Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Jag har dels ett stort omvärldsintresse vad gäller teknik, näringsliv och brott. Utöver detta finner jag det särskilt roligt att lösa problem och diskutera de.
Mitt mål är helt enkelt att få jobba inom alla de olika sakerna som jag tycker är kul. Jag tror att juristprogrammet är bra för mig på grund av just detta, eftersom jag dels vill sitta ting, men även jobba som försvarare och varför inte syssla lite inom näringslivet. Jag förstår att livet kanske inte blir så, men jag gillar tanken på att dörrarna står öppna.
Det där hade lika gärna kunnat handla om mig, och då är det naturligtvis ett gott tecken att du trivs på juristlinjen. Samtidigt undrar jag vari kopplingen till teknik och näringslivet ligger? Räcker det för dig att du arbetar inom en viss bransch? Arbetsuppgifterna är väl inte särskilt knutna till något av det.
Tack för ditt svar!
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Ingen vet ju hur ens utbildning egentligen kommer vara. Det lilla man stött på ämnet som programmet sedan handlar om, är inte representativt i många fall. Därför rekommenderar jag inte heller dig att typ, plocka upp en allmän bok i civilrätt och tro det ska göra om du gillar eller inte gillar det.
Ja menar, visst hör man någon säga "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle/ Jag gillar att engagera mig i samhällsfrågor" etc. men seriöst har sådana värderingar typ ingenting med juridikstudier att göra. Ungefär lika lite som "Jag gillar hjälpa människor" har för läkarprogrammet. Gillar du att diskutera icke-fritids ämnen på din fritid? Gillar du att tycka och tänka till runt icke-naturvetenskapliga ämnen? I så fall kommer du nog gilla juristprogrammet.
Var du bra på samhällsvetenskap i gymnasiet? I så fall lär juristprogrammet passa dig.
Gillar du att söka efter svar på saker? Då lär det också passa dig. Det är typ det man gör på juristprogrammet, letar efter svar, vare sig det är hur den lydelsen skall tolkas och tillämpas eller vad fan Högsta Domstolen menade i något fall från 40-talet. Dvs. är du en sådan som gillar att lägga pussel med information? Gillar du sedan att tycka till och tänka smått kreativt, när du väl lagt stora delar av pusslet, är det ännu bättre.
Huvudet på spiken här. När jag bett vänner och bekanta att motivera sina val av studier (juristlinjen inräknad) är det sällan det handlar om särskilt konkreta svar. Precis som du säger är det mycket klyschor som "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle" och "hjälpa människor" - och jag vill ta ett beslut att studera i nästan fem år på sådana grunder.
Jag är förälskad i _tanken_ av att bli läkare. Med jämna mellanrum kommer jag på mig själv att söka information om läkarlinjen, de olika studiesätena och annat relaterat till yrket. Jag har i det närmsta vanföreställningar om vad det innebär att vara läkare och får ständigt påminna mig själv om att arbetsuppgifterna i sig inte är något jag varken skulle vilja ha eller för den delen ens hade klarat av.
Jag vill bli på det klara med att detsamma inte gäller för juristlinjen. I övrigt stämmer ditt inlägg in bra på mig, och det känns ju lovande.
Tack för ditt svar!