan på det ni borde ha. Vet inte vem du försöker imponera på, dig själv, päronen eller oss på flashback. Du kommer ALDRIG veta hur det är att verkligen plugga innan du börjat och verkligen plugga i Uppsala. Det tar en termin, sen vet du det mesta. Och försök bara slappna av tills terminen börjar. Du har lov nu, UNNA dig det! Slösa inte bort det här på juristforumet.
Citera
2010-12-20, 01:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajpojken
Säg inte att du köpt en lagbok a la 2010... Det är det absolut sämsta du kan göra till termin 1 år 2011. Ny RF liksom..
Du kan håna mig för mycket men inte för detta, hade denna ändring i bakhuvudet och därför köpte jag inte lagbok '10 .
Citera
2010-12-20, 01:38
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du kan håna mig för mycket men inte för detta, hade denna ändring i bakhuvudet och därför köpte jag inte lagbok '10 .

Latar mig. Är det alltså ovärt att köpa 2010?
Citera
2010-12-20, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Latar mig. Är det alltså ovärt att köpa 2010?

Kommer du använda RF eller någon annan lagstiftning som ändrats 2010? Får du inte ha med dig kompletterande lagtext med nya författningar? Isf så är det ovärt att köpa 2010 års. Med största sannolikhet får du ha med dig kompletterande lagtext, iaf på SU, just därför att man inte vill tvinga studenter att köpa den allra senaste för 1700:-.
Själv kommer jag köra på 2010 års, vill man ha den riktigt billigt säljer t.ex. KamR i Sthlm sina gamla för några hundringar när de fått 2011.
Citera
2010-12-20, 08:43
Medlem
PsycholicRaves avatar
Är det någon som vet nåt om nollningen på VT för juristerna i Lund? Inskrivningen är den 12, men börjar nollningen innan själva terminsstart, eller håller den på under de första veckorna? Eller det kanske inte är någon nollning med reda alls för de som börjar VT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in