2012-09-09, 21:07
Medlem
Kära (blivande) jurister!

Jag vänder mig till er eftersom jag behöver lite hjälp av erfarna jurist studenter. Jag har precis börjat läsa juridik, kom in nu iår och självklart tackade jag ja - Älskar att argumentera för min sak, älskar att lösa fall och straffrätt är något av det mest intressanta in my oppinion, därav var det ganska naturligt att jag valde juridik.. Det här berättar jag för att ni ska förstå att det inte är så att jag känner jag har vald "fel program som jag inte orkar plugga till".. Men jag har verkligen problem med att förstå det jag läser! Det händer titt som tätt att jag stöter på fruktansvärd svåra ord som jag INTE kan behärska, och då tappar texten sin mening, det (nya) juridiska språket förvirrar mig -> jag förstår ingenting -> jag ger upp -> jag sätter mig vid datorn och whinar över mina problem istället för att göra något åt det. Det är lätt att säga att jag ska kolla upp orden jag inte förstår - och självklart gör jag det också, men det är väldigt sällan jag hittar förklaringar till dom och då går det bara åt skogen.

Är det normalt att känna sig otroligt värdelös efter första veckan? Jag känner bara HUR fanken klarar folk av det här? Hur förstår människor sånt här? Jag som alltid har tyckt mina kunskaper i svenska har varit tillräckligt bra för att jag skulle klara juridik, börjar helt plötsligt tveka. Från det att jag tvekar på att jag ska kunna behärska språket går det över till att jag tvekar på om jag överhuvudtaget är lämplig nog att klara programmet - EFTER en vecka!! Det är helt sjukt hur snabbt det kan ändras. Jag förstår knappt hur man ska plugga inför tentorna som kommer, och jag förstår inte heller hur man ska kunna minnas allt man läst tills dessa tentorna? Jag är säker på att jag kommer att få läsa om minst hälften av böckerna, om inte alla - innan tentan.

Kan någon säga att det är normalt men den här typen av ångest i början?
Citera
2012-09-09, 21:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reliefa
[...]

Det är helt normalt att allt känns främmande och svårt i början, de som inte säger sig känna så luras förmodligen. Skaffa en bok om juridikens termer och fråga läraren om alla ord och begrepp du och dina kompisar inte får grepp om. Det fixar sig.
Citera
2012-09-09, 21:23
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:

Jag vänder mig till er eftersom jag behöver lite hjälp av erfarna jurist studenter. Jag har precis börjat läsa juridik, kom in nu iår och självklart tackade jag ja - Älskar att argumentera för min sak, älskar att lösa fall och straffrätt är något av det mest intressanta in my oppinion, därav var det ganska naturligt att jag valde juridik.. Det här berättar jag för att ni ska förstå att det inte är så att jag känner jag har vald "fel program som jag inte orkar plugga till".. Men jag har verkligen problem med att förstå det jag läser! Det händer titt som tätt att jag stöter på fruktansvärd svåra ord som jag INTE kan behärska, och då tappar texten sin mening, det (nya) juridiska språket förvirrar mig -> jag förstår ingenting -> jag ger upp -> jag sätter mig vid datorn och whinar över mina problem istället för att göra något åt det. Det är lätt att säga att jag ska kolla upp orden jag inte förstår - och självklart gör jag det också, men det är väldigt sällan jag hittar förklaringar till dom och då går det bara åt skogen.

Är det normalt att känna sig otroligt värdelös efter första veckan? Jag känner bara HUR fanken klarar folk av det här? Hur förstår människor sånt här? Jag som alltid har tyckt mina kunskaper i svenska har varit tillräckligt bra för att jag skulle klara juridik, börjar helt plötsligt tveka. Från det att jag tvekar på att jag ska kunna behärska språket går det över till att jag tvekar på om jag överhuvudtaget är lämplig nog att klara programmet - EFTER en vecka!! Det är helt sjukt hur snabbt det kan ändras. Jag förstår knappt hur man ska plugga inför tentorna som kommer, och jag förstår inte heller hur man ska kunna minnas allt man läst tills dessa tentorna? Jag är säker på att jag kommer att få läsa om minst hälften av böckerna, om inte alla - innan tentan.

