2013-01-10, 17:10
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Fattar ingenting. Du vill ha tingsmeritering utan att behöva sitta ting? Det går så klart inte.

Jag visste att jag uttryckte mig dåligt.

om man skulle få ett juridiskt jobb någonstans på någon myndighet, låt säga som utredare. Om man jobbar där ett par år, t.ex. på skattekontoret.. men om det är ett "vanligt" jobb dvs inte ren notariejobb, kan man sedan räkna det som att man har suttit ting?

..Jag gissar på att det inte går.
Citera
2013-01-10, 17:18
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita

om man skulle få ett juridiskt jobb någonstans på någon myndighet, låt säga som utredare. Om man jobbar där ett par år, t.ex. på skattekontoret.. men om det är ett "vanligt" jobb dvs inte ren notariejobb, kan man sedan räkna det som att man har suttit ting?

Du gissar helt rätt. Det går inte.
Citera
2013-01-10, 17:30
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Det jag vill undvika är att tjäna pissdåligt under dessa två år när man kanske har precis fått barn och familj osv. Samtidigt att det känns värdelöst att tjäna mindre pengar än jag t.ex. gör nu. så istället för att min lön ökar för varje år så kommer jag droppa i lön efter 4,5 hårt investerade år.

23.000 kronor per månad första året och 25.500 kronor under andra året (om lönen inte har höjts nu) är väl knappast "pissdåligt", speciellt i förhållande till en utredare på en statlig myndighet, som du skulle vilja jobba som.
Citera
2013-01-10, 17:31
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Du kan få upp till ett halvårs avräkning, mer än så går inte att komma undan.
Citera
2013-01-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Jag har dels ett stort omvärldsintresse vad gäller teknik, näringsliv och brott. Utöver detta finner jag det särskilt roligt att lösa problem och diskutera de.

Mitt mål är helt enkelt att få jobba inom alla de olika sakerna som jag tycker är kul. Jag tror att juristprogrammet är bra för mig på grund av just detta, eftersom jag dels vill sitta ting, men även jobba som försvarare och varför inte syssla lite inom näringslivet. Jag förstår att livet kanske inte blir så, men jag gillar tanken på att dörrarna står öppna.

Det där hade lika gärna kunnat handla om mig, och då är det naturligtvis ett gott tecken att du trivs på juristlinjen. Samtidigt undrar jag vari kopplingen till teknik och näringslivet ligger? Räcker det för dig att du arbetar inom en viss bransch? Arbetsuppgifterna är väl inte särskilt knutna till något av det.

Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Ingen vet ju hur ens utbildning egentligen kommer vara. Det lilla man stött på ämnet som programmet sedan handlar om, är inte representativt i många fall. Därför rekommenderar jag inte heller dig att typ, plocka upp en allmän bok i civilrätt och tro det ska göra om du gillar eller inte gillar det.

Ja menar, visst hör man någon säga "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle/ Jag gillar att engagera mig i samhällsfrågor" etc. men seriöst har sådana värderingar typ ingenting med juridikstudier att göra. Ungefär lika lite som "Jag gillar hjälpa människor" har för läkarprogrammet. Gillar du att diskutera icke-fritids ämnen på din fritid? Gillar du att tycka och tänka till runt icke-naturvetenskapliga ämnen? I så fall kommer du nog gilla juristprogrammet.

Var du bra på samhällsvetenskap i gymnasiet? I så fall lär juristprogrammet passa dig.

Gillar du att söka efter svar på saker? Då lär det också passa dig. Det är typ det man gör på juristprogrammet, letar efter svar, vare sig det är hur den lydelsen skall tolkas och tillämpas eller vad fan Högsta Domstolen menade i något fall från 40-talet. Dvs. är du en sådan som gillar att lägga pussel med information? Gillar du sedan att tycka till och tänka smått kreativt, när du väl lagt stora delar av pusslet, är det ännu bättre.