Hur gammal är du?
Citera
2012-09-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Hur gammal är du?
Jag förstår inte riktigt om du försökte vara rolig där och göra narr av mig, eller om du var seriös? Hur som helst kan jag väl som ett seriöst svar säga att jag är 20 år gammal.
Citera
2012-09-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är helt normalt att allt känns främmande och svårt i början, de som inte säger sig känna så luras förmodligen. Skaffa en bok om juridikens termer och fråga läraren om alla ord och begrepp du och dina kompisar inte får grepp om. Det fixar sig.
Tack för svaret hörru! Känns lite bättre att få höra det. Jag känner mig otroligt korkad när jag i stort sett inte förstår någonting av det jag läser och det känns för dumt att fråga min undervisare: "Ursäkta men vad menas med allt det här? Jag förstår ingenting.."
Har alltid varit van vid en otroligt bra kommunikation med mina lärare i högstadiet och gymnasiet, är dock medveten om att det inte är så nu på universitetet. Det känns väldigt tufft att plötsligt behöva klara sig på egen hand och känna att man är löjlig när man vill fråga något, vilket hindrar mig ifrån att fråga.
Citera
2012-09-09, 21:54
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt om du försökte vara rolig där och göra narr av mig, eller om du var seriös? Hur som helst kan jag väl som ett seriöst svar säga att jag är 20 år gammal.

Jag försökte inte alls vara rolig. Svårigheten med att förstå juridiskt språk tenderar att vara hög bland de lite yngre jur.stud.
Citera
2012-09-09, 22:06
Medlem
Christopher.s avatar
Rent spontant efter att ha ägnat dagen åt att göra instuderingsfrågor så känns det mycket bättre. Ser lagboken som ett enda stort facit. Har skaffat massa flikar att trycka in i boken så det blir lättbläddrat också. Möjligen att det kommer bli svårare men just nu känns allt bra när det känns som man har koll.
Citera
2012-09-09, 22:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
--Jag förstår inget!--

Det gjorde inte jag heller i början. Juridik är ett hantverk som kan förfinas till en konst men first contact präglas mest av frustration. Ge det tid bara. Tid och kraft.
Citera
2012-09-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Jag är inte heller något mattegeni, har endast läst Matte A (och jag klarade inte kursen första gången jag försökte). Det var grunderna, alltså det som ingår i Matte A, som t.ex. statistik, läsa diagram, huvudräkning och överslagsräkning som gjorde att det gick ganska bra för mig. Övade massor på den typ av uppgifter som kommer på HP, gjorde gamla prov och tränade på att räkna under tidspress.

Jag lyckades få 1,3 på mattedelen som tillsammans med mitt 1,9 på verbala delen gav totalt 1,6. Med det kom jag in på juristprogrammet och har precis avslutat min första vecka.

Åh gud vilken inspiration du är för mig !! Jag fick F förra året i matte 1, jag kände mig totalt värdelös. Dock ägnade jag ingen tid åt matten så jag får skylla mig själv. Men den kursen fixar jag ett E i nu i höst..

Grattis till intagningen!!! Och lycka till
Citera
2012-09-09, 22:48
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Det är lite svårt att ge råd då du inte ger exempel på vad du finner vara obegripligt med juridiken, men rent generellt så tror jag att du har mycket på att vinna ifall du startar en studiegrupp med andra i din klass. Jag är säker på att andra känner samma sak och tillsammans så finner ni snabbt svaren och kan hjälpa varandra.
Citera
2012-09-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmcc
Åh gud vilken inspiration du är för mig !! Jag fick F förra året i matte 1, jag kände mig totalt värdelös. Dock ägnade jag ingen tid åt matten så jag får skylla mig själv. Men den kursen fixar jag ett E i nu i höst..

Grattis till intagningen!!! Och lycka till

Stort tack! Lycka till själv!
Citera
2012-09-09, 23:02
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Du kanske började läsa fel bok. Annars är google alltid bra för jobbiga ord, rent juridiska termer lär ni ju dessutom gå igenom på föreläsningar och liknande det är inte meningen att du innan du börjar programmet ska veta t.ex. vad en osjälvständig fullmakt är utan det är ju något du ska lära dig under utbildningen. Ett tips kan vara att helt enkelt skapa en juridisk ordlista i ett word dokument där du letar upp och skriver en kort förklaring till varje ord som du inte förstår, men annars är det bara att fortsätta läsa så ska det säkert gå bra annars ska det finns lite olika böcker som går igenom och förklarar juridiska begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in