Huvudet på spiken här. När jag bett vänner och bekanta att motivera sina val av studier (juristlinjen inräknad) är det sällan det handlar om särskilt konkreta svar. Precis som du säger är det mycket klyschor som "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle" och "hjälpa människor" - och jag vill ta ett beslut att studera i nästan fem år på sådana grunder.

Jag är förälskad i _tanken_ av att bli läkare. Med jämna mellanrum kommer jag på mig själv att söka information om läkarlinjen, de olika studiesätena och annat relaterat till yrket. Jag har i det närmsta vanföreställningar om vad det innebär att vara läkare och får ständigt påminna mig själv om att arbetsuppgifterna i sig inte är något jag varken skulle vilja ha eller för den delen ens hade klarat av.

Jag vill bli på det klara med att detsamma inte gäller för juristlinjen. I övrigt stämmer ditt inlägg in bra på mig, och det känns ju lovande.

Tack för ditt svar!
Citera
2013-01-10, 22:11
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
23.000 kronor per månad första året och 25.500 kronor under andra året (om lönen inte har höjts nu) är väl knappast "pissdåligt", speciellt i förhållande till en utredare på en statlig myndighet, som du skulle vilja jobba som.

Jo jag förstår men om man tjänar nästan 10k mer idag och tänker hur mkt man dessutom skulle kunna landa på om fem år, om jag INTE satt ting utan enbart körde på detta spåret jag kör nu.. så då är det faktiskt jäkligt dåligt i jämförelse. dvs jag skulle kunna skita i att ta juristexamen, skita i ting men landa på ca 42-47k/mån. Dock är just det som är problemet, tycker juridiken är sjukt intressant.

Vad är nackdelen att ta jur.ex. och INTE sitta ting alls?
Citera
2013-01-10, 22:12
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Du kan få upp till ett halvårs avräkning, mer än så går inte att komma undan.

Aha ok, det visste jag inte. Tack för tipset, det är alltid nåt!
Citera
2013-01-10, 22:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Vad är nackdelen att ta jur.ex. och INTE sitta ting alls?

Den främsta "nackdelen" är att man då inte har behörighet att jobba som exempelvis domare eller åklagare. Men det är ju å andra sidan inte alla som ha den ambitionen eller det intresset...
Citera
2013-01-10, 22:19
Medlem
Förresten.

Hur viktigt är det sociala egentligen, både under utbildning och efteråt? Jag är både självständig och introvert i min natur och tycker inte om att umgås för sakens skull. Fyller det någon funktion har jag inga problem med det, men jag trivs bäst med självstudier på egen hand.

Innefattar utbildningen mycket grupparbeten och dylikt? Tänker då framförallt på utbildningen i Lund som är aktuellt i dagsläget.
Citera
2013-01-11, 08:43
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Förresten.

Hur viktigt är det sociala egentligen, både under utbildning och efteråt? Jag är både självständig och introvert i min natur och tycker inte om att umgås för sakens skull. Fyller det någon funktion har jag inga problem med det, men jag trivs bäst med självstudier på egen hand.

Innefattar utbildningen mycket grupparbeten och dylikt? Tänker då framförallt på utbildningen i Lund som är aktuellt i dagsläget.

Jag är i högsta grad lik dig och jag kan säga att det inte varit några problem för mig så här långt. Jag avslutar nu T4.

Det finns en del grupparbeten och liknande men det mesta är frivilligt.

Vad gäller det andra kan jag inte uttala mig särskilt bra.
Citera
2013-01-11, 11:27
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Den främsta "nackdelen" är att man då inte har behörighet att jobba som exempelvis domare eller åklagare. Men det är ju å andra sidan inte alla som ha den ambitionen eller det intresset...

Men advokat kan man jobba som, vilket jag är intresserad av. Kan man bli delägare i slutändan om man inte suttit ting?
Citera
2013-01-11, 14:30
Medlem
Citat:
Men advokat kan man jobba som, vilket jag är intresserad av. Kan man bli delägare i slutändan om man inte suttit ting?

Ja, som sagt. Bara åklagare, domare och kronofogde som kräver att man har suttit ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